Informació general

El Pla d'Infraestructures del Transport contempla la conservació de l'actual traçat de la línia fèrria

Per Lluís Rovira i Barenys, Berta Ruiz



El Pla d'Infraestructures del Transport de Catalunya preveu la conservació de l'actual traçat ferroviari
El Consell Executiu de la Generalitat ha aprovat el Pla d'Infraestructures del Transport de Catalunya (PITC) que recull les actuacions prioritàries en el desenvolupament de la xarxa viària i ferroviària catalana fins al 2026.

El Pla compta amb una inversió de 44.800 milions d'euros fins a l'any 2026, dels quals més de 31.000 milions, un 70 per cent del total, es destinaran a la xarxa ferroviària i uns 13.000 milions d'euros per a la millora de la xarxa viària.

Dues línies de tren

Pel que fa a les noves propostes en matèria ferroviària, s'inclouen noves actuacions, destacant el tramvia del Camp de Tarragona (Tram Camp) que ha d'unir les poblacions de Cambrils - Tarragona - Reus, dins de la primera fase que correspon al període 2006-2016. Aquest projecte correspon a una sèrie de nous corredors ferroviaris com a trens-tramvia. Una nova xarxa que ha de conviure amb la resta de trànsit viari i fins i tot de vianants. En el sistema de transport públic del Camp de Tarragona, es posarà en marxa un servei que ha d'integrar les actuals línies ferroviàries convencionals i el Tram Camp, incorporant la possibilitat de serveis Valls - Reus - Tarragona. El tren-tramvia al pas per poblacions circularà a una velocitat màxima d'entre 30 km/h i 50 km/h, mentre que fora de l'àmbit urbà circularà a una velocitat d'entre 70 km/h i 100 km/h.

Des de l'Ajuntament de Cambrils s'afirma que encara s'ha d'estudiar en detall aquest projecte, ja que aquest pla ha estat aprovat a pocs mesos que se celebrin eleccions a la Generalitat i s'espera poder parlar amb el proper govern de la Generalitat per concretar-ho.
Cal recordar que l'estudi mediambiental del nou traçat de la via fèrria, que a hores d'ara s'està construint, recull el desmantellament de l'actual via que travessa el municipi. D'altra banda, el POUM contempla aquest desmantellament i la conversió d'aquest espai per a un nou mitjà de transport.

El regidor d'Urbanisme –Joan Recasens– va manifestar que "no s'entendria que es mantinguessin les dues línies fèrries dins del municipi". També va retreure la poca sensibilitat que el conseller de Política Territorial –Joaquim Nadal– demostra respecte a les zones del sud de Catalunya, "sembla ser que li queden molt lluny de la seva conselleria".

Millora de la xarxa viària

El desenvolupament del Pla també suposarà la construcció de 1.500 quilòmetres de noves autovies i el condicionament i millora de 1.300 quilòmetres de carreteres de la xarxa bàsica. Entre aquestes actuacions hi destaca l'eix 1 del Corredor del Mediterrani de l'AP-7 i l'ampliació del tercer carril Cambrils - El Vendrell i Maçanet de la Selva - La Jonquera.

Comenta aquest article