Tema del mes

JOSEP HUGUET, CONSELLER DE TURISME: “Hem d’introduir el concepte d’identitat en el món del turisme, ja que de Catalunya només n’hi ha una”

Per Lluís Rovira i Barenys

El conseller de Turisme, Josep Huguet, amb el president de l’Associació Hotelera Cambrils - Salou - La Pineda, Salvador Pellicé
El conseller de Comerç, Turisme i Consum, Josep Huguet, ha fet una valoració positiva de la temporada turística d’enguany en el global de Catalunya. Així ho va manifestar en el discurs que va dirigir als empresaris hotelers amb motiu del sopar de l’Associació Hotelera Salou - Cambrils - La Pineda, celebrat el passat 28 d’octubre. Huguet va dir que el model turístic català és potent i que s’ha de facilitar la seva evolució, “el turisme aporta l’11% del PIB de Catalunya”. El conseller de Turisme també va fer referència al tan debatut tema del model de sol i platja, “el model de sol i platja és vàlid, però hi ha d’haver una evolució. Les noves demandes demanen complementar aquest model”. Pel conseller l’evolució d’aquest model es basa en dos vectors, la qualitat i la identitat, “hem d’introduir la identitat a tot el món del turisme, ja que de Catalunya només n’hi ha una. Hem de saber vendre la cultura del rerepaís i això significa potenciar les festes i tradicions i el patrimoni cultural, entre d’altres coses. Pel que fa a la qualitat, hem d’introduir l’oferta complementària, tal i com ja s’ha fet en aquesta zona amb la implantació de Port Aventura”. En un altre apartat, Josep Huguet va dir que el govern no pensava aplicar cap taxa turística. “Fins que no hi hagi una gestió diferent de l’IVA no es poden aplicar més taxes”, va manifestar.

§ L'ANALISI: Turisme en regressió?§

Fer balanços i valoracions de les temporades turístiques s’ha convertit, des de fa molts anys, en un joc d’equilibris i matisacions que gairebé sempre parlen d’una certa tendència a la baixa i de posar en qüestió el model turístic. Precisament enguany és quan, a diferents nivells, s’ha posat en el punt de mira l’anomenat “turisme de sol i platja”. Un model que no es dóna per acabat però al qual tothom creu que s’hi ha d’incorporar algun valor afegit. Però vull centrar la qüestió en la davallada de l’ocupació i és per això que el títol d’aquesta anàlisi està manllevat de l’editorial de la mateixa Revista Cambrils del juliol de l’any 1979, ara fa 25 anys. L’editorial començava dient: “tot aquest mes que hem passat ha estat un temps de lamentacions pel poc turisme que ha fet cap a la nostra vila i del poc turisme que ha fet estada entre nosaltres ens lamentem sobre la pobre impressió causada en l’aspecte econòmic”. Ara com abans, es busquen les causes de la davallada. Aquell any s’atribuïa que no hi hagués hagut una vinguda massiva de turistes “a la inseguretat creada a raó dels atemptats terroristes provocats en llocs estratègics de la costa mediterrània”. També es parlava d’una pujada de preus que perjudicava la nostra destinació turística. Aquests darrers anys atribuïm la davallada d’ocupació a factors com són la competència en el preu d’altres destinacions, les crisis econòmiques en els països dels potencials clients, la celebració de grans esdeveniments esportius en altres indrets del món... La veritable causa no la sabem mai, però el que sí que és força evident és que el turisme és una mercaderia, valgui’m el símil, sumament fràgil.

Comenta aquest article