Cultura

Una obra viva de 14 metres de llarg, darrer projecte artístic de Nuri Mariné

Per Berta Ruiz

L'artista Nuri Mariné amb el mural que està instal·lat al saló social del Club Nàutic Cambrils

Un dibuix de 14 metres de llarg per 1,20 metres d’ample que va creixent poc a poc és el darrer projecte artístic de Nuri Mariné. L’enorme mural està instal·lat, des del passat dissabte, al saló social del Club Nàutic Cambrils, dia en què es va iniciar l’acció pictòrica amb la participació d’una cinquantena de persones i que s’allargarà durant tot el mes de novembre.
Tal com ha explicat Nuri Mariné a revistacambrils.cat, el passat 1 de novembre, el dibuix va partir d’una història improvisada pel públic. Cadascú deia frases curtes i espontànies per crear una història que no tenia perquè ser coherent. Uns van pensar en animals extranys, d’altres en el mar, en unes vacances a llocs remots o en personatges inventats. Amb aquesta narració oral inicial, Mariné va anar dibuixant en negre tot allò que la gent expressava. Va crear diferents elements del dibuix i després es va repartir el material entre els assistents perquè li donessin color. La gent va poder acolorir el dibuix amb barres de tremp sòlides
–gràcies a la col·laboració del Club Nàutic Cambrils, la papereria Carlin i la pròpia artista–, “un material molt suau que convida a dibuixar”, segons comenta Mariné.

"És una obra que queda oberta, és una obra viva"

“És una obra que queda oberta, és una obra viva. El dibuix i el material queda aquí a disposició dels visitants. Tothom qui vulgui pot passar pel Club Nàutic i seguir dibuixant i pintant, fins el 28 de novembre. Tothom pot venir a pintar”, explica Mariné. Sobre aquest tipus d’acció artística, Mariné comenta que, fa uns 7 anys va començar a fer obres col·lectives amb gent. En algunes de les seves festes d’aniversari o en els Tallers Oberts acostuma a deixar un llenç o un cartró en blanc a disposició de la gent perquè creïn un quadre de forma lliure i espontània. En els darrers anys ha anat acumulant diferents peces i, amb totes aquestes, espera poder fer una exposició.

Sobre aquest tipus d’acció artística, Mariné afirma que, “és molt interessant que gent que no ha agafat mai un pinzell o que no està relacionada amb el món de l’art, hi participi activament. El resultat estètic final de l’obra és molt interessant, és bonic estèticament, però també conceptualment. Queda molt xulo, molt vistós! Crec que es podria fer un estudi sociològic, perquè els quadres sempre queden diferents els uns dels altres, depenen del moment en el què estan fets. Expliquen l’estat col·lectiu de la gent: alguns queden més foscos, d’altres més coloristes. És curiós veure què dibuixa cada persona. Es tracta de compartir espai”.

Col·lecció d'il·lustracions

Per altra banda, en una altra part del saló social del Club Nàutic, Nuri Mariné també hi té exposada una petita col·lecció de quadres. Hi ha 14 peces d’il·lustració que plasmen diàlegs i converses entre persones. La tècnica de les peces és mixta sobre cartró, on utilitza el collage, la transferència, l’acrílic i la tinta xina.
De cara al proper mes de gener, l’artista cambrilenca exposarà al Cafè Marro –una col·lecció d’il·lustració– i a la sala Àmbits del Centre Cultural, una mostra de quadres abstractes.

Comenta aquest article