Informació general

L'estat de la ciutat 2012: "Cambrils: pel bon camí" (discurs íntegre)

L'estat de la ciutat 2012: "Cambrils: pel bon camí"
 
Deixin que les primeres paraules siguin d’agraïment per a la Demarcació de Tarragona del Col·legi de Periodistes de Catalunya, que un any més ha organitzat aquesta xerrada-col·loqui en format de ronda de conferències perquè els alcaldes de diferents ciutats del Camp de Tarragona puguem explicar i informar sobre quin és l’estat dels nostres municipis i cap a on volem anar.  
 
Avui, és la primera vegada que assisteixo en aquesta conferència com a alcaldessa de Cambrils i em presento davant de vostès per poder explicar com es troba actualment Cambrils i espero poder exposar de forma entenedora i concreta algunes de les propostes que formaran part de l’estratègia municipal per al mandat 2011-2015, així com de quines creiem que són les expectatives que podem generar
per al nostre municipi.
 
Els cambrilencs que avui m’acompanyeu en aquesta sala, així com aquells que heu vingut de poblacions veïnes podríeu pensar que sota el títol d’aquesta compareixença “Cambrils: pel bon camí”, podria fer una crida o em podria encomanar a la nostra patrona, la Mare de Déu del Camí, per tirar endavant aquest acte, així com el govern de Cambrils per als pròxims anys. Com podran observar avui, i com crec que ho han pogut fer durant els mesos precedents, res més lluny de la realitat. Si bé la devoció a la nostra patrona és un fet arrelat al nostre municipi, l’actual govern, amb mi com a alcaldessa al capdavant hem demostrat ja abans de prendre possessió que som persones que trepitgem de peus a terra i que ens agrada ser realistes i que la nostra acció i la programació estratègica de la
ciutat es farà amb criteris de realitat.
 
Començarem aquest viatge, per tal de situar-nos en el camí que ens pertoca, el camí de la realitat, fent una breu introducció sobre d’on venim i quin ha estat fins el moment el full de ruta que, tot i  possiblement no ser el fixat, sí que ha estat al qual s’ha arribat i el qual ens hem trobat des del maig del 2011.
 
Tots, així ho vull creure malgrat les actuacions dels darrers anys, en aquesta i altres administracions, tenim clar que ens trobem en un context de crisi, una crisi on tots tenim part de la nostra responsabilitat: els mercats, els gestors de l’administració, els empresaris hem viscut una darrera dècada de l’abundància, on han faltat polítiques de planificació, d’estalvi, de contenció i de visió de futur. Aquesta dècada de l’abundància, paralitzada amb l’esclat de la bombolla immobiliària ens ha fet viure una situació econòmica que mai no tornarà. Una situació que ens va allunyar de valors, repeteixo, com el de l’estalvi, el de la planificació i el de la realitat pressupostària.
 
Ja al 2010, des de l’oposició i durant el 2011 vaig denunciar, així com altres membres de l’actual equip de govern la irrealitat plasmada en els pressupostos municipals, sobretot pel que fa a les partides d’ingressos.  
 
Una darrera dècada que ens ha fet viure, a tots els nivells, somnis impossibles i megalòmans pel que fa a inversions o fins i tot, a creure que podem fer amb els diners d’administracions superiors, altres actuacions o finançar situacions per les quals no els havíem demanat. Sovint ens hem trobat que s’havia perdut el nord i que les actuacions, en aquest cas les municipals, anaven guiades més per la  inversió en infraestructures més grans del que ens podíem permetre o innecessàries, sense tenir en compte costos de construcció ni manteniment i, possiblement, sense tenir en compte la dimensió i necessitat municipal, que no pas anar guiades per una planificació seriosa i acurada de què necessitàvem i de què podíem tenir.  
 
La malentesa abundància, provocada pels elevats ingressos derivats en la gran majoria per l’auge de la bombolla immobiliària, van fer que els governants de les diferents administracions creguessin trobar-se en una situació per sempre. Una situació que, en comptes de durar tota la vida, va esclatar provocant una davallada importants dels ingressos, sobretot en les administracions locals pel que fa a l’ICIO i, com no, a d’altres impostos relacionats amb el creixement urbanístic. No es generava construcció, no es generava ingrés. El greuge és doble quan no es vol reconèixer la realitat i, en comptes d’ajustar els pressupostos als ingressos de l’administració municipal, es maquillen les finances, quan el full de ruta econòmic de l’Ajuntament és erroni, no perquè no se sàpiga quina direcció ha d’agafar, sinó per què el conductor s’enganya ell mateix, enganyant directament els passatgers del viatge, en aquest cas, els cambrilencs.
 
