Informació general

Preocupació entre el sector comercial, restaurador i hoteler per la pujada de l'IVA

Per Berta Ruiz

Gent passejant pel port, aquest estiu

El passat dissabte 1 de setembre va entrar en vigor l’anunciada pujada de l’IVA, aprovada pel govern de l’Estat. L’IVA general, que fins ara era del 18%, ara passa a ser del 21% i gravarà l’aigua, la llum, el gas i d’altres articles de la llar, la roba i els complements. L’IVA reduït –de la majoria d’aliments, transports, aigua, productes sanitaris, construcció d'habitatges, flors i plantes, productes d'hostaleria– passa del 8% al 10%, mentre que el tipus superreduït, del 4%, es manté igual, és a dir, aliments bàsics, llibres, diaris i revistes, medicaments, vehicles per a persones amb mobilitat reduïda i habitatges de protecció oficial. Alguns productes que tenien l’IVA reduït, com les entrades de cinema, d’oci i espectacles, els gimnasos, els centres d’estètica, les perruqueries o els serveis funeraris, canvien de tipus i passen al general, el que suposa una accentuada pujada de 13 punts, del 8% al 21%. A banda, una altra de les grans pujades de l’IVA afectarà a gran part del material escolar que, fins ara estava gravat amb un 4% i, ara puja de cop a un IVA general del 21%. Dins d'aquesta pujada del material escolar, s'exclouen els llibres de text, els àlbums, les partitures, els mapes i els quaderns de dibuix.

Tomàs Sierra (president de la UB): "Si ja de per sí les coses estan molt complicades, aquesta mesura frenarà encara més les vendes"

Davant d’aquestes pujades, un dels sectors més afectats és el sector comercial. Des de la Unió de Botiguers de Cambrils han valorat negativament aquestes mesures, davant de la ja difícil situació econòmica i la davallada en el consum i les vendes. El president de la UB –Tomàs Sierra– ha manifestat a Revista Cambrils Diari Digital que, “si ja de per sí les coses estan molt complicades, aquesta mesura frenarà encara més les vendes. L’estiu ha estat una mica fluix i, ara amb aquesta pujada de l’IVA, la gent tindrà por a consumir i per tant, comprarà el més imprescindible, el mínim i necessari. Crec que ha estat un pal més a la roda de l’economia d’Espanya. En comptes d’incentivar i buscar altres fórmules, s’incrementen els impostos. Si cada vegada hi ha més atur i més empreses que tanquen, la gent tindrà més por a consumir”. A pocs dies de l’entrada en vigor d’aquesta mesura, Sierra ha comentat que, “ara estem en un impàs, potser algunes botigues intentaran assumir-ho d’entrada, però si no es ven, a la llarga s’haurà de repercutir l’IVA en el producte. Si també parlem de la pujada de la llum, del gas o dels impostos, al final el petit comerç haurà de pujar preus per a poder subsistir”.

Joan Bosch (Associació d'Empresaris d'Hostaleria): "
L’IVA sempre és un impediment perquè ho va encarint tot, però si per a nosaltres hagués estat del 21%, ja hagués estat fatal i ens hagués afectat molt"

Un dels actes sectors locals més importants, el de la restauració, també ha valorat aquesta pujada de l’IVA. En aquest àmbit, l’IVA ha patit un increment de 2 punts, i passa del 8% al 10%. Un dels portaveus de la junta gestora de l’Associació d’Empresaris d’Hostaleria de Cambrils –Joan Bosch– s’ha mostrat prudent, pocs dies després de l’entrada en vigor d’aquesta mesura, però ha reconegut que arriba en un moment on la conjuntura econòmica actual és molt complicada. No obstant això, Bosch creu que aquesta pujada de 2 punts percentuals no afectarà el consum en el sector de la restauració. “Espero que la cosa es mantingui. Els guanys no són tan grans com eren abans, perquè cadascú es mira la seva tresoreria, però crec que a tothom li agrada sortir a un restaurant. Abans, es gastava més alegrement i ara intentaran amortitzar la inversió o anar-hi en moments més puntuals. L’IVA sempre és un impediment perquè ho va encarint tot, però si per a nosaltres hagués estat del 21%, ja hagués estat fatal i ens hagués afectat molt. Malgrat tot, amb una pujada d’un 2%, la gent encara podrà anar tirant”.

