Eva Garriga, directora de l'Escola de Música: "La reducció del 30% de l'aportació de l'Ajuntament perjudicarà el funcionament del centre"
![]() |
Imatge d'arxiu d'un dels concerts organitzats a l'Escola de Música, en motiu de la celebració de Santa Cecília, el passat mes de novembre |
Després que el departament dEnsenyament de lAjuntament de Cambrils fes públic, el passat 7 de març en roda de premsa, la reducció del pressupost de lEscola Municipal de Música per aquest 2012, lincrement de les taxes de les matrícules dels alumnes en un 52,9% de mitjana i la no renovació de cinc contractes de professors interins que finalitzen el seu contracte del proper 31 dagost, la directora de l'Escola de Música, Eva Garriga, ha volgut dir la seva i matisar una sèrie de qüestions.
S'eliminaran especialitats musicals i el nombre d'alumnes es veurà afectat per la pujada de les matrícules
Tal com va informar la regidora dEnsenyament Carmen Quintana, el dia 6 de març va tenir lloc una reunió del patronat de lEscola Municipal de Música, on el principal punt era laprovació del pressupost, amb una proposta de reducció del 30% de laportació de lAjuntament. Eva Garriga, ha manifestat a Revista Cambrils Diari Digital que no van votar a favor daquesta reducció pel pressupost, ja que creiem que les taxes proposades que haurien de pagar els pares són massa elevades i fan difícil que tots els alumnes puguin continuar els seus estudis musicals, mentre que lacomiadament de professors i reduccions de càrrecs afectarà negativament el funcionament pedagògic del centre.
De fet, segons ha dit Garriga, tot plegat perjudicarà el funcionament del centre perquè són molts diners els que es deixaran de pagar, cinc persones es quedaran sense feina i algunes assignatures podran ser absorbides, però daltres no. Un exemple daixò és lensenyament de trombó, que actualment és impartit per un professor interí, i que desapareixerà el proper curs. Aquest era el darrer instrument que es va incorporar a lescola, lany 2008. Daltres matèries musicals també patiran una reestructuració general, tal com ha explicat Garriga, ja que estan a lespera de saber amb quin nombre dalumnes es comptarà el curs vinent, un cop comenci el període de preinscripcions aquest proper mes dabril. Una xifra dalumnes que, preveuen que es vegi afectada per la important pujada de les taxes de les matrícules. Ens preocupa aquest increment tan important, perquè això farà que molts alumnes que fins ara venien a lescola, si no es poden pagar els estudis, no puguin seguir. Això canviarà totalment el nombre dalumnes o que els cursos es quedin amb menys gent. Ens hem desperar a que les coses estiguin més segures i a partir dels alumnes que hi hagi, a veure com quedarà el tema dels professors, ha afegit la directora de lescola. Amb la no renovació dels contractes dels professors interins, lescola es quedarà amb una vintena de professors, dels quals 14, fan jornada sencera.
Per altra banda, Garriga també ha apuntat que els diners que lAjuntament destinava a beques pels alumnes de lescola 10.000 euros també shan eliminat.
"Hi ha una sèrie d'incògnites que no sabem cap a on es decantaran"
Sobre la reacció de les famílies dels alumnes actualment 320, la directora ha explicat que hi ha hagut força moviment després de les diferents informacions. Aquests nens que venen, perquè les seves famílies creuen que és important que estudiïn música, tenen aquesta angoixa de pensar què passarà, sobretot els que fan cursos més alts, perquè ens pregunten si hi haurà classe o no. Hi ha una sèrie dincògnites que no sabem cap a on es decantaran. Sempre hi ha molts nens petits que volen entrar, i cada any nhi ha que no poden, perquè arriba un moment que ledifici no dóna per a més, és una mica limitat, però si anem plegant professors i alumnes, potser ja ens quedarà a mida, segons ha comentat Eva Garriga.