Un viatge que, tal com varem presentar el passat mes d’octubre, quatre mesos més tard de la presa de possessió de l’actual equip de govern, ens ha dut a Cambrils a un lloc en què espero que ningú no hi vulgui ser, o com a mínim no ens hi hagin dut conscientment. Aquest indret és la ciutat de:
   52,7 Milions d’euros de deute
   141% de rati d’endeutament
   -15,5 Milions d’euros de romanent de tresoreria
 
Cambrils es troba en el rànquing número 12 de les 20 ciutats o poblacions amb més problemes econòmics de Catalunya. Aquest és el nostre punt de partida i fins aquí ens han portat aquells que conduïen la situació fins el passat mes de maig.
 
Sense saber aquestes dades, els passatgers d’aquest gran transport anomenat Cambrils van decidir el passat mes de maig que la ciutat, el nostre poble havia d’estar conduit per noves persones. El comicis van donar una nova realitat al nostre municipi on CiU, PPC i la PLIC van formar un govern de majoria per tal de redreçar aquesta situació i situar Cambrils, de nou, en el bon camí.
 
Aquest camí va iniciar-se al mes de juny, després de la presa de possessió i ja ho vàrem dir aquell dia: “Que ningú no pateixi, nosaltres mirarem endavant, però per mirar endavant hem de saber què han fet els que han estat darrera. Ho sabrem, i ho explicarem i serem nosaltres, seré jo com a alcaldessa qui, malgrat dur un govern amb corresponsabilitat amb els meus companys regidors, assumiré les decisions que s’hagin de prendre”. Aquest mirar endavant, aquest assumir decisions ens dur a poder afirmar, i que consti que no ho hem dit nosaltres, sinó un membre destacat de l’anterior tripartit municipal que  'Som un govern realista'. I aquesta realitat ens farà decidir quina és la via cap on hem de dur aquest municipi. El punt de partida el tenim, som conscients de la crua realitat, som conscients de com es troben les finances municipals. Malgrat tot, creiem que Cambrils té tots els condicionants possibles per reconduir la situació per posar-nos en el bon camí, amb un objectiu: el futur del nostre municipi.
 
El primer dels condicionants que té Cambrils des del passat 11 de juny és el de la 'Responsabilitat' dels membres de l’equip de govern. Ja ho vaig dir el primer dia de ser nomenada alcaldessa Cambrils: “seré responsable de l’acció de govern que a partir d’avui haguem de dur endavant. Una tasca de govern amb corresponsabilitat, però una tasca de govern on la seva alcaldessa no defugirà ni de responsabilitat, ni de lideratges. I que actuarà amb el compromís ferm de ser transparents, d’explicar les coses tal com són i tal com estan i per això tindré l’autoritat moral i ètica per reclamar en el mateix grau la responsabilitat a aquells que possiblement fins ara no l’han volguda tenir.”  
 
Responsabilitat per realitzar diferents accions, d’entrada marcar el full de ruta, el nou rumb, el nord per tal de sortir de la situació actual, amb l’objectiu de futur però també amb un missatge clar i positiu. No vull com a alcaldessa, ni el meu equip de govern que, malgrat la situació, el missatge negatiu, el fàcil, sigui el que qualli a la nostra societat, al nostre poble. Com he dit podem sortir-nos-en, ara bé, hem de ser valents per agafar el camí que toca. Un camí que ens ha de dur a múltiples oportunitats i possibilitats. En el fons és això el que ens proporciona qualsevol crisi: l’oportunitat per fixar fonaments i sortir-se’n. No volem deixar passar aquesta oportunitat, ja s’han fet prou malament les coses al nostre municipi i és per això que el nostre full de ruta té una sola direcció: Cambrils, des de dins i cap en fora.
 
