Informació general

La Comissió Europea dóna prioritat al Corredor del Mediterrani que podria estar plenament operatiu l'any 2020

Per Redacció

Aspecte d'un tram de les obres del traçat ferroviari del Corredor del Mediterrani per a viatgers que discorre pels termes municipals de Cambrils i de Vinyols i que des de finals de l'any passat estan aturades

La Comissió Europea va anunciar, ahir, els corredors que formaran part de les Xarxes Transeuropees de Transports –culminant el mapa que es va presentar l'any 2003–, i ha avalat la proposta espanyola que inclou un mapa amb cinc corredors: el Mediterrani, el Central, l'Atlàntic, el Cantàbric-Mediterrani i l'Atlàntic-Mediterrani. Una de les principals novetats és la inclusió del Corredor Mediterrani de transport viari i ferroviari de mercaderies i viatgers, que no va ser aprovat aleshores. La Comissió Europea (CE) ha decidit donar prioritat al projecte del Corredor Mediterrani, per tant, en garantirà la construcció i una part del seu finançament. El traçat escollit comunica Catalunya amb el País València, Múrcia i Andalusia. Per altra banda, la Comissió Europea també donarà com a prioritari el Corredor Atlàntic que, des de Portugal connectarà amb França a través de Madrid i el País Basc.

Corredor del Mediterrani per a mercaderies

El Corredor ferroviari del Mediterrani per a mercaderies, entre Algesires i la frontera francesa, discorrerà al llarg de 1.300 quilòmetres i passarà per quatre comunitats autònomes. El traçat segueix l'estudi previst elaborat pel Ministeri de Foment. Així doncs, connectarà a la xarxa bàsica les ciutats de Girona, Barcelona, Tarragona, Castelló, València, Alacant, Múrcia, Cartagena i Almeria i, enllaçarà a través de l'eix transversal andalús amb Granada i Antequera, ciutat en la qual es bifurca per finalitzar a Sevilla i Algesires, ramal que comparteix amb el corredor central. El Corredor del Mediterrani tindrà una inversió global de 51.300 milions d'euros. Fins l'any 2020 s'executaran actuacions per un valor de 25.400 milions d'euros. Més a llarg termini, hi ha inversions planificades per 3.600 milions més, a banda de la inversió prevista per connectar Almeria i Algesires per la costa, amb 13.900 milions d'euros.

La decisió de la Comissió Europea d'incloure el projecte del Corredor Mediterrani entre les infraestructures prioritàries significa que es podrà beneficiar de la partida de 32.000 milions que es destinaran a la desena de corredors transfronterers de transports de mercaderies. En contrapartida, des de la CE també s'exigeix que les infraestructures prioritàries rebin el cofinançament dels governs i el compromís d'enllestir-los en els terminis fixats. El Ministeri de Foment s'ha compromès a que l'eix bàsic estigui plenament operatiu l'any 2020.

Obres aturades

D'altra banda, cal recordar que les obres de construcció de la nova via fèrria en el tram entre Vandellòs i Tarragona estan completament aturades des de finals de 2010. Tot i això, aquest passat mes setembre, el Ministeri de Foment va informar a l'alcaldessa de Cambrils –Mercè Dalmau– i al regidor de Planificació de Ciutat –Francesc Garriga–, en una visita a Madrid, que està previst licitar la línia elèctrica del traçat ferroviari del Corredor del Mediterrani, al seu pas per Cambrils, a finals d'aquest any 2011 o a principis de 2012. D'altra banda, el 16 de març d'enguany, el ministre de Foment José Blanco va fer la presentació del Corredor del Mediterrani contemplant les dues vessants, és a dir, la línia de viatgers i la de mercaderies. Aquesta nova línia de mercaderies haurà d'anar a prop de la de viatgers que està en construcció. Tot i això, encara s'està pendent de conèixer l'afectació que produirà aquest nou traçat ferroviari al terme municipal cambrilenc.

Corredor Central

D'altra banda, l'altre projecte que discorrerà per Catalunya serà el Corredor Central. Aquest connectarà la frontera francesa amb Andalusia, passant pel centre de la península travessant cinc comunitats: Catalunya, Aragó, Madrid, Castella-la Manxa i Andalusia. El traçat preveu una connexió des de Saragossa a Lleida, Tarragona, Barcelona, Girona i la frontera francesa.

Mapa del traçat ferroviari del Corredor del Mediterrani

Comenta aquest article