Informació general

La mare d'un alumne cambrilenc es queixa del funcionament d'una empresa de reutilització de llibres de text

Per Berta Ruiz



Imatge d'uns llibres de text
La mare d’un alumne cambrilenc de l’institut Cambrils –Maria Isabel Martínez– s’ha volgut adreçar a Revista Cambrils Diari Digital per alertar d’altres famílies que pretenguin fer la seva comanda de llibres de text a través d’una empresa d’internet de reutilització de llibres escolars. Martínez ha explicat el seu cas ja que, segons ella, està molt en desacord “amb les formes” d’aquesta empresa. 

Sistema de lloguer

El sistema de funcionament d’aquest servei, segons Martínez, consisteix en que fas la comanda a través d’internet i envien el lot de llibres a domicili, "aquest lot pot contindre tant llibres pràcticament nous, com d’altres de segona mà i alguns més usats". Martínez explica que l’ús dels llibres es fa a través d’un sistema de reutilització i, el seu cost, és d’un 50% més econòmic que el seu preu de mercat. Un cop acabat el curs, s’ha de fer el retorn dels llibres, els quals són revisats i poden ser rebutjats per l’empresa si han estat ratllats. En cas de ser rebutjats, Maria Isabel Martínez diu que "l’empresa fa pagar el llibre com a nou". Segons Martínez, un dels llibres que van tornar –el qual ja estava molt fet malbé quan el van rebre a casa– no el van voler acceptar perquè tenia tres pàgines ratllades amb llapis. En el moment de fer la devolució dels llibres hi havia a disposició dels clients gomes d’esborrar per tornar els llibres sense guixar. Tal com ha comentat Martínez, en el seu cas no li van donar aquesta opció i d’entrada ja li van rebutjar. Fins i tot es va oferir a quedar-se el llibre –pagant 2,50 euros– i entregar-lo al mes de setembre amb totes les pàgines esborrades. No obstant això, segons la cambrilenca, l’empresa ja li va passar la factura per tal que pagués el llibre com a nou.
Cal dir que a l'hora de fer el retorn dels llibres no hi va anar ella personalment, sinó que els va tornar una amiga seva.

Alerta els pares que utilitzin aquest servei

Maria Isabel Martínez s’ha volgut queixar de les formes d’aquesta empresa, afirmant que, li van rebutjar el llibre perquè ja estava molt fet pols. “S’han quedat amb els llibres més nous i els vells els han rebutjat. Ho han fet amb aquesta picardia. El nostre llibre ja no estava en condicions i per això no el van voler i ens l’han fet pagar. Crec que si aquesta pretén ser una empresa ecològica i ajudar les famílies, aquestes no són les maneres correctes”. Per tot això, Martínez vol alertar els pares que utilitzin aquest mètode, que revisin i fotografiïn tots els llibres per tal que puguin tenir proves davant de situacions com la seva. Segons Martínez, a banda del seu cas, a d’altres alumnes cambrilencs també els hi ha passat el mateix.

La versió de l'empresa

Revista Cambrils Diari Digital s'ha posat en contacte amb aquesta empresa que ha volgut donar la seva versió dels fets. En primer lloc, els responsables del servei han explicat que quan es fa el retorn dels llibres habiliten unes taules amb gomes d'esborrar per tal que la gent esborri les pàgines ratllades i d'aquesta manera puguin acceptar més llibres. A més, segons el criteri de qualitat de l'empresa, s'accepten llibres amb fins a 15 pàgines ratllades i que, en el cas de Martínez, possiblement el llibre tenia algun altre problema que no ha explicat. L'objectiu, segons l'empresa, és reutilitzar el major nombre de llibres que es pugui, no els agrada rebutjar exemplars, perquè perden diners i també perquè els pares dels alumnes poden quedar descontents. A més, expliquen que aquesta usuària no va tornar els llibres personalment, sinó que ho va fer a través d'una altra persona.
També asseguren que si el llibre estava en males condicions quan li va arribar a casa ho hauria d'haver comunicat a l'empresa que li hauria enviat un exemplar nou a casa i sense cap cost. Quant al cost de comprar un nou llibre, l'empresa ha puntualitzat que els llibres de reutilització tenen un estalvi del 50%, per tant, si l'alumne no retorna el llibre al finalitzar el curs ha d'abonar aquest estalvi. Des de l'empresa han defensat la bona relació que existeix amb les AMPA dels centres cambrilencs, les quals podrien abandonar el servei si no estiguessin satisfets amb el tracte que es dóna. A més, aquest és el segon any que treballen amb els tres instituts de Cambrils i, enguany, s'hi incorporarà un altre centre cambrilenc. L'empresa treballa amb més de 130 centres a Catalunya i també fa tres anys que donen servei arreu de l'Estat.

Comenta aquest article