I quines són les nostres estacions? Quins seran els indicadors d’aquest camí?
-Pla de sanejament 2012 -2014
-Pla d’estratègia municipal 2011 - 2013
 
No s’espantin, tenim intenció de conduir la situació més enllà. Però creiem que és més sincer i objectiu realitzar una pla estratègic a dos anys, fins el 2013 per tal de poder revisar-lo i adaptar-lo a les situacions canviants de la conjuntura econòmica. Per tant, aquest Pla d’estratègia municipal 2011 – 2013 comptarà amb una segona versió pels darrers anys de mandat. Primer volem crear sinèrgies positives per, quan puguem, fer-ne una acceleració del ritme d’aquesta travessia.
 
Deixin-me que entri en detall, breument, amb aquestes dues eines que s’han dissenyat des del govern municipal. Pel que fa al Pla de sanejament 2012 – 2014 els tres objectius principals són:
1. Corregir l’estalvi net negatiu
2. Absorbir el romanent de tresoreria negatiu
3. Redreçar l’endeutament superior al 110% dels ingressos corrents
 
El pla preveu una sèrie de mesures per rebaixar en 7 milions d’euros les despeses corrents, passant dels 38,11 milions d’aquest any a 31,28 milions el 2014. En l’àmbit de personal, les accions més destacades són la redistribució de treballadors, la reducció de personal en àrees sobredimensionades, la reducció de les hores extres, l’eliminació de diferents complements,  i no cobrir les baixes que es produeixin i no siguin imprescindibles. Pel que fa als béns corrents i serveis, es reubiquen diferents serveis, entitats i societats, que actualment tenen una despesa de lloguer, per instal·lar-los en edificis municipals, s’assumeixen directament tasques fins ara externalitzades, i se centralitzen les compres en un únic departament, entre altres mesures. En el capítol de transferències corrents, el pla també contempla rebaixar aportacions a Patronats i Organismes Autònoms i replantejar les aportacions a EPE’s i Societats municipals.
 
Aquestes actuacions demostren, una vegada més, que hem de ser conscients amb la situació actual. Voldria recordar que el sobredimensionament de l’administració és una càrrega estructural de la qual l’Ajuntament no pot fer front amb els ingressos que actualment té. A ningú no agrada prendre solucions doloroses; a nosaltres tampoc, però d’altra banda cal dir que hem de ser conscients i hem de tornar les estructures al seu tamany vàlid i òptim. Actualment, hem hagut de prescindir de personal eventual i interí de l’Ajuntament. És una decisió dolorosa però necessària i n’assumim les conseqüències, com ja he dit, ni defugim ni defugirem de les nostres decisions, per molt que ens vegem obligats a prendre-les. L’important és que les prendrem.
 
A més d’aquesta reestructuració i adequació del personal de l’Ajuntament, personal eventual no renovat; reestructurarem l’actual entramat d’empreses i societats municipals, així com de patronats per tal de optimitzar-ne els costos. Aquest és un camí a dur a terme en els propers anys. Els models aplicats fins al moment no són vàlids. No podem autoenganyar-nos, menys quan els diners surten tots del mateix lloc. Quin sentit té crear noves estructures si al cap i a la fi se sustenten de les aportacions municipals? Quin sentit té crear empreses i dir que es redueix el capítol de personal de l’Ajuntament, si en definitiva els sous, els locals i l’estructura d’aquestes noves empreses se sustenten en els impostos dels ciutadans de
Cambrils?  
 
La reorganització de les dues empreses, cinc patronats i una societat municipal que existeixen actualment tenen com a objectiu reduir les gerències i disminuir el cost de 3 a 2,2 milions anuals. En aquesta línia, els set organismes es reduirien a tres. Els diferents Patronats, serveis i Cambrils Audiovisual s’integraran en Cambrils Serveis SL i es crearà l’EPEL Promoció Activitat Econòmica per gestionar les accions a emprendre de dinamització del municipi i gestió de patrimoni.
 
No volem enganyar els cambrilencs per una senzilla raó, no volem enganyar-nos a nosaltres mateixos. No creiem en el maquillatge financer, ni tampoc creiem en les múltiples opcions enganyoses que s’han emprat per dir que reduïm l’estructura municipal, quan en realitat el que es fa és duplicar-la. Si més no, treure- la del capítol de personal dels pressupostos municipals, desviant-la cap a despeses de Patronats o Empreses Municipals.
 
