Informació general

Urbanisme

El grup d'opinió «Oberts a la Mar» demana l'enderroc de l'antic edifici de l'estació de tren per «no aturar el desenvolupament urbanístic»

Segons un comunicat, el POUM marca una continuïtat del passeig que uneixi els barris de l'Eixample Vila i l'Horta de Santa Maria i, per tant, cal enderrocar l'edifici perquè és un "obstacle"

Per Redacció

Imatge de l'edifici de l'antiga estació de tren
Imatge de l'edifici de l'antiga estació de tren | Lluís Rovira i Barenys

El grup d'opinió "Oberts a la Mar" –partidari de l'enderroc de l'antic edifici de l'estació de tren– demana que s'executi l'enderroc per tal de donar compliment a allò que recull el Pla de Ordenació Urbana Municipal (POUM) vigent. Recordem que aquest grup es donava a conèixer, el passat mes de juliol, amb el suport de set alcaldes que han passat pel consistori cambrilenc. Segons un comunicat de premsa emès pel grup "Oberts a la Mar", el POUM marca una continuïtat del passeig que uneixi els barris de l'Eixample Vila i l'Horta de Santa Maria i, per tant, cal enderrocar l'edifici de l'antiga estació perquè és un "obstacle".

El comunicat

El comunicat íntegre diu el següent:

"El grup d'opinió "Oberts a la Mar" encara opina que s'hauria d'enderrocar l'antic edifici de l'estació de tren de Cambrils i així vol donar plenament suport a la realització del POUM. L'objectiu del POMU, en aquest context, és fer un traçat viari de la ciutat per apropar les seves diferents parts de forma moderna i eficaç, sobretot perquè Cambrils, –estant obert al turisme en general–, necessita aquestes vies per garantir el seu futur. Cambrils en viu de tot això.

En aquest sentit, l'edifici de l'estació de tren vella només és un obstacle per aquest tipus de desenvolupaments i el valor afegit que se'n pot aconseguir amb la realització del POUM justifica que decididament es doni suport a l'enderrocament i nova concepció del lloc on encara està l'estació.

El ferrocarril és certament important per a qualsevol ciutat, però aquesta és una afirmació molt general que en el nostre cas no és rellevant, donat que el valor estratègic del ferrocarril ve determinat pel present i el futur més proper i no pel passat més o menys històric. Considerar un valor històric de l'antiga estació de tren requereix donar una ullada; primer als mèrits monumentals de l'objecte i, segon al paper que ha jugat en la vida i l'economia de la ciutat. La qualificació d'objecte arquitectònic com de mèrit local, es fa seguint un procediment, que és ben conegut perquè la llista d'objectes arquitectònics de valor local a Cambrils ja arriba als 34 –una xifra que no sent vinculant–, indica l'existència d'una certa càrrega pressupostària, de manera, que procedir amb cura per part del Govern local és obligat.

D'una banda, l'edifici de l'estació vella –no fou construït específicament per Cambrils–, sinó que forma part d'una sèrie d'edificis tots ells concebuts pel mateix motlle i arquitecte, que foren inaugurats 1865 al llarg de la llavors nova línia de Tortosa a Tarragona. Altres mèrits no se li poden reconèixer a l'edifici en qüestió.

D'altra banda i antigament, quan locomotores a vapor estaven a l'ús, no hi havia gaires trens de passatgers ni tampoc per al transport de mercaderies (agricultura, pesca, etc.). Després de la Guerra Civil i ben entrada la segona meitat del segle XX, pocs trens de llarg recorregut feien parada a Cambrils i calia anar a Salou o Tarragona i canviar de tren. També cal recordar que els trens de llarga distància, per exemple, a València, no s'aturaven a Cambrils, però sí que ho feien a Mont-roig on sembla que el subministrament d'aigua a les locomotores era millor, circumstància que reduïa notablement la qualitat del servei al nostre poble i li treia pes en un sentit ferroviari.

El fet que hi hagués moltes rutes d'autobús per les ciutats del voltant (Reus, Tarragona, Vila-seca, Vinyols, Hospitalet de l'Infant, etc.) (noms d'alguns autobusos: Tivisano, Hispano, Tarragoní) demostra que el tren donava poca mobilitat i servia de poc més per anar i tornar en el mateix dia a Barcelona, però tenint sort amb els retards. Els taxis (Teixell, Abella, per citar-ne només alguns) van entrar molt aviat a treballar en aquest camp, el que també parla en favor del dit abans.

El ferrocarril no era una adreça fiable per al transport de mercaderies. Això s'avala pel fet que a la Vila tots els comerciants que es dedicaven al negoci de productes agrícoles tenien els seus propis camions. Per a les peixateries de la Platja de Cambrils, el problema era encara més crític, perquè el peix és molt sensible a les condicions de transport, per això els traginers també tenien una flota de camions amb la que cobrien les seves necessitats. De fet el ferrocarril no és, encara avui dia, adequat per al transport de mercaderies, sobretot pel que fa al lliurament que es diu "just in time" (just a temps). No cal dir que l'alternativa més respectuosa amb el medi ambient seria el tren, però la realitat és com és, encara que tenim una nova estació de tren.

Aquestes són part de les consideracions sobre les quals el grup d'opinió "Oberts a la Mar" es basa per posicionar-se novament en favor de l'enderrocament de l'estació vella. Voler influir o fins i tot aturar el desenvolupament urbanístic d'una ciutat amb arguments històrics de dubtosa consistència, és una fal·làcia (significat de fal·làcia: És un raonament incorrecte/erroni, però amb aparença de raonament correcte; s'aclareix el terme sense intenció de ferir susceptibilitats)".