L'Arxiu Municipal dedica el Document del Mes als plànols de construcció de la via del tren
Quan es compleixen els 150 anys des que es va posar en funcionament la línia ferroviària València-Tarragona, lArxiu Municipal de Cambrils (AMCAM) dedica el Document del Mes de març als plànols que es van dibuixar per definir quin traçat havia de tenir la línia dins del terme de Cambrils. Justament avui, 12 de març, fa un segle i mig exacte que circulen regularment trens per Cambrils.
El ferrocarril a Cambrils
La línia fèrria València-Tarragona va ser construïda per lempresa Sociedad de los Ferrocarriles de Almansa a Valencia y Tarragona (AVT), en el context de lexpansió ferroviària per tota la península que es va produir entre els anys 1856 i 1875. En aquell període, grans companyies com la AVT van impulsar les grans línies que travessaven lEstat espanyol, sovint amb concepció radial: Madrid-Irun, Madrid-Saragossa-Reus-Alacant, Madrid-Sevilla, València-Tarragona i Tarragona-Barcelona-Portbou.
En aquests 150 anys, el tren ha tingut un paper cabdal a Cambrils.
En economia i demografia, el tren ha fet possible que els productes sexportessin amb més rapidesa, que els turistes arribessin amb més facilitat i que milers de persones vinguessin fa mig segle a viure i treballar a Cambrils. També ha determinat lurbanisme i la concepció de lespai, i en combinació amb les carreteres i el port, ha convertit Cambrils en un nus de comunicacions.
Construir la via, dibuixar el territori
La construcció de la via va exigir una gran obra denginyeria, que començava dibuixant els plànols dels llocs per on havia de passar. Avui us presentem dos daquells plànols, que van ser dibuixats amb finalitats tècniques i avui, en canvi, ens serveixen per saber com era el territori de Cambrils fa un segle i mig: quines dimensions i conreus tenien els camps, quins corrents daigua travessaven el territori, quines instal·lacions (molins hidràulics, sèquies) shi havien construït i com era en aquells moments el barri de la Platja.
El Document del Mes és un espai virtual que pretén donar a conèixer elements del patrimoni documental de Cambrils tot situant-los en el seu context arxivístic i històric. Tots els documents publicats es poden consultar al web de lArxiu Municipal de Cambrils.
El ferrocarril a Cambrils
La línia fèrria València-Tarragona va ser construïda per lempresa Sociedad de los Ferrocarriles de Almansa a Valencia y Tarragona (AVT), en el context de lexpansió ferroviària per tota la península que es va produir entre els anys 1856 i 1875. En aquell període, grans companyies com la AVT van impulsar les grans línies que travessaven lEstat espanyol, sovint amb concepció radial: Madrid-Irun, Madrid-Saragossa-Reus-Alacant, Madrid-Sevilla, València-Tarragona i Tarragona-Barcelona-Portbou.
En aquests 150 anys, el tren ha tingut un paper cabdal a Cambrils.
En economia i demografia, el tren ha fet possible que els productes sexportessin amb més rapidesa, que els turistes arribessin amb més facilitat i que milers de persones vinguessin fa mig segle a viure i treballar a Cambrils. També ha determinat lurbanisme i la concepció de lespai, i en combinació amb les carreteres i el port, ha convertit Cambrils en un nus de comunicacions.
Construir la via, dibuixar el territori
La construcció de la via va exigir una gran obra denginyeria, que començava dibuixant els plànols dels llocs per on havia de passar. Avui us presentem dos daquells plànols, que van ser dibuixats amb finalitats tècniques i avui, en canvi, ens serveixen per saber com era el territori de Cambrils fa un segle i mig: quines dimensions i conreus tenien els camps, quins corrents daigua travessaven el territori, quines instal·lacions (molins hidràulics, sèquies) shi havien construït i com era en aquells moments el barri de la Platja.
El Document del Mes és un espai virtual que pretén donar a conèixer elements del patrimoni documental de Cambrils tot situant-los en el seu context arxivístic i històric. Tots els documents publicats es poden consultar al web de lArxiu Municipal de Cambrils.