El temps a Cambrils:   avui  demà  Temperatura:15.1ºC | Humitat: 98% | Pressió: 1006Hpa | Vent: NNO 3 km/h | Precipitació: 2.7mm meteoclimatic.com 
    Edició 2216 | dimecres 26 de novembre de 2014 | Any IX
  Cercador     
En portada Informació Societat Cultura Esports Camp Hemeroteca Opinió Reportatges Cambrils.tv Agenda
SOCIETAT | dilluns 16 juliol '07 | 11:35 | 3470 lectures |
FESTA

La processó de la Mare de Déu del Carme congrega milers de persones al port

Text Lluís Rovira i Barenys  Fotografia Lluís Rovira i Barenys



Moment de l'entrada de la imatge de la Verge del Carme a la parròquia de Sant Pere
La processó de la Mare de Déu del Carme va tornar a ser, un any més, una manifestació de la cultura popular i religiosa que va congregar milers de persones al port. La principal novetat de les festes d'enguany, però, ha estat que la celebració s'ha fet dos dies abans de la festivitat de la Mare de Déu del Carme, que és avui. Precisament aquest fet és el que ha suscitat certa controvèrsia dins el mateix sector dels pescadors. Un dels responsables de l'organització de les festes, Carles Rom, explicava que el fet d'avançar-se la celebració de la festivitat fins al dissabte s'havia fet per afavorir la participació d'una sèrie de gent que ara fa uns quatre anys es van implicar en la recuperació de la festa, "ara fa quatre anys la processó havia decaigut molt. Hi va haver un any que fins i tot l'alcalde i alguns regidors van haver de portar la Verge per falta de portadors. A partir d'aquí es va iniciar un procés de recuperació de la festa en la qual hi van participar diferents entitats. Enguany es va considerar que fent-ho en dissabte s'afavoria la participació de molta d'aquesta gent que s'havia implicat en la recuperació".

A banda d'aquest argument, Rom també apuntava motius econòmics relacionats amb el sector pesquer, "tot i això, ja que hi ha hagut pescadors que enguany no han volgut participar a la festa perquè no estan d'acord amb el canvi de data, està previst que ben aviat se celebri una assemblea per parlar d'aquest tema i mirar de trobar una solució de consens entre tot el sector de cara a l'any vinent".

Enguany, s'estima que unes 10 barques de pesca no han sortit a la processó per estar disconformes amb el canvi de data. Avui, dia de la festivitat de la Mare de Déu del Carme, hi haurà barques que no sortiran a pescar, entre elles les 5 barques que es dediquen a la pesca del tresmall.

Acte molt popular

La processó sortia de la parròquia de Sant Pere el passat dissabte a les 6 de la tarda. L'encapçalaven els Trabucaires de Solsona i els seguien el grup de timbalers Cop de Cap, una representació de l'Arjau i una altra del club Vent d'Estrop - Vogadors de Cambrils. Com cada any, un nodrit grup de nens i nenes acompanyats d'adults, tots ells vestits amb la vestimenta típica marinera, també van formar part de la comitiva. Davant la Verge hi havia el grup de timbalers del Serrallo de Tarragona i portant la imatge, una representació dels pescadors cambrilencs i de Tarragona. Darrere de tot hi anaven les autoritats.
 
La processó es va iniciar per terra i va continuar per mar. La imatge va ser retornada a l'església amb un tram final en què una part dels portadors duien la imatge agenollats. Abans d'entrar la imatge, el Cor de Sant Pere va interpretar l'Ave Maria, el Salve Maria i els Goigs, a les portes de l'església.

Altres activitats

La programació festiva amb motiu de les festes de la Mare de Déu del Carme va continuar ahir diumenge amb la celebració de la sardinada popular a la llotja de Pescadors organitzada pel Consell Consultiu de la Pesca. A la tarda es va celebrar la Mostra de Puntaires i a la nit, el concert d'orgue amb Francesc Pi a la parròquia de Sant Pere i la cantada d'havaneres amb els grups Trams i Vent Fort. Avui dilluns hi ha una ballada de sardanes amb els Amics de la Sardana i amb l'acompanyament de la cobla Reus Jove, a les 10 de la nit al Parc del Pescador.

