Informació general

Contundents crítiques de l'oposició contra el projecte de l'enderroc del pont de l'N-340

Per Berta Ruiz

Aspecte actual del pont de l'antiga N-340

El projecte de l'enderroc del pont de l'antiga N-340 i la posterior urbanització de l'avinguda del Baix Camp va generar un acalorat debat entre l'equip de govern i l'oposició, especialment amb la posició dels dos regidors no adscrits, Robert Benaiges i Dani Pallejà. En la sessió plenària d'ahir es va aprovar "autoritzar una despesa plurianual en els exercicis de 2015 i de 2016" per dur a terme les obres de demolició i construcció del nou punt i la posterior urbanització d'aquest espai. És a dir, l'equip de govern va proposar l'adopció d'un acord polític de tots els grups per tal d'assegurar el finançament d'aquesta obra. El punt va ser aprovat amb els vots a favor de l'equip de govern, les abstencions del PSC i de l'NMC i el vot en contra dels dos regidors no adscrits, Robert Benaiges i Dani Pallejà, que van adoptar una postura molt crítica.

El projecte es dividirà en tres fases

Per començar, l'explicació del finançament de l'obra –que es repartirà en tres fases diferents al llarg de 2015 i 2016– va anar a càrrec del regidor d'Hisenda, Lluís Abella. La fase 1 –valorada en 683.254 €– consistirà en la demolició del pont i la urbanització parcial de l’avinguda del Baix Bamp. La fase 2 –amb un cost de 403.010€– es farà la construcció del nou pont sobre la riera d’Alforja i la fase 3 –amb una inversió de 209.135 €– suposarà la urbanització del passeig central de l’avinguda del Baix Camp. Tal com ja s'havia anunciat el passat 25 de març, la primera fase de l'obra es podrà pagar gràcies a que l’Estat ha publicat un Reial Decret que permet als ajuntaments –durant el present any–, estalviar-se el pagament dels interessos corresponents al préstec del Pla de Pagament a Proveïdors, xifra que arriba als 2 milions d’euros, en el cas de Cambrils. En relació a la segona i tercera part de l’execució, aquestes es podran finançar amb recursos propis de l'Ajuntament.

Ana López (PSC): "L'equip de govern actual bloqueja els recursos futurs"

La portaveu del PSC –Ana López– va encetar la ronda d'intervencions dels grups de l'oposició. D'entrada va dir que el seu grup no votaria en contra perquè aquest projecte també el portaven en el seu programa electoral. Per altra banda però, va afirmar que aquesta obra no és una prioritat i tampoc és el moment adequat d'engegar el projecte, a tan sols dos mesos de les eleccions municipals. López va criticar que amb aquesta decisió, l'equip de govern actual "bloqueja els recursos futurs". Va demanar un major consens entre tots els grups polítics i va afegir que hi ha d'altres actuacions més necessàries que aquesta.

Dani Pallejà (no adscrit):
"Es treuen de la 'xistera' –de 'xist'– aquest anunci, d'urgència, un projecte que és una ocurrència"

A continuació, el regidor no adscrit Dani Pallejà va iniciar el seu discurs i, en primer lloc, va lamentar la falta d'informació i documentació que se'ls havia facilitat. Pallejà va mostrar-se sorprès per la "urgència de tot plegat" i va fer diverses reflexions sobre el projecte. Va dir que aquesta és una obra molt complexa, just al mig de Cambrils, amb conseqüències quant a mobilitat, seguretat, problemes hidrològics per la riera, etcètera. De fet, Pallejà va reclamar "un estudi hidrològic damunt de la taula" que avali el projecte davant possibles avingudes d'aigües i rierades. A nivell tècnic, Pallejà també va posar en dubte l'obra perquè, segons va dir, no està clara la seva execució. Segons va dir, es conservarien els pilars actuals i es rebaixaria la seva alçada, però aquesta opció podria generar d'altres problemes. També va mostrar els seus dubtes a nivell de mobilitat del trànsit rodat i dels possibles plans d'evacuació per emergència.
Una altra reflexió que va plantejar el regidor no adscrit va ser que, en el passat plenari, la regidora de Promoció Econòmica –Carme Cros– va dir que no es tirava endavant el Forn del Tallero, a falta de tres mesos de les eleccions municipals. "Després, es treuen de la 'xistera' –de 'xist'– aquest anunci, d'urgència, un projecte que és una ocurrència a 5 dies que es convoquin les eleccions. Un projecte que hipoteca les inversions futures. Tot plegat és un 'postureo electoral'. Crec que és un error emprendre aquesta obra i n'hi ha d'altres més urgents com per exemple l'adequació de l'avinguda de Charles Darwin", la que connecta amb la zona esportiva municipal i la que serà la nova zona intermodal de transport, tant amb la nova estació de tren com la nova estació d'autobusos. Pallejà va explicar que "aquest espai es troba en un estat deplorable" i, quan es posin en funcionament els nous serveis de transport, haurà d'assumir molt trànsit. "L'avinguda de Charles Darwin serà la carta de presentació de molts visitants i molts cambrilencs. Per tant, crec que el projecte de l'N-340 és temerari, inoportú, un error estratègic i n'hi ha d'altres més necessaris i urgents".