En relació al Pla d’estratègia municipal 2011 – 2013 avui els donarem la primera pinzellada, ja que és un document que estem tancant els membres de l’equip de govern i és la base sobre la qual treballarem en aquest mandat per tal de dur Cambrils pel camí que nosaltres creiem que és més oportú a tenor de la situació actual.
 
Podríem elaborar una llista interminable d’actuacions. Una falsa carta als Reis Mags que, malauradament, no es podria acomplir. No volem fer volar coloms ni tenim la intenció de deixar com a petjada del nostre pas per la gestió municipal cap obra faraònica. Aquests models de gestió, caducs, són models que han passat a la història. És per aquest motiu que les actuacions del govern municipal
s’explicitaran en el Pla d’Estratègia 2011- 2013. Estructurat en diferents eixos, però sabedors que per tal de poder desenvolupar-los en la seva màxima expressió és vital ser molt curosos amb el primer.
 
Uns eixos que ja vàrem anunciar el primer dia de mandat, el dia de la constitució del plenari: Gestió econòmica: un ajuntament eficient; Promoció econòmica: suport a l’emprenedor; i un Ajuntament al servei de les persones. Deixin-me que insisteixi en què hem tingut clar des del primer moment com, i sobre quins pilars, es basarà l’acció de govern de les persones que estem al capdavant de les diferents
regidories i de l’alcaldia del municipi. Ho hem tingut clar i ho farem, com he dit, amb responsabilitat.  
 
El primer eix el de la gestió econòmica: crear un ajuntament eficient, queda resolt amb l’aplicació del Pla de Sanejament. Insistim en què tenir l’economia municipal sanejada ens permetrà posteriors i futures accions per tal de poder implementar polítiques de promoció econòmica, de suport a l’emprenedor i dinamitzadores de l’economia; totes elles dins del segon eix d’aquest pla d’estratègia municipal. 
 
Escoltin, és evident que des de l’acció municipal, tenim eines per tal d’incentivar i primar els emprenedors. Eines que, sovint, s’han emprat d’esquenes als veritables creadors de riquesa, de treball. No podem prendre actituds que coartin la capacitat de desenvolupament econòmic a Cambrils. Malauradament, els malentesos ideològics han fet que la nostra població hagi perdut el tren en moltes ocasions. Per tant creiem que podem desenvolupar iniciatives municipals per tal d’atraure noves inversions a Cambrils. Inversions a tota escala. Des de la implantació de nous petits comerços, fins a l’atracció d’indústria o d’inversió en infraestructures hoteleres. Per aconseguir-ho tenim clar que en aquest govern no tan sols hem de ser responsables a l’hora de prendre mesures d’ajustament d’estructures municipals, de rendibilitat i d’eficiència, sinó també a l’hora de dur a terme polítiques de reactivació econòmica.
 
Hem de tenir clar què pot suposar per a Cambrils i la seva ciutadania el fet que petits emprenedors o grans empresaris confiïn en el nostre poble, per dur a terme els seus projectes. Hem de ser capaços de transmetre confiança, amb accions reguladores i amb actuacions. Una administració eficient, que agilitza tràmits, que no posa traves, sinó que és facilitadora, serà més propera a les inversions que no pas aquella que, per sobre de la normativa, endureix les mesures a aquells que volen dur endavant noves iniciatives.
 
Dit això, aquest govern, ja ho anirà desgranant en les properes setmanes, però avui els puc avançar, gràcies a l’esforç dels membres de l’equip de govern, una de les accions que durem endavant d’immediat. La redacció d’una Ordenança reguladora de mesures de foment de l’activitat econòmica al terme municipal de Cambrils, per tal d’incentivar aquells sectors econòmics que previsiblement generaran un impacte positiu sobre la economia local i la creació de llocs de treball.
 
