Alumnes del col·legi Cardenal Vidal i Barraquer intercanvien coneixements i habilitats amb la gent gran
![]() |
Alumnes ensenyant informàtica a la gent gran, ahir a la tarda, al col·legi Cardenal Vidal i Barraquer |
Durant aquest curs, els alumnes de quart dESO del col·legi Cardenal Vidal i Barraquer estan immersos en un projecte anomenat Aprenentatge i Servei (ApS). Aquesta iniciativa consisteix en un intercanvi de coneixements, dhabilitats i de servei real a la comunitat. En aquest cas, els alumnes es divideixen en dos àmbits dactuació diferents: per un costat, la gent gran i per altra banda, la mateixa escola. Lobjectiu és que els alumnes aprenguin i a la vegada, ofereixin un servei dacord amb les necessitats de lentorn més proper.
El projecte pràctic es du a terme durant quatre setmanes, els dilluns i els dimecres, a través de diferents tallers per compartir experiències, emocions i records. Amb els avis del Casal Municipal de la Gent Gran, amb els membres de lentitat Amics de la Gent Gran i amb els avis de la residència Baix Camp, els alumnes els ensenyen a utilitzar internet i conèixer les aplicacions del mòbil a través del taller Connectat. A banda, també ofereixen un taller danglès, un taller de jocs de memòria, un altre sobre La joventut dels nostres avis, una activitat titulada La música dabans, així com un taller de cuina i una flashmob amb els avis. Tot plegat es tracta dun intercanvi generacional per acostar col·lectius diferents i facilitar un aprenentatge mutu.
Daltra banda, els alumnes de quart dESO realitzen daltres tallers amb els alumnes dEducació Infantil i Primària del centre com una gimcana, un taller de contes i titelles, un taller diniciació a jocs singulars, un taller sobre tradicions i la creació d'un hort a lescola.
Projecte FAIG
Tal com va explicar la coordinadora del projecte, la professora Loles Forés, aquestes activitats estan incloses dins del projecte FAIG, el qual forma part dun conjunt de programes DESTI (Desenvolupament i ESTimulació de les Intel·ligències de lalumne) que es treballen als centres de La Salle de Catalunya des dEducació Infantil. Segons va comentar Forés, el FAIG a lEducació Secundària consisteix en un projecte de resolució de problemes a través dun treball cooperatiu dels alumnes. Es planteja un problema i ells lhan de resoldre a través dun mètode que sanomena IDEAR (Identificar Definir Examinar Actuar Resultats). Planifiquen el projecte, executen el mètode i donen a conèixer els seus resultats. Durant els cursos de primer i segon dESO, els alumnes fan uns treballs de síntesi un de ciències i l'altre de lletres seguint uns mètodes determinats; a tercer dESO realitzen un treball demprenedoria i creació duna empresa i, finalment, els alumnes de quart dESO fan el projecte dAprenentatge i Servei.