Cinta Ballesté (NMC):
"Sembla un tema electoralista per les maneres i per la urgència"

A continuació, la regidora de l'NMC –Cinta Ballesté– va intervenir per dir que la demolició del pont és un projecte important i cal fer un bon projecte amb el consens de totes les forces polítiques. No obstant, va criticar que sembla "un tema electoralista per les maneres i per la urgència" en que s'ha presentat.

Robert Benaiges (no adscrit):
"És un brindis al sol, no és el moment adequat"

Per la seva part, el regidor no adscrit Robert Benaiges també es va mostrar molt crític. "Les inversions sempre són bones per millorar la ciutat i cada govern té les seves prioritats, això no ho discutiré. Sobre l'oportunitat? Crec que, a dos mesos de les eleccions que es faci aquest projecte per tot el que representa a nivell d'afectació i de mobilitat, és un brindis al sol, no és el moment adequat". Sobre la forma, Benaiges també va criticar la falta d'informació i documentació facilitada, "han demostrat una gran transparència i claredat. Una forma nefasta a l'hora de comunicar-ho als qui hem de fiscalitzar". Quant al fons, el regidor no adscrit va explicar que l'any 2006, l'ACA establia que el cabal de la riera d'Alforja absorbís uns 700 metres cúbics i, 8 anys després va rebaixar aquesta xifra en 200 metres cúbics menys, "em sembla fascinant! Qui diguin que no hi poden haver barreres físiques per les avingudes d'aigües i que era resulta que sí, que es poden fer columnes i es poden aprofitar els pilars actuals. Tot plegat em genera molts dubtes a nivell tècnic".

Mercè Dalmau: "A
quest projecte no ha sortit d'una 'xistera', perquè des del primer dia vam buscar fórmules per suavitzar aquesta barrera"

A les crítiques de l'oposició, Mercè Dalmau va explicar que "l'equip de govern governarà fins a l'últim dia. No podem deixar de fer res perquè hi ha eleccions. I com ha dit el senyor Pallejà, aquest projecte no ha sortit d'una 'xistera', perquè des del primer dia vam buscar fórmules per suavitzar aquesta barrera. Ja es va fer una primera actuació al passeig (davant del Lidl) i per lògica s'havia de seguir amb el projecte. És una obra que s'ha redefinit en tres fases i crec que la seriositat del govern es demostra així: s'ha treballat, s'ha madurat, primer no ho podíem finançar i quan hi ha hagut l'opció de finançament, ho hem fet! No crec que cap regidor d'aquí no vegi que el pont no és una barrera".

Francesc Garriga:
"Treure una barrera arquitectònica –una llosa– sigui quan sigui és oportú i amb el govern que sigui i com sigui. És oportú, urgent i imperatiu"

Per arrodonir les explicacions de l'equip de govern, el regidor de Planificació de Ciutat –Francesc Garriga– va intervenir per dir: "bo és el moment en què es comencen els projectes necessaris. El que no era urgent va ser quan van destinar els diners i van fer aquella 'rambleta' (davant del Lidl), perquè els podien haver destinat a treure la barrera que té Cambrils. Hem buscar els mitjans per tenir finançament i s'ha modificat el projecte per mirar d'estalvi diners als cambrilencs, perquè se salvarà part de l'estructura existents, tal com han dit els tècnics. Tothom tenia clar que després de la desafectació de l'N-340 calia obrir un barri tancat com és el barri de l'Eixample. Evidentment, que les obres sempre generen molèsties, però després els avantatges seran superiors. És clar que el tema de la mobilitat està estudiat i no es crearà cap col·lapse. Treure una barrera arquitectònica –una llosa– sigui quan sigui és oportú i amb el govern que sigui i com sigui. És oportú, urgent i imperatiu".

Robert Benaiges: "Aquest no és un bon projecte, és un mal projecte"

Robert Benaiges va tornar a replicar a Garriga per dir que "aquest no és un bon projecte, és un mal projecte. Els tècnics fan el que el govern els hi diu i amb les característiques que vostès diuen". Pel que fa a l'anomenada 'rambleta', Benaiges va dir que l'Ajuntament va rebre 1,2 milions d'euros per la desafectació de l'N-340 i es van destinar a aquesta obra. Segons va dir, aleshores l'ACA no va permetre el projecte i aquells diners que es van obtenir no donaven per a més.

Comenta aquest article