Una ordenança que primarà el compromís d’aquests emprenedors, repeteixo siguin petits empresaris o grans inversors, amb el nostre poble.  El primarà a través de la subvenció de diferents conceptes, no a l’inici del seu establiment, sinó quan el projecte creixi i hagi demostrat la seva viabilitat. Per què? Perquè volem emprenedors que sàpiguen què fan, volem emprenedors amb projectes viables i és això el que primarem i el que promourem en el Cambrils dels pròxims quatre anys. Una ordenança en que la transversalitat hi és present, ja que la col·laboració entre promoció econòmica, així com també urbanisme tindran molt en comú per tal de propiciar polítiques que ens aportin: llocs de treball per als cambrilencs, si pot ser llocs de treball per tot l’any, no només per la temporada turística i estiuenca. Polítiques que aportin i generin riquesa, no només per a l’administració, sinó també per als ciutadans Cambrils. En definitiva, polítiques que facin prosperar la nostra societat per sortir, tots plegat d’una situació que no ens agrada.
 
La col·laboració de tots és primordial per tal de poder aixecar la situació actual. Des del govern de Cambrils posarem els recursos per tal que això sigui possible i, no tindrem un no per resposta per aquells que dins els marcs del respecte vulguin sumar-s’hi, vulguin formar part d’aquest camí.
 
El tercer axioma de la nostra acció de govern, és fer un Ajuntament al servei de les persones. Al servei de les persones pel que fa a Benestar Social; al servei de les persones pel que fa a Seguretat Ciutadana; al servei de les persones pel que fa a Ensenyament, en definitiva al servei de les persones en drets socials i igualtat.
 
Diferents estudis i reunions d’administracions i representants locals arreu del nostre país han apuntat que, actualment, els Ajuntaments ofereixen prop d’un 30% de serveis que no els pertoca. No vull que s’entengui aquesta introducció com una possible justificació. Que ningú no s’equivoqui. Els actuals membres de l’equip de govern som els primers que no volem reduir serveis que està oferint l’Ajuntament. No els volem reduir perquè creiem en la responsabilitat municipal d’oferir oportunitats i serveis que promoguin l’estat del benestar entre els nostres ciutadans. Ara bé, demanem ser corresponsables tots, i no estem inventant res que no s’hagi fet ja, tant en aquesta administració, en aquest Ajuntament, com en d’altres.  
 
Per tant, tots els serveis que s’han ofert actualment es volen continuar oferint amb la col·laboració de la ciutadania. Respectant aquelles persones que es troben en situacions de desfavoriment, oferint gratuïtat en aquells nuclis familiars que realment es troben en situacions dures. Volem transmetre seny. No dubtin que totes les decisions que prenem les prenem amb coneixement. Ens trobem en una
conjuntura on hem de fer bé les coses, on hem de saber explicar que no tot és gratuït per què sí. On no tothom pot gaudir dels serveis a un mateix preu.
 
Dins d’aquest marc conjuntural, aplicarem, així ho vàrem aprovar a les ordenances fiscals, taxes de copagament que tinguin en compte les rendes del nucli familiar de les persones que són beneficiàries dels diferents serveis municipals. Ho hem d’aplicar, novament per responsabilitat, i per fer sostenible, entre tots, el gruix d’opcions vàlides que aporta la nostra administració a la ciutadania. L’administració ha de posar de la seva part, amb seny, amb coneixement, de la mateixa forma que, creiem, que la situació obliga, per al proper any a què els ciutadans prenguin part en l’assumpció dels costos d’aquests serveis.
 
En aquesta línia, per part de l’Ajuntament, i donada la minva de recursos creiem fermament que hem de focalitzar en poder crear oportunitats d’ocupació entre els més joves i també entre els aturats de llarga durada. És per això que iniciatives com els Plans d’Ocupació i crear sinèrgies entre Promoció Econòmica i Ensenyament per tal de posar en comú l’oferta i la demanda de treball ha de ser un dels reptes als quals hem de fer front en els pròxims anys. Les iniciatives poden ser diverses, i repeteixo són iniciatives transversals. Recordin l’ordenança municipal que els he comentat anteriorment, si s’aconsegueixen implantar noves empreses, grans o petites hem de saber oferir des de l’Administració el punt de trobada entre empresa i usuaris dels serveis de formació i orientació laboral de l’Ajuntament. Tenim els recursos, tenim les eines i per tant hem de propiciar que tant recursos com eines siguin actius. Amb Plans impulsats per la nostra administració i per administracions superiors, però també amb l’esforç i la tenacitat de detectar oportunitats des de l’administració: per a les persones en situació d’atur o formació i per a les empreses que puguin implantar-se i cerquin treballadors per dur endavant els seus projectes.
 
