Informació general

Es negocien uns terrenys alternatius destinats a l'extracció d'àrids per als talussos de la variant de l'N-340

Per Lluís Rovira i Barenys



Jaume Solana davant del seu mas. El Ministeri vol expropiar una part del seu tros per a extreure àrids
Una bona part del tram sud de la variant de l'N-340 al seu pas pel terme municipal cambrilenc va elevat amb talussos que a la zona propera al pas per damunt de l'autopista arribaran fins als 10 metres d'alçada. El Ministeri de Foment té previst treure la terra necessària per fer aquests talussos d'unes quantes finques  properes, uns terrenys agrícoles que a hores d'ara es troben en plena producció. Concretant en xifres, les expropiacions de terrenys afectarien unes 30 hectàrees que corresponen a cinc propietaris diferents. D'aquestes 30 hectàrees s'extraurien més d'un milió de metres cúbics de terra destinats als talussos de la variant compresos en el tram que va des de la carretera de Montbrió fins al límit amb el terme de Mont-roig del Camp.

Els propietaris afectats van conèixer aquesta afectació de terrenys el passat mes de febrer. Van ser citats el 21 de febrer a l'Ajuntament de Cambrils per signar les actes prèvies d'ocupació. Aquestes actes no es van signar per recomanació del regidor d'Urbanisme, Joan Recasens, i els tècnics del Ministeri de Foment van haver de marxar amb les mans buides. Després d'aquest episodi, els propietaris van tornar a ser citats aquest passat divendres 17 de març a la seu del Ministeri de Foment a Tarragona. En aquesta ocasió les actes tampoc es van signar, ja que no hi va comparèixer cap representant de l'Ajuntament de Cambrils, requisit indispensable en aquests casos. Els propietaris tornen a estar citats a la seu del Ministeri a Tarragona el proper dia 31 de març.

Reunió amb el director d'obres

Ahir mateix, el regidor d'Urbanisme, Joan Recasens, es va reunir amb el cap director d'obres José M. Larrea per parlar dels terrenys afectats. La proposta del regidor és que es considerin altres terrenys i que es negociï el preu a pagar pels àrids extrets. Joan Recasens va sortir d'aquesta reunió amb la confiança d'arribar a un proper acord, "hi ha la proposta d'un propietari que solucionaria gairebé el problema. Aquest propietari ofereix uns terrenys al cap del terme en una finca de 18 hectàrees". El regidor d'Urbanisme també apunta que els terrenys a disposició s'han de tenir lligats abans de la propera reunió del 31 de març, "es mirarà que tota la terra que es tregui sigui de zones pactades amb els propietaris. Hi ha gent que està disposada a vendre la terra, però hem d'arribar a un acord amb el preu". Cal precisar que un cop extrets els àrids –es pot arribar a una fondària d'extracció de fins a 6 metres–, el terreny queda en mans dels propietaris.

Les finques assenyalades per l'expropiació estan totes conreades. Jaume Solana, un dels propietaris afectats a qui li volen expropiar un terreny situat a uns 50 metres del seu mas, considera que "hi ha altres solucions, o sinó que comprin la terra a preu de mercat. No hem parlat de preu però sabem que ho volen pagar molt baix". Els propietaris afectats no s'oposen a les obres de la variant de l'N-340. Segons Jaume Solana, "nosaltres no ens podem oposar que hi passi una autovia, ara bé, la terra la poden baixar d'un altre lloc. Si ho haguessin hagut de fer amb pilars en comptes de talussos aquest tram valdria uns 6 milions d'euros més".

Comenta aquest article