L'ACA posa en marxa la campanya de control de les aigües de bany
![]() |
Imatge d'arxiu de la platja del Regueral l'estiu passat |
El passat 1 de juny, lAgència Catalana de lAigua (ACA) va posar en marxa el pla de vigilància i control de les aigües de bany de Catalunya, amb el desenvolupament dels programes de prevenció i vigilància de les aigües costaneres i de les zones de bany continentals. Els objectius daquest se centren en gestionar les aigües de bany, garantint el compliment de la Directiva Europea dAigües de Bany (2006/7/CE) en termes de qualitat de les aigües per a ser aptes per al bany, detectar possibles episodis de contaminació i fer un seguiment i control de les proliferacions de fitoplàncton.
Així, entre l1 de juny i el 15 de setembre es controlaran 223 platges de 69 municipis a través de 248 punts de mostreig, distribuïts de la següent manera: 86 a la demarcació litoral de Girona, 81 a Barcelona i 81 a Tarragona. Pel que fa a les zones de bany interior (aigües continentals), continuaran sent les mateixes que lany passat (12 punts de bany en embassaments i estanys, 5 dells a Lleida, 3 a Girona, 3 a Barcelona i un a Tarragona). Aquestes aigües de bany es controlaran entre l1 de juliol i el 31 dagost. A banda dels mostrejos programats, es duran a terme inspeccions complementàries a les platges quan es detectin afeccions a les aigües de bany motivades per episodis de contaminació de curta durada o en incidents que puguin afectar la qualitat de laigua.
Intercanvi diari dinformació amb els ajuntaments
Com a novetat de la campanya denguany, lAgència Catalana de lAigua ha creat una xarxa telemàtica dinformació diària de lestat de les aigües de bany, que farà possible que els ajuntaments costaners disposin de la informació sobre lestat de laigua i la detecció de possibles anomalies (abocaments, proliferacions de fitoplàncton, etc.), així com també de lobservació de meduses en el litoral.
En aquest sentit, cada ajuntament podrà accedir a una aplicació a través de la web de lAgència on, de manera protocol·litzada, podrà informar de diversos aspectes relacionats amb la seva platja. A partir daquí, lACA processarà la informació, i enviarà diàriament a cada consistori un informe amb les dades dels qüestionari, el resum de les platges del seu municipi i els resultats de la resta de platges catalanes. Tot això millorarà la coordinació i lintercanvi de la informació entre municipis i lAgència Catalana de lAigua, i també contribuirà a gestionar de manera més eficient i eficaç qualsevol incidència puntual que es pugui produir.
Amb aquesta entesa entre lACA i els ajuntaments costaners també es podrà conèixer si hi ha presència de meduses a les platges, col·laborant amb el projecte Jellyrisk, finançat pel programa ENPI de la Unió Europea i gestionat a Catalunya per lInstitut de Ciències del Mar del Consell Superior dInvestigacions Científiques. A través daquest projecte serà possible descarregar-se una aplicacióAppper a telèfon mòbil o consultar a través de la web per a conèixer lestat de la presencia de meduses al litoral català i les espècies identificades.