Catalunya i el País Valencià fan front comú per reclamar terminis concrets per al Corredor del Mediterrani
![]() |
Aspecte del traçat ferroviari a l'alçada de la nova estació de tren d'alta velocitat de Cambrils |
Les obres del Corredor del Mediterrani avancen a un ritme ben diferent en els seus diversos trams. El tram Vandellòs-Tarragona, el que visitava la ministra de Foment en funcions Ana Pastor el passat dissabte a Cambrils, és l'únic que té calendari. En aquesta zona, les obres estan gairebé enllestides i segons va apuntar Pastor, els treballs podrien estar a punt el primer trimestre de 2017. Per contra, el tram que ha d'unir Vandellòs amb Castelló encara està per començar i el tercer fil entre Castellbisbal i Tarragona no avança. De fet, les obres del Corredor del Mediterrani van a un ritme lent en alguns trams, mentre que en d'altres és pràcticament inexistent. Davant d'aquest panorama, la Generalitat de Catalunya i la Generalitat Valenciana han mostrat el seu compromís de fer front comú per reclamar l'impuls del Corredor Mediterrani.
Així ho van ratificar, ahir, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, i la titular dHabitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori de la Generalitat Valenciana, María José Salvador. Segons va manifestar Rull a la sortida de la reunió mantinguda a València, "ja no shi valen més excuses. No acceptarem més plantejaments vaporosos de calendaris. Ens hi juguem massa València i Catalunya. Estem parlant de locupació de la gent, del futur de la gent i volem plantejar una actuació conjunta que va en positiu. No és hora de plantejar retrets, que nhi ha, sinó de dir les oportunitats que es poden generar a lentorn del corredor mediterrani".
La trobada dahir va servir per posar en comú lobjectiu compartit dels dos governs. "Volem explicar als valencians i als catalans que no parlem duna infraestructura sinó de tot allò que hi ha a lentorn; parlem duna de les primeres fonts de generació de riquesa en els nostres territoris i això és bo per a Catalunya, per al País Valencià i per al conjunt de lEstat espanyol, perquè és on es concentra una part més important del PIB de lEstat", va afirmar Rull.
A la reunió també hi van assistir el secretari dInfraestructures i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Ricard Font, i el secretari autonòmic dHabitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori del govern valencià, Josep Vicent Boira, entre altres càrrecs dels dos departaments.
Línies dacció
Els dos governs han acordat avançar en dues línies. Duna banda, demanar al Ministeri de Foment calendaris "clars, certs, coneguts, previsibles i avaluables", en paraules de Rull, "perquè no tenir uns terminis clars genera uns nivells altíssims dinseguretat jurídica per part de les empreses que tenen inversions compromeses ja". I daltra banda, un model de governança diferent. Per aquest motiu, reclamen la creació de la figura del coordinador del Corredor Mediterrani. "Els grans corredors europeus tenen un coordinador i volem aplicar aquí exactament el mateix; algú que pugui veure com es gestionen els terminis i com sexecuta finalment lobra", va dir Rull. "Necessitem algú que parli el llenguatge de la Unió Europea i que entengui el corredor mediterrani com a infraestructura i tot allò que genera com a activitat econòmica que es desplega al voltant de la infraestructura", va manifestar.
El titular de Territori i Sostenibilitat també va avançar la creació, a Catalunya, de la Taula Estratègica del Corredor Mediterrani, que es constituirà el dia 25 de maig i que estarà presidida pel president de la Generalitat, Carles Puigdemont. Rull va dir que per a aquesta taula "seguirem un esquema similar al del País Valencià, amb representants de les cambres de comerç, sindicats, patronal, universitats, món local... Tot allò que es desenvolupa a lentorn daquest Corredor Mediterrani".
Estratègia multilateral
Lestratègia conjunta de Catalunya i València però, no només acaba en aquests dos territoris i en el treball conjunt de la taula catalana i el Fòrum de València. La intenció és traçar una "estratègia multilateral" i incorporar també Múrcia, Andalusia i lAragó. "Lobjectiu és treballar plegats els cinc territoris per visibilitzar la voluntat dactuació conjunta i estratègica i aprofitar aquest treball conjunt davant de la Unió Europea", va explicar Rull.
Per la seva part, la consellera Salvador es va referir a les poques inversions de lEstat espanyol en el Corredor Mediterrani aquesta passada legislatura i les va titllar, fins i tot, de "desinversions". "Sho han de fer mirar. Nosaltres continuarem reivindicant que sinverteixi el que cal per a la millora de la connectivitat entre Alacant, València i Barcelona, davant de lactual govern en funcions i de cara al nou govern que surti. La realitat és que entre València i Barcelona continuem tenint la comunicació que teníem lany 1997", va concloure.