Possible canvi d'ubicació, al Centre Cultural i Ocupacional
Quant a un possible canvi dubicació de lEscola Municipal de Música, la directora del centre ha assenyalat que lequip directiu, juntament amb la regidora i larquitecte municipal van anar a veure diferents espais municipals com la Torre del Llimó, lAteneu Juvenil o el Centre Cultural i Ocupacional. Precisament és aquest darrer el que podria tenir més números per acollir les classes musicals de lescola, malgrat que la regidora dEnsenyament Carmen Quintana no va voler pronunciar-se i va manifestar que tot plegat estava en un procés destudi. Segons ha dit Eva Garriga, ells el que tenen al cap és concentrar tota la gent, o sigui, no tenir edificis mig buits, sinó omplir-los. I, sembla que nosaltres els hi fem una mica de nosa, perquè volen ampliar el passeig d'Albert i ledifici molesta. Ens van proposar ubicar-nos en un altre lloc, i potser el més adequat és el Centre Cultural, perquè la distribució de les aules és més similar al que nosaltres podem necessitar. Lúnic que cap dels llocs que vam anar a veure té cap mínim d'aïllament acústic. A lescola, tampoc en tenim, però com estem en edificis diferents, no tens gent damunt ni a sota a qui puguis molestar. De fet, hi ha instruments que no s'escolten, però daltres sí.
Resposta al tema de la jornada laboral: "A lEscola Municipal de Música treballem segons les pautes marcades des de lAjuntament"
Sobre el tema de la jornada laboral i del sou dels professors, Quintana va manifestar que alguns docents realitzaven 6 hores menys de dedicació respecte el que marca el conveni però cobraven el 100% del salari; mentre que alguns docents contractats per una durada determinada i que cobraven 14 pagues, passaran a cobrar aquelles pagues que corresponguin als mesos treballats, és a dir, 9,3 mesos. En aquest punt, des de lEscola Municipal de Música han volgut puntualitzar que, per entrar a formar part del claustre com a treballador fix, cal tenir el títol superior de lespecialitat instrumental o teòrica que es demana i shan de passar unes oposicions. LEscola Municipal de Música de Cambrils està adscrita al conveni col·lectiu de treball del sector de lensenyament. Segons aquest, la jornada setmanal de treball per al personal docent comprèn hores lectives i no lectives. Les hores lectives i part de les no lectives shan de fer obligatòriament al centre. La distribució de les hores no lectives fora de lescola al llarg de lany serà competència del titular del centre, en aquest cas, lAjuntament. Cada curs, els nostres horaris són lliurats a lAjuntament i a linspector/a del Departament dEnsenyament de la Generalitat i cada any són aprovats. Només cal fer un cop dull a la memòria anual del curs per veure on són aquestes hores que teòricament no treballem. A més de les reunions pròpies dun centre educatiu, les nostres funcions són diferents de les duna escola o institut: arrangem partitures, elaborem llibres i fitxes musicals i actuem fora del centre. Col·laborem en actes públics oficials i dentitats cambrilenques, portem i acompanyem alumnes a concursos, participem en trobades corals i orquestrals, organitzem intercanvis amb altres escoles, cercaviles i colònies musicals normalment en caps de setmana i dies festius. LEscola Municipal de Música de Cambrils sha donat a conèixer dins i fora de Cambrils.
Tal com ha manifestat la directora del centre, Eva Garriga, a lEscola Municipal de Música de Cambrils treballem segons les pautes marcades des de lAjuntament. Si ara es vol canviar la distribució de la jornada i que estem més hores al centre i menys fora, parlem-ne tal i com havíem quedat. Però en tot cas que consti que no treballem menys de lestablert. Tots som conscients que vivim temps difícils i que hem de retallar despeses, però no crec necessari desprestigiar un col·lectiu de professors perquè quadrin el números dun pressupost. Crec que el primer que ens hem de plantejar és quin paper juga lEscola Municipal de Música en el futur de Cambrils i, si sabem cap on anem, és més fàcil arribar-hi.
27 anys d'escola
La directora es mostra optimista davant dels diferents fronts que sels hi plantegen, malgrat que, segons ha dit, hi ha dies que es planteges si continuarem o no. Sembla que en sec et diran: tanquem i deixem-ho estar! Espero que això no arribi, perquè fa 27 anys que lescola funciona, és una escola que sempre ha anat a més, fem moltes actuacions, col·laborem en moltes coses que es fan, tant a Cambrils com a fora, som una escola reconeguda en molts llocs i tenim alumnes que funcionen. És una llàstima, perquè hi ha professors que portem 23 anys treballant aquí, és com la nostra segona casa, hem fet tot el que hem pogut per poder tenir gent de tots els cursos, i que hi ha gent que es plantegi que vol ser músic. És una situació difícil, i hem dintentar arreglar-ho el millor possible, no tancar-nos portes i que daquí uns anys, si la situació torna a millorar, que el que hàgim fet no hagi afectat negativament.