Cultura

Lluïsa Gené: "Els museus són els responsables de salvaguardar els béns etnològics davant d’un món en constant evolució”

Per Berta Ruiz

Lluïsa Gené, Francesc Garriga i Gerard Martí en un moment de la conferència que es va fer ahir a la tarda al Centre Cultural

El Centre Cultural acollia, ahir al vespre, una nova conferència dins del cicle Veus Cambrilenques, organitzat pel Museu d’Història de Cambrils i l’Antena del Coneixement de la URV a Cambrils. La cambrilenca Lluïsa Gené Rebull –professora de restauració de béns culturals del Màster Patrimoni Artístic i Cooperació Cultural de la URV– va ser l’encarregada de parlar sobre la conservació de béns del patrimoni etnològic. La presentació de l'acte va anar a càrrec del regidor de Cultura –Francesc Garriga– i del director del Museu d'Història, Gerard Martí.

Per començar, Gené va voler diferenciar entre què és etnologia, etnografia i patrimoni. Segons va dir, l’etnologia és la ciència que estudia les ètnies, l’etnografia descriu els costums de l’ètnia i el patrimoni és allò que fa diferent a cada ètnia, és identitari. També va explicar què és conservació i restauració. La conservació és tenir cura d’alguna cosa, mentre que la restauració consisteix en fer les reparacions necessàries per tornar a una obra l’estat que tenia abans de deteriorar-se.

Gené va dir que els éssers humans es caracteritzen per produir objectes que són béns etnològics i “els museus són els guardians d’aquesta tradició, responsables de salvaguardar-los davant d’un món en constant evolució”. En aquest punt, Gené va afegir que l’any 2008 es va crear la Xarxa de Museus Etnològics de Catalunya, amb set museus per difondre el patrimoni de Catalunya.

Comenta aquest article