Pel que fa a actuacions més pròximes al ciutadà, el que pretenem és poder generar capacitat d’inversió per als pròxims anys. Inversió municipal en diferents àmbits, amb recursos propis però també amb recursos que puguin venir d’administracions superiors. Serà difícil, en som conscients però nosaltres no deixarem d’intentar-ho. Projectes com l’enderrocament del Pont de la N-340; la pavimentació de la
plaça de l’Ajuntament; la prolongació del passeig Albert fins a la plaça del Setge són projectes que es tenen en ment, en cartera i que dependran de la conjuntura financera per poder-les dur endavant. De la conjuntura financera i de les sinèrgies que puguem establir amb d’altres administracions.
 
És per això que els cambrilencs poden tenir clar que actuacions pròximes amb la Brigada d’intervenció ràpida, primaran durant aquest mandat. Hem de ser i serem realistes. No pateixin, no ens podran acusar de tornar enrere, aquells que aixequen la veu sobre el retrocés municipal han de reflexionar, han de reflexionar sobre qui, per què i com s’ha generat aquesta situació i sobre què s’ha fet fins el moment per preveure-la, per aturar-la o si més no, si com a mínim se n’ha tingut consciència. Els cambrilencs tindran en el seu Ajuntament l’administració que vetllarà per tal de dur accions que facin i millorin la quotidianitat. Lluitarem pels grans projectes, que ningú no en dubti però hem de ser conscients i prendre les decisions amb coneixement. No pateixin perquè Cambrils tingui o no a dia d’avui uns estudis universitaris sobre els quals res no hi havia, els puc dir que intentarem durant aquest mandat que Cambrils tingui estudis universitaris esportius, en aquells sectors que ens són distintius com és el món nàutic. Farem l’esforç, ningú no ens podrà dir que no intentarem que siguin una realitat abans d’acabar el mandat.
 
Com els he dit anteriorment, Cambrils, reuneix el condicionants per sortir-se’n. Primer des de dins amb aquesta sèrie de mesures que avui els he detallat en els diferents eixos d’acció, així com també amb el seu potencial estratègic en diferents sector. Un potencial que podem exercir individualment com a municipi però que l’hem d’exercir alhora amb la col·laboració i amb l’aliança d’altres entitats, de pobles veïns i del conjunt d’aquells municipis amb els quals tinguem interessos comuns.
 
No podem defugir de realitzar aliances estratègiques responsables. Ara bé, aliances que siguin profitoses per totes les parts. No realitzarem cap mena d’aliança per creure’ns el melic del món, no participarem en cap ens, òrgan o d’altre fórmula que l’únic que faci és posar en situacions d’inferioritat al nostre municipi respecte la resta. Malauradament això és el que ha passat fins ara amb diferents
òrgans o consorcis. Som i volem ser al capdavant del Camp de Tarragona però no a qualsevol preu.
 
En aquest sentit, volem reformular algunes de les accions que ens han dut a situacions crítiques o en aquelles que ens han dut a una situació de desfavoriment. Un exemple, la creació del consorci de la TDCamp. Cambrils no va saber negociar, vam voler vendre una televisió comarcal, sent gairebé els únics que la costejaven. La nostra proposta n’és una altra. Més en els temps actuals. Hem iniciat un procés de col·laboració amb un altre ens del Camp per establir sinèrgies que siguin beneficioses per ambdues parts. L’encomana de direcció a TAC12 és un punt de partida per tal que aquests dos ens treballin conjuntament amb l’objectiu d’optimitzar recursos. Hem d’aprendre a col·laborar amb altres estaments d’igual a igual, sent proactius, proposant i alhora rebent i acceptant aquells pactes que suposin un benefici per l’estalvi, per la sostenibilitat dels ens i, com no, per marcar lideratge. No pateixin, les veus dissonants que puguin sorgir sobre si perdrem o no identitat poden estar tranquil·les. La TDCamp i TAC12 participem en un projecte comú on cadascú té el seu carisma, la seva empremta digital. Som del Camp, amb el que això porta d’identitat comuna i amb el que això comporta pel que fa a identitat particular. I volem ser exemple per a la resta del país. Si caminem amb un objectiu clar optimitzarem recursos i podrem donar un servei, l’informatiu sempre i quan aquest pugui ser suportat pels ciutadans cambrilencs, pels ciutadans del Camp de Tarragona.
 
