Informació general

El Ministeri de Foment anuncia la construcció del tercer carril ferroviari del Corredor del Mediterrani i demana la col·laboració d'inversió privada

Per Redacció

Aspecte d'un tram de les obres del traçat ferroviari del Corredor del Mediterrani per a viatgers que discorre pels termes municipals de Cambrils i de Vinyols i que des de finals de l'any 2010 estan aturades

Les darreres informacions aparegudes sobre el Corredor del Mediterrani han generat una certa controvèrsia. El govern de l'Estat no ha inclòs cap partida en els pressupostos de 2012 per aquest projecte. Posteriorment i per tal de pal·liar aquesta manca de recursos públics a aquesta infraestructura, la ministra de Foment –Ana Pastor– va anunciar aquest passat dimecres que en els propers mesos posarà en marxa la construcció d'un tercer carril ferroviari del corredor mediterrani, el que està destinat al transport de mercaderies, valorat en més de 1.200 milions d'euros que no havien estat pressupostats. Per afrontar aquesta inversió, Pastor ha demanat la col·laboració d'empresaris espanyols i internacionals per tal que s'assumeixi el projecte mitjançant un model de col·laboració públic-privat.

Malgrat que els pressupostos de l'Estat no preveuen cap inversió, la ministra –Ana Pastor– ha assegurat que és un projecte "clau" per a Espanya, ja que actualment només es transporta el 4% de les mercaderies per ferrocarril. El projecte preveu, inicialment, un tercer carril des de Barcelona als ports de Castelló i de València abans de l'any 2015 i fins a Alacant el 2016. Aquest tercer carril permetrà que la via sigui d'ample europeu i es podran transportar les mercaderies des de l'estat espanyol fins al centre d'Europa.

Una inversió global de 51.300 milions d'euros

Però aquesta xifra queda molt lluny del cost total de la línia del Corredor del Mediterrani destinat a mercaderies. Recordem que el passat mes d'octubre, la Comissió Europea va donar prioritat al projecte del Corredor del Mediterrani per a mercaderies, entre Algesires i la frontera francesa. Segons es va informar en aquell moment, discorrerà al llarg de 1.300 quilòmetres i passarà per quatre comunitats autònomes. El traçat segueix l'estudi previst elaborat pel Ministeri de Foment, que connectarà a la xarxa bàsica les ciutats de Girona, Barcelona, Tarragona, Castelló, València, Alacant, Múrcia, Cartagena i Almeria i, enllaçarà a través de l'eix transversal andalús amb Granada i Antequera, ciutat en la qual es bifurca per finalitzar a Sevilla i Algesires, ramal que comparteix amb el corredor central. El Corredor del Mediterrani, segons es va dir, tindrà una inversió global de 51.300 milions d'euros. S'havia previst que fins l'any 2020 s'executessin actuacions per un valor de 25.400 milions d'euros. Més a llarg termini, hi havia inversions planificades per 3.600 milions més, a banda de la inversió prevista per connectar Almeria i Algesires per la costa, amb 13.900 milions d'euros.

Reaccions del PP i d'ERC

Arran de les declaracions realitzades per la ministra de Foment, l'Oficina d'Informació del Partit Popular de Tarragona ha volgut matisar, a través d'un comunicat de premsa que, en el cas de la demarcació de Tarragona no es farà un tercer carril, ja que el transport de mercaderies amb ample de via europeu passarà per la línia Reus-Roda i no pel litoral tarragoní. La línia servirà per donar sortida a les mercaderies, des de València fins a Barcelona, sense la necessitat de crear una tercera via. Per la seva part, ERC també ha reaccionat a aquestes informacions a través d'unes declaracions del diputat al Parlament per la demarcació, Sergi de los Ríos. Segons ERC, la ministra va fer un anunci de la voluntat de construir un tercer carril entre el port de València i Castellbisbal, xifrant l'obra en 1.200 milions d'euros. "En aquesta xifra global, no pot estar inclosa la recuperació de la línia Reus Roda quan ella sola val 1.000 milions d'euros”, segons ha afirmat de los Ríos. El diputat d'ERC ha criticat al diputat del PP –Alejandro Fernández– dient que "ens enganya, el que diu ell i el que planteja la ministra no encaixa, està fent perdre el temps, una vegada més, al territori i al seu desenvolupament econòmic”.

Les obres de l'AVE entre Barcelona i la frontera francesa no estaran a punt fins a finals de 2013, un any més tard del previst

Per la seva part, la Generalitat va anunciar, ahir, que les obres de l'AVE entre Barcelona i la frontera francesa no estaran a punt fins a finals de l'any 2013, un any més tard del que s'havia previst inicialment. Així ho va comunicar el secretari de Territori i Mobilitat –Damià Calvet– dient que el govern ha sabut aquest nova data aquesta mateixa setmana, ja que així se'ls hi va comunicar des del Ministeri de Foment. "A nosaltres se'ns van ocultar dades sobre licitació de trams que han de permetre la plena funcionalitat del tram entre Barcelona i la frontera francesa i també donem amb molta precaució les noves dates, perquè s'han d'executar les obres i passar tot un període de proves abans que puguin ser utilitzades en trens d'alta velocitat", va dir.

Comenta aquest article