Carles Puigdemont: "El Corredor Mediterrani ha de formar part de manera prioritària de les agendes dels governs espanyol i francès"
![]() |
Aspecte de la futura estació de tren de Cambrils |
El president de la Generalitat, Carles Puigdemont, va reivindicar, ahir al matí, "la imperiosa necessitat que el Corredor Mediterrani formi part de manera prioritària de les agendes dels governs espanyol i francès", perquè es tracta duna "prioritat inajornable". El cap de lExecutiu va anunciar que en les properes setmanes es farà una reunió a València amb els governs valencià, balear i també en sintonia amb els de Múrcia i Andalusia i molt significativament de la regió dAlmeria, per demostrar "el gran i creixent consens interregional" i "constatar en la pràctica el que representa el retard de Corredor Mediterrani". Així ho va anunciar després de celebrar-se la reunió de la Taula Estratègica del Corredor Mediterrani, on també hi van participar el consellers de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, i dEmpresa i Coneixement, Jordi Baiget.
El president va explicar que daquesta manera es vol donar "un missatge clar i contundent sobretot a lEstat espanyol i a la Unió Europea. Volem que el Govern espanyol escolti la veu dEuropa, de la societat diversa i plural, amb empresaris, institucions, sindicats, universitats, representants polítics, que considerem de manera molt generalitzada que cal atenció, compromís i execució sense demora als projectes que formen part del tram del Corredor Mediterrani".
En la seva compareixença davant dels mitjans de comunicació, el president també es va referir a linforme emès, abans d'ahir, pel Tribunal de Comptes de la UE que denuncia la manca de compromís dels governs espanyol i francès per tirar endavant el corredor Mediterrani. El president de la Generalitat va recordar que, prop de 20.000 trens haurien de circular diàriament pel corredor abans del 2019, i actualment nhi passen menys dun miler. Puigdemont va recordar que aquesta és una infraestructura que "discorre per un espai on leconomia europea se la juga". perquè és un eix que concentra el 44% del PIB de tot lEstat espanyol, el 50% de les exportacions i les importacions i el 47% de les empreses que hi ha a tot lEstat. Aglutina també grans infraestructures com els ports dAlgesires, Almería, Màlaga, Motril, Almería, Cartagena, Alacant, València-Sagunt, Castelló, Tarragona i Barcelona, que generen el 78% de tot el trànsit de mercaderies de lEstat i el 82% del moviment de contenidors.
Línies de treball de la Taula Estratègica
Justament, lestratègia institucional és una de les sis línies de treball acordades en la reunió dahir de la Taula Estratègica del Corredor Mediterrani. En aquest camp, a banda dacords amb València, Múrcia, les Illes Balears i Andalusia, també sestabliran mecanismes de seguiment i col·laboració amb els governs de lEstat i de la UE. En matèria dinfraestructures, es definirà una agenda dinversions certa i creïble acordada amb lEstat i la UE. I pel que fa als serveis de transport i logística i la seva digitalització, es crearà un Comitè català de serveis multimodals. En làmbit econòmic, sanalitzaran les necessitats en matèria de transports de les diferents activitats econòmiques per promoure el creixement dimportacions i exportacions. Finalment, en el terreny comunicatiu, es crearà i difondrà la marca CMED com a referent mundial. I, a nivell operatiu es crearà lOficina Catalana del CMED.
Per garantir loperativitat de les actuacions, es crearan quatre grups de treball que seran els encarregats de desenvolupar les diferents estratègies i que estaran integrats per representants dels agents econòmics, socials i institucionals presents a la Taula. Una comissió permanent elaborarà el calendari a seguir i vetllarà per la transparència, la transversalitat i el seguiment de les actuacions.