Informació general

El nou traçat ferroviari s'està construint només amb ample ibèric, incomplint els compromisos fets pel propi Ministeri

Per Redacció

Travesses al nou traçat ferroviari, al terme municipal de Vinyols i els Arcs, aquest passat mes de febrer

El nou traçat ferroviari que travessa el terme municipal de Cambrils s'està fent amb l'ampla ibèric, incomplint d'aquesta manera el compromís del propi Ministeri de Foment de fer l'ample internacional a través del tercer fil, en una reunió celebrada a Peníscola davant els representants de les cambres de comerç i diputacions de l'eix mediterrani. Així ho ha denunciat el diputat d'ERC per Tarragona i membre de la Comissió de Territori del Parlament, Josep Andreu, en una compareixença feta ahir a Tarragona, acompanyat per altres representants d'ERC. Andreu va manifestar que l'empresa que té l'adjudicació de col·locar travesses en la plataforma construïda del tren que ha d'enllaçar Vandellòs amb l'estació d'Alta Velocitat de la Secuita ho està fent amb l'ample ibèric i no amb l'ample internacional, per ordre ministerial. Segons Andreu, "hi ha una solució tècnica i això es podria capgirar, però l'empresa adjudicatària de les obres ens ha admès que les ordres que tenen és que la nova línia tingui només ampla ibèric fins l'estació de la Secuita". Això suposarà, segons va dir Andreu, que "el port de Tarragona i el polígon petroquímic es poden trobar al final sense el tercer fil ni cap connexió ferroviària d'ample internacional per a les mercaderies".
A més, segons Andreu, aquesta col·locació de les travesses per l'ample ibèric desvetlla un altre incompliment del Ministeri, i és que l'intercanviador de vies que ha de permetre els canvis dels eixos dels trens de l'ample ibèric a l'ample internacional per enllaçar amb la línia d'Alta Velocitat, estarà ubicat just abans de l'estació de la Secuita i no a l'alçada de Vila-seca com s'havia anunciat des de fa anys. Per Josep Andreu, "això suposa, per tant, que en aquella estació intermodal que s'havia de construir al sud de l'aeroport de Reus no hi arribarà l'ample internacional, la qual cosa li restarà projecció exterior i avantatges per als passatgers".

"Pas enrere" de la ministra de Foment cap a l'ample europeu en el Corredor del Mediterrani

El diputat d'ERC considera que, tot plegat, és un "pas enrere" de la ministra de Foment cap a l'ample europeu en el Corredor del Mediterrani. Andreu va manifestar que "la ministra juga amb foc amb la subvenció que la Unió Europea va anunciar si l'Estat espanyol complia el pla d'infraestructures transfronterer, el qual va descartar el corredor central que el PP espanyol insisteix a reclamar i en el qual es va triar el Corredor del Mediterrani com a eix prioritari".
Josep Andreu, a més, va animar a tothom que vulgui a comprovar in situ que el tram de via de Vandellòs a Cambrils, que ja té els rails del tren col·locats, tenen l'ample ibèric, "és tan senzill com mesurar l'amplada", va afirmar Andreu, i que el tram Cambrils - Vila-seca i el tram des de Constantí a la Secuita estan les travesses col·locades en disposició dels cargols en ample ibèric, "sense possibilitat de col·locar el tercer fil".
Els representants d'ERC van fer una crida al Govern de la Generalitat i a la totalitat de les forces polítiques catalanes per fer que aquests acords del PP que s'han fet sense publicitat siguin rectificats pels compromisos anteriors per portar l'ample de via europeu fina a València, tal com en el seu dia va manifestar la ministra Ana Pastor i el secretari d'Estat d'Infraestructures Rafael Catalán. ERC va recordar que la Unió Europea té prefixat que, per al cofinançament de les línies ferroviàries transfrontereres, l'ample de via ha de ser internacional, com a tot Europa.

Comenta aquest article