La Generalitat estudia la implantació d'un tren-tramvia entre Cambrils i Tarragona
Plànol del corredor de tren-tramvia entre Cambrils i Tarragona |
En ple debat sobre les infraestructures ferroviàries i la problemàtica que arrosseguen els serveis de rodalies en el tram sud de Catalunya, la Generalitat va fer públic, ahir, la licitació d'un estudi previ per implantar un corredor de tren-tramvia entre Cambrils i Tarragona amb la finalitat, segons la Generalitat, de mantenir "un servei de transport d'alta capacitat, eficient i integrat urbanísticament" a partir de la reconversió del corredor ferroviari actual que discorre per l'interior de Cambrils i Salou un cop quedi desafectat per la posada en marxa del Corredor Mediterrani en el tram que va des de Vandellòs a Vila-seca, previst per la primavera del 2017.
La posada en funcionament d'aquest tram del Corredor Mediterrani entre Vandellòs i Vila-seca comportarà el desviament dels serveis ferroviaris actuals cap al nou traçat. La proposta que ara impulsa la Generalitat consisteix en reconvertir l'actual traçat en un tren-tramvia que tindria les característiques d'un tramvia en els trams estrictament urbans mentre que adoptaria les funcions d'un tren de rodalia al sortir dels límits urbans.
Recorregut de 10 quilòmetres
El recorregut que es planteja per aquest tren-tramvia és de 10 quilòmetres de longitud i consta de dos trams, el primer entre Cambrils i Port Aventura i el segon, entre Port Aventura i Tarragona. El tram entre Cambrils i Port Aventura aprofitarà l'actual traçat i, segons la Generalitat, "caldrà adequar la infraestructura existent a la nova funcionalitat i integrar-la urbanísticament". Pel que fa al tram entre Port Aventura i Tarragona, el tren-tramvia circularia per la via única existent, gestionada per ADIF, "amb una possible convivència amb altres serveis ferroviaris de tipus regional o de mercaderies".
Aquest estudi que ha impulsat la Generalitat a més de proposar el traçat i característiques tècniques i funcionals del tren-tramvia, definirà i posarà calendari a les fases i a les actuacions necessàries per implantar-lo. En l'estudi també es preveuran les possibles ampliacions posteriors i les fórmules de gestió. També inclourà l'anàlisi de la demanda prevista, dins el nou marc tarifari de l'ATM del Camp de Tarragona, i de la seva rendibilitat socioeconòmica.
Res a veure amb el projecte d'ara fa sis anys
El juliol del 2010, ara fa sis anys, la Generalitat ja va presentar un projecte de tramvia al Camp de Tarragona. Es tractava d'un projecte molt ambiciós que contemplava un traçat de 42 quilòmetres de recorregut que havia d'unir les poblacions de Cambrils, Vila-seca, Reus i Tarragona i havia de suposar una inversió de 580 milions d'euros. El projecte va quedar desat al calaix, una vegada més. I és que el tema del tramvia al Camp de Tarragona, o TramCamp que és la denominació que va rebre durant molt de temps, arrenca de molt lluny. Tot just ara fa 10 anys, el maig de 2006, ja es donava per fet que el 2016, o sigui enguany, el tramvia ja estaria en funcionament.
A banda de conèixer les característiques d'aquest tren-tramvia, el tema reobre el debat sobre si l'actual traçat ferroviari s'ha de desmantellar o no. Recordem que aquest va ser el primer tema que va agrupar els alcaldables en el primer acte de precampanya, el març de 2015, en un acte organitzat per la Promoció del Transport Públic i l'Ateneu Roig.