La Lliga Contra el Càncer realitzarà una acapta solidària contra el càncer de mama
![]() |
Roda de premsa de presentació dels diferents actes que organitzarà la Lliga Contra el Càncer de les Comarques de Tarragona i les Terres de l'Ebre al llarg d'aquesta setmana |
Aquesta setmana, la Lliga Contra el Càncer de les Comarques de Tarragona i de les Terres de lEbre realitzarà a la ciutat de Tarragona la tradicional acapta solidària per tal daconseguir fons per a lentitat que es destinaran als fins fundacionals, així com també a conscienciar la població sobre aquesta malaltia i les accions que poden prendres per prevenir-la. El dimarts 18 doctubre, lacapta de Tarragona mobilitzarà prop de 100 voluntàries que sortiran als carrers de la ciutat per tal de donar informació tant sobre la malaltia com de les activitats que realitza la Lliga. Com en altres ocasions les taules on subicaran les voluntàries seran al carrer Canyelles, a la plaça Imperial Tarraco, a la Rambla Nova a la cantonada Ramon i Cajal, a la Rambla Nova a la cantonada amb el Cortefiel, a la Rambla president Lluís Companys a lalçada de el Corte Inglés, a la Rambla Vella, a lHospital Universitari Joan XXIII, al carrer Rovira i Virgili cantonada Mossèn Ritort i Faus.
Les taules recaptatòries, així com dinformació estaran des de les 9.00 fins les 14.00 hores. Cal assenyalar que la ciutat de Tarragona ha estat sempre solidària tant amb lentitat com amb els malalts de càncer. La proximitat amb el Dia Mundial del Càncer de Mama, el 19 doctubre és un fet volgut per la delegació de Tarragona que centra els seus esforços en aquesta data tan significada.
Dades de la demarcació
El càncer de mama és el més freqüentment diagnosticat entre les dones de la província de Tarragona, sobretot entre el grup de dones de 50 a 69 anys dedat. Un 30% de tots els nous casos de càncer en les dones són càncers de mama. Aquest any 2016 sen diagnosticaran uns 450 nous casos a les comarques de Tarragona i més de 4.000 a Catalunya. Aquest càncer també és el responsable del major nombre de defuncions per càncer en aquest sexe i unes 95 dones moriran a causa daquest càncer aquest any. Tanmateix, les taxes de mortalitat per aquest càncer han anat disminuint de manera constant des de 1990 a causa del diagnòstic precoç i de les millores terapèutiques. A les comarques tarragonines hi ha actualment unes 7.000 dones que en algun moment de la seva vida han tingut aquest càncer.
Aquest càncer presenta uns factors de risc que, en la seva majoria no són modificables des dun punt de vista preventiu com ledat, una història familiar de càncer de mama, no haver tingut fills o haver-los tingut en una edat avançada, ledat dinici de la menstruació, ledat de la menopausa, etcètera. Això fa que, ara per ara, no sigui possible prevenir la seva aparició, però si, en canvi, es poden aplicar estratègies per detectar-lo en estadis molt inicials, quan és molt petit i encara no dóna cap tipus de simptomatologia, per interrompre la seva evolució natural. Com més aviat es detecta el tumor, més probabilitat de curació. La supervivència és gairebé del 100% en estadis precoços de la malaltia i, en aquests tipus de tumors, es pot aplicar tractaments menys agressius i amb menys efectes secundaris.
Per aquest motiu, i amb lobjectiu de reduir limpacte de la malaltia, lany 1998 el Departament de Salut va posar en marxa el Programa de Detecció Precoç del Càncer de Mama a la demarcació. La prova de detecció utilitzada, la mamografia, és efectiva en la detecció precoç del càncer de mama, dirigida a dones entre 50 i 69 anys amb una periodicitat de 2 anys. Shan realitzat ja 8 voltes de citació completes a la població diana de la província, amb les següents dades de participació i resultats:
Des del seu inici el Programa ha diagnosticat un total de 1.700 càncers de mama, dels quals un 87% eren en estadis precoços en el moment del diagnòstic.
Com a conclusions cal destacar:
- El càncer de mama és un problema de salut de primer ordre a les comarques tarragonines.
- La prevenció primària per evitar laparició del càncer de mama només nevita una petita part. En canvi, es poden aplicar programes de detecció precoç que permeten detectar-ne la majoria en estadis molt inicials.
- Dues de cada tres dones convidades a fer-se una mamografia cada dos anys participen.
- Més del 80% de les dones diagnosticades pel Programa poden gaudir duna cirurgia conservadora de la mama amb el conseqüent augment de la qualitat de vida de les dones participants.
- Gràcies a la detecció precoç daquest càncer i a les millores en el seu tractament, in malgrat que la incidència no ha disminuït, la mortalitat provocada per aquest càncer no ha parat de disminuir des dinicis dels anys 90.
Actes de la Lliga amb motiu del Dia Mundial del Càncer de Mama
A més de la lacapta de Tarragona, la Lliga Contra el Càncer de les Comarques de Tarragona i de les Terres de lEbre ha programat diverses activitats a les delegacions de la demarcació.
Avui dilluns 17 doctubre sinicien lactivitat Vine a caminar amb nosaltres a Reus destinat a persones afectades de càncer. Les caminades seran els dilluns a les 18.00 hores amb sortida a la rotonda de les Baldufes, i els dimecres a les 10.00 hores amb sortida a lestació dautobusos. Aquesta activitat serà continuada.
El dimecres 19 doctubre la Lliga Contra el Càncer, en col·laboració amb lAjuntament de Vila-seca posarà en marxa un nou Grup dAjuda Mútua (GAM) en aquesta localitat per a dones afectades amb càncer de mama, així com per a pacients daltres patologies.
El divendres 21 doctubre, en col·laboració amb les Perfumeries Júlia de Reus, Tarragona i Tortosa es realitzarà el Maquillatge solidari. Durant tot el dia les tres perfumeries oferiran maquillatge professional amb laportació de 10 euros. Aquesta aportació anirà destinada a la nostra entitat.
El dissabte 22 doctubre es realitzarà la trobada del Baix Penedès, on les delegacions daquesta comarca es reuneixen en un dinar solidari. Enguany el dinar del Baix Penedès es realitzarà a Albinyana.
El dissabte 22 doctubre, la delegació de Riudoms realitzarà el sopar solidari daquesta localitat a la sala multiús del Casal Riudomenc.
El dissabte 22 doctubre acció de venda solidària al Perelló.
El diumenge 23 doctubre, la delegació de Montbrió del Camp realitzarà lacapta anual per recaptar fons per a la nostra entitat.