M. Eugènia Arbó (presidenta de
l’Associació Hotelera Salou-Cambrils-La Pineda): "Aquest any, la pujada, l'absorbirà el propi hotel. Hi ha una sèrie de contractes amb diferents empreses, com agències de viatges i touroperadors que estan signats fins el 31 de desembre i  aquests contractes s'han de respectar"

El sector turístic és un altre dels grans perjudicats amb l’increment de l’IVA, del 8% al 10%. La presidenta de l’Associació Hotelera Salou-Cambrils-La Pineda –M. Eugènia Arbó– ha recordat a Revista Cambrils Diari Digital que, “el sector ja es va posicionar en el seu moment, quan es va anunciar aquesta mesura, i ja vam dir que rebutjàvem la pujada de l'IVA”. Sobre l’afectació econòmica en el sector, Arbó ha explicat que, “l’IVA d’aquesta temporada l'absorbeixen directament les empreses i no es repercuteix al client, en gran mesura a causa de la debilitat de la demanda de mercat nacional, que ha tingut una forta davallada i ha reservat d'una manera molt lenta i tardana. Aquest any 2012, la pujada, l'absorbirà el propi hotel. Hi ha una sèrie de contractes amb diferents empreses, com agències de viatges i touroperadors que estan signats fins el 31 de desembre i  aquests contractes s'han de respectar, per la qual cosa no se'ls pot repercutir l'IVA, és a dir, no se'ls poden canviar els preus. Això és així pel que fa a la contractació dels paquets turístics: enguany els hotels s'han fet càrrec de la pujada de l'IVA, però l'any que ve, lògicament, hi haurà d'haver una negociació entre touroperadors i hotels”.

La taxa turística, a partir de l'1 de novembre

A banda de l’increment de l’IVA –una mesura estatal–, el sector turístic català també haurà de fer front a l’aplicació de la taxa turística, que entra en vigor l'1 de  novembre. Segons ha dit Arbó, “hi haurà, doncs, un desavantatge competitiu força important i rellevant, tant davant dels clients estatals -per la taxa turística- com pels clients internacionals –que hauran de pagar la taxa turística més la pujada de l’IVA–. Aquest fet afectarà no tan sols a les inversions de  futur que els empresaris facin i que es plantegen a final de temporada en funció dels resultats, sinó també a uns marges d'explotació cada cop  més ajustats i en caiguda lliure. També pensem que en dates de  temporada baixa i mitja, l'augment de l’IVA farà que que establiments es replantegin obertures d'hotels més tard del que tocaria, amb la conseqüent pèrdua de llocs de treball al sector”.

M. Eugènia Arbó: “El turisme és un dels pocs sectors que encara es manté davant de la crisi, però un increment al 10% de l'IVA ens farà retrocedir"

La presidenta de l’Associació Hotelera Salou-Cambrils-La Pineda –M. Eugènia Arbó– també ha valorat que, “el turisme és un dels pocs sectors que encara es manté davant de la crisi, però un increment al 10% de l'IVA ens farà retrocedir. Aquesta mesura no té cap sentit i es jugarà amb molts llocs de treball, la rendibilitat de les empreses i la caiguda de la competitivitat; a més, recordem que els hotelers portem molts anys sense incrementar IPC per tal de mantenir la nostra activitat. En els darrers anys a diversos països europeus, es va aplicar una reducció de l'IVA al sector turístic que va fer millorar i incrementar de forma substancial l'arribada de turistes, la competitivitat i la creació de llocs de treball; mesura que la Comissió Europea aplaudeix. Imposar tarifes estàndard per establiments hotelers provocarà un increment de preus i una davallada en l'arribada de turistes, així com del consum dels espanyols, i no podem permetre que això afecti  novament la nostra competitivitat i a una davallada del consum general que ja estem patint en les darreres temporades turístiques”.

Comenta aquest article