Societat

Una taula rodona recorda el 80 aniversari de l'inici de les obres de construcció del port de Cambrils

Per Berta Ruiz

Un moment de la taula rodona, ahir al vespre al centre Les Basses. D'esquerra a dreta: Albert Piqué, Joan Vives, Josep Borràs, Josep Savall i Gerard Martí

En el marc del programa de la Festa Major de Sant Pere i com a primer acte de la 6a Trobada de Vela Llatina de Cambrils, ahir al vespre al centre Les Basses, va organitzar-se una taula rodona sota el títol "El port de Cambrils: 80 anys al servei dels cambrilencs". L'acte, organitzat per l'Arjau Vela Llatina de Cambrils i la col·laboració de l'Arxiu Municipal, va reunir un grup de cambrilencs que van conèixer com es va construir i com es va transformar el moll de Cambrils. El moderador de la taula va ser el director del Museu d'Història de Cambrils –Gerard Martí– qui es va encarregar de fer una introducció històrica del naixement del port. També es van projectar diferents imatges fotogràfiques històriques d'aquestes obres.

80 anys de la construcció del port

Tal com va apuntar Martí, enguany se celebrarà el 80 aniversari de la col·locació de la primera pedra del port. Concretament, aquest acte tenia lloc el 3 de setembre de 1933, tot i que l'inici de les obres va produir-se uns mesos abans, el 17 de maig de 1933. Entremig d'aquest breu període de temps, fins i tot es va produir un canvi de govern municipal i una certa situació de desgavell polític. Cal destacar que els treballs de construcció del port van quedar aturats durant la Guerra Civil, els quals es van reprendre després del conflicte. Inicialment, les pedres eren transportades des d'una pedrera propera en trenet i, posteriorment, el transport va fer-se per carretera. Aquestes obres de construcció del port van significar un important canvi en la seva fesomia. Per un costat, es passava de tenir una platja plana en la que es treien les barques de l'aigua amb pals a tenir un moll que no només protegia les embarcacions, sinó que també servia per protegir la població i les seves cases. La construcció del port també va suposar la transformació de la flota pesquera local, ja que fins aleshores les barques eren de vela llatina. A banda, es va produir una expansió de les drassanes i de l'ofici de mestre d'aixa, així com un canvi urbanístic de la façana marítima molt important.

La taula rodona va comptar amb les intervencions dels cambrilencs Josep Savall (nascut l'any 1926), Joan Vives (1927), Albert Piqué (1926) i Josep Borràs (1934). Els quatre van recordar detalls dels primers treballs de construcció del port i el canvi que va significar per a Cambrils. Principalment, van destacar que el port va servir per a protegir les cases i les embarcacions que, fins aleshores quedaven damunt d'una platja a tocar de les cases. També van recordar la visita del ministre Marcel·lí Domingo en l'acte de la posada de la primera pedra. Domingo –de mare cambrilenca– va ser un dels principals impulsors d'aquestes obres.

Comenta aquest article