Una altra aliança establerta d’antuvi és la col·laboració com a subseu en els Jocs del Mediterrani 2017. Malauradament, tan sols hi col·laborarem amb la competició de tir amb arc, judo i karate. Suposem que no s’ha estat valent per poder tirar endavant d’altres col·laboracions amb la seu dels Jocs del Mediterrani, ara bé, la nostra identitat quedarà vigent en aquest i en d’altres esdeveniments amb els quals hi puguem participar. Però en aquest cas, creiem que tampoc s’ha exercit el lideratge necessari. Ens hem trobat amb aquesta col·laboració amb Tarragona. No es va aconseguir res pel que fa a l’esport nàutic o l’handbol on els clubs del nostre municipi tenen important rellevància, tant a nivell territorial com a nivell de país.
 
És per això que en sectors que ens són propis apostarem pel reforç i la diversificació. Reforç en accions com la gastronomia, Cambrils ha de ser un dels referents gastronòmics no tan sols a nivell de la Costa Daurada o Catalunya. La gastronomia s’ha convertit en un pol d’atracció a l’hora d’escollir destinació turística. La nostra aliança i el nostre lideratge amb iniciatives com “Saborea” ens han de dur a la primera línia de la promoció gastronòmica de l’Estat. Una primera línia que ha de reforçar el nostre lideratge gastronòmic al Camp de Tarragona i a les Terres de l’Ebre. Cambrils pot ser i ha de ser el marc on gràcies a la gastronomia podem exercir de pol i de punt de promoció dels productes propis (el peix, l’oli i l’horta) però també d’aquells que hi estan relacionats: el vi del priorat, de la Terra
Alta, del Montsant o de les diferents DO de la demarcació de Tarragona. Hem de treballar en aquesta línia en liderar i en crear aliances per tal que gràcies a l’impuls de la nostra gastronomia puguem exercir de líders i amfitrions dels productes propis.
 
En aquest sentit, treballem en el marc per tal d’aconseguir certificacions i distincions que ens situïn des de diferents òptiques en el mapa de destinacions turístiques al nostre país. Així, hem d’apostar per les qualificacions de turisme familiar i lluitar per distincions de destí com pot ser la de turisme esportiu. Ho hem dit sempre, Cambrils es troba en un lloc privilegiat un lloc que exerceix de pol, per la gastronomia, però també per la seva situació geogràfica i territorial. D’aquí que durant aquests quatre anys Cambrils ha d’estar reconegut amb la qualificació de Turisme Esportiu.
 
Aquest equip de govern té ambició, té projectes per Cambrils i té una visió clara de cap a on ha d’anar la nostra població, som emprenedors, som lluitadors i tenim un projecte a llarg termini on la realitat hi és molt present. I és per això, perquè som un equip de govern realista, que toquem de peus a terra, que avui us he presentat un projecte assumible i revisable els propers anys. Les èpoques de crisi són èpoques d’oportunitats, d’aturar-nos i valorar tot el que s’ha fet fins ara, per a projectar el futur, per a preparar-nos tots perquè som optimistes i creiem que la situació millorarà.
 
Amb aquesta exposició d’avui, amb la qual no els podem detallar totes les accions a emprendre hem intentat fer un repàs de les voluntats de gestió i de les principals eines que tenim per dur-les endavant. És el primer cop que comparec davant de vostès en aquest format de la Demarcació de Tarragona del Col·legi de Periodistes de Catalunya, agraeixo la invitació en aquesta edició d’alcaldes i espero poder
donar compte del camí que fem en les properes.
 
Tinguin clar que lideraré Cambrils, no per portar-lo a cap pou, no per portar-lo a cap forat, sinó per tal que se’n surti. El lideraré, conjuntament amb l’equip de govern i amb la seva ciutadania. És un esforç que haurem de fer plegats, no podem estar d’esquenes els uns dels altres. No podem ignorar la societat ni que aquesta ignori l’administració local, l’administració més pròxima per què Cambrils pot anar pel bon camí. Pot mirar endavant.

Comenta aquest article