Dr. Enric Contreras: "La donació de cordó umbilical, sang i teixits o llet materna són tresors biològics per salvar vides"
![]() |
El doctor Enric Contreras, director territorial del Banc de Sang i Teixits de Tarragona, ahir, al Centre Cultural |
El Centre Cultural acollia, ahir a la tarda, la xerrada "Els tresors biològics" a càrrec del Dr. Enric Contreras, director territorial del Banc de Sang i Teixits de Tarragona, emmarcada en les Jornades de les Dones i la Salut. El doctor va fer una petita introducció al món de la donació de cordó umbilical i de llet materna que, juntament amb la donació de sang i també de teixits esdevenen "uns tresors biològics que nosaltres ens encarreguem de tractar per salvar la vides o millorar la qualitat de vida dels pacients". Tenint en compte que la xerrada estava emmarcada en les Jornades de les Dones, hi ha dos tresors biològics molt lligats a les dones com són el cordó umbilical i la llet materna.
"Les cèl·lules del cordó umbilical tenen la capacitat per fabricar sang i es pot fer servir per restituir la producció de sang d'una persona malalta"
Per un costat, el doctor va començar parlant del cordó umbilical, el nexe de connexió entre el nadó que està a l'interior de la mare i la mare. Segons va dir, "el cordó umbilical és una autopista de tres carrils, per un arriba l'oxigen, els aliments i les hormones per al creixement i desenvolupament del nadó, mentre que els altres dos són de sortida per on el fetus elimina les substàncies de rebuig. Quan neix, el nadó és biològicament independent i l'òrgan compartit que l'unia amb la mare perd". L'any 1983, Eduard Boyce descobreix que al cordó hi ha cèl·lules mare com les que es fabriquen a la medul·la ossia i, l'any 1988, "s'estudia que les cèl·lules del cordó umbilical tenen la capacitat per fabricar sang i es pot fer servir per restituir la producció de sang d'una persona malalta. Es poden congelar i descongelar i serveixen com a font de trasplantament de moll de l'os. Aquell mateix any es va fer el primer trasplantament d'aquest tipus amb èxit i, a partir d'aquí es creen estructures per guardar-les". Actualment, l'origen del 40% dels trasplantaments de moll de l'os són de sang del cordó umbilical.
Procés d'extracció de les cèl·lules mare
Per fer l'extracció d'aquestes cèl·lules, tal com va explicar el doctor, un cop el nadó ha nascut sense complicacions al part, es punxa la vena umbilical per obtenir la sang compartida entre la placenta i el nadó i se n'extreuen uns 100-125 centímetres cúbics de sang. Aquesta sang s'ha de congelar abans de dos dies perquè no perdi les seves propietats i traslladar-la al banc de cordó, on se separaran les cèl·lules mare de la sang. De tot el procés s'acaba obtenint una quantita de 20ml, que es preservarà a -195 ºC. Cal destacar que el primer banc de cordó umbilical de Catalunya es crea l'any 1995 a Barcelona. Des de la seva creació, s'han guardat 100.000 unitats de les quals només 18.000 un 15% han estat vàlides com a font de trasplantament i s'han realitzat 1.000 trasplantaments de malalties greus, especialment de leucèmia. El doctor va explicar que només es pot aprofitar el 15%, perquè "alguns cordons umbilicals són molt fins i tenen poques 'llavors', perquè no poden passar més de 48 hores sense preservar-se o perquè la quantitat de cèl·lules mares que se n'obté són insuficients. El 85% restant s'utilitza per a fer recerca i investigacions sobre malalties degeneratives". Del Banc de Sang i Teixits de Catalunya, un 73% va a parar a Europa i el 27% a la resta del món i, de fet, és el número u de donacions a nivell europeu.
Els beneficis de la lactància materna
En la segona part de la xerrada, el Dr. Contreras va parlar sobre la llet materna i del Banc de Llet Materna de Catalunya. Va explicar que els mamífers tenim millors capacitats per adaptar-nos al medi per dos motius: "perquè som vivípars i el desenvolupament embrionari es fa dins de la mare i el fetus està protegit i, en segon lloc, perquè es dóna de mamar a les cries". La llet materna suposa molts avantatges per al nadó, segons va dir el doctor, " pren la dosi necessària, pot prendre-la en tot moment, no té contaminants i és la composició ideal per al nadó. Té menys malalties i un millor desenvolupament. Per a la mare també suposen avantatges: menys despesa, un major vincle emocional, una millor recuperació, menys malalties i menys càncer. Tant la mare com el nadó estan més sans. La llet materna de tots els mamífers és igual, greixos, proteïnes, hidrats, sals minerals el que varien són les proporcions. Durant la lactància, la mare també passa anticossos al nadó per fer front a infeccions". L'any 1990, l'OMS (Organització Mundial de la Salut) va aprovar la Declaració d'Innocenti per a la protecció de la lactància materna i per recomanar la lactància exclusiva del nadó, al menys durant els seus primers sis mesos de vida.
El primer Banc de Llet Materna de Catalunya es va posar en marxa l'any 2011, per donar aliment a aquells nadons prematurs o de pes molt baix en les unitats de neonatologia. "Els nadons amb poc pes han de rebre llet materna i si potser la mare no pot, ha de rebre llet d'una mare donant".