 GALERIA IMATGES | 14 fotos

Processó de la Mare de Déu del Carme



EXPRESSA LA TEVA OPINIÓ ! 16 comentaris rebuts

Esta molt bé lo de la processó però per la gent que no anem a les barques també ens agradaria poder veure a la mare de Deu quan va a la barca . El que es veia més eren els fotògrafs fent-nos fotografies a nosaltres els de terra. Caldria una mica més d'organització al respecte.
Una de terra | Contestar aquest comentari! | 16/7/2007 - 14:03
ais lluis lluis vols dir que primer no auries de contar be les coses en ves de dirlas directament? estas segur que nomes eren 10 baques que no van sortir a la profesor? vols dir que no ni havia alguna mes amarrada a port? despres dirte no nomes algunes barques no an nat a a pescar numes no hi an anat dues barques d'arrosegament no et dire noms per que tots sabem qui son i a cambrils no som 5 tresmallers en som 7 i no em anat cap dels 7 per que nantros i les dos barques que estan al port tenim el que tenim que tindre per fer festa, per que nosaltres aquesta festa sempre la respectarem no numes aquesta totes que per aixo son festes. no es per criticar pero la proxima vegada pensa millor el que escrius
mariner | Contestar aquest comentari! | 16/7/2007 - 14:25
No m'agradat gens ni mica que canviesin la diadab de la verge del Carme, penso que no esta be, ja que es la seva patrona, i si el seu dia no poden fer festa, ja podem plegar.
Montse | Contestar aquest comentari! | 16/7/2007 - 15:43
Ara que passa que el pròxim any el dia 16 de juliol cau amb dimecres la mare de deu de Carme i que passarà el dimecres , así farà pont el dilluns i dimarts i el dimecres festa de la mare de deu de Carme i llavores tindran 3 dies de festa o com es farà? algú podrà explicar aquest tema ?

Per altre banda per mi mateix cada vegada la festa de Carme cada any es pitjora, ja no trobo la tradició original de abans , les barques cada vegada fan mes curt ( serà perquè va massa rapida o no te ganes de estar fen tantes voltes o perquè no vol gastar el gasoli perquè esta massa car) no sabem el perquè, però sí volem que les pròximes vull que faig una tradició humana sense pressa sortir al moll amb la verge i fer un tom a les fores del moll i arribar al moll abans tirar les flors al aigua es posa amb totes les barques juntes i amb música i cantar la cançó original de mariners 11Salve Mariners¡¡ ( crec que seria una tradició original) i al final i es tira les flors al moll. (segur que posa a plorar o bé posa la pell de gallina).
Esperem algú de la confraria o l’ajuntament i tots el membres de la tradició de vela llatina,la puríssima sang i altres...feu un pensament o reunions per les pròximes festes de la mare de Deu de Carme.

¡Salve! Estrella de los mares, de los mares / Iris de eterna ventura.

¡Salve! Fénix de hermosura, / Madre del Divino Amor.

De tu pueblo a los pesares / Tu clemencia de consuelo / Fervoroso llegue al Cielo

Y hasta Ti, y hasta Ti nuestro clamor

¡Salve! ¡Salve! Estrella de los mares / Estrella de los mares / ¡Salve! ¡Salve! ¡Salve!
Cavall de Mar | Contestar aquest comentari! | 16/7/2007 - 17:26
Molt bé les 2 barques que s´han quedat al terra.
Sou persones 100%
Pifona | Contestar aquest comentari! | 16/7/2007 - 18:52
Per aquests que tan opineu pq no dieu el mateix dels camioners?. la seva festa era el dia 10 hi ho van celebrar diumenge.Per cert si ser persones 100% es no acompanyar la Mare de Deu que és la que menys culpa en té que visquin els del 50%.
Ehh? | Contestar aquest comentari! | 16/7/2007 - 20:42
Si als trasmallers us agraden tan les festes com és que no feu veda com els altes?. En tindrieu 2 mesos sencers.
diguem practic | Contestar aquest comentari! | 16/7/2007 - 20:52
Qué? aquesta setmana haureu guanyat més calés que els pescadors del Serrallo i de Sant Carlos, ja que heu sortit un dia més.
Quina vergonya, sortir a pescar el día de la Mare de Deu del Carme, ni els més vells recorden haber-ho fet mai.
Pepet | Contestar aquest comentari! | 17/7/2007 - 8:35
TANT SI ENS AGRADA COM SI NO, CAL FELICITAR ALS ORGANITZADORS PER FER LA FESTA, SENSE ELLS NO FORA
POSSIBLE, I SI AQUEST ANY NO HA AGRADAT el canvi de data, DONCS SÓN ELLS QUI HAN DE DECIDIR per l'any que ve.
ELS QUE CRITIQUEM TANT, ENS HAURIEM DE POSAR A LA SEVA PELL I SEGUR QUE ABANDONARIEM "EL BARCO"
ENHORABONA PER LA VOSTRA TASCA i si és el que us va millor, endavant.
(de tota manera, està bé que pregunteu abans a tots els pescadors i, amb democràcia, decidiu el que us convingui)
vilera | Contestar aquest comentari! | 17/7/2007 - 11:34
Vilera, pixes fora de test i crec que l'ajuntament també l'organitza aqueta festa i no li van donar opció de dicidir.
Emprenyat | Contestar aquest comentari! | 17/7/2007 - 12:34
vilera tens tota la raó.Va ser una festa molt maca i no es mereix que la taquin d'aquesta manera. ja ho diu la dita"la roba bruta es renta a casa".Ja n'hi ha prou.
rita | Contestar aquest comentari! | 17/7/2007 - 12:39
diguem practic:: el tresamallers no fem veda per una simple rao... a nosaltres no ens paguen, si cobresim el que cobran els vaqueros i els llumaries tu ven juro jo que faria veda i no sol dos mesos 5 o 6 i els que fessin falta pero com que no cobrem doncs... em danar a la mar per que tu no se si deus treballar o no, pero mimagino que si si tu saps la solucio legal per pagar el cotxe el pis etc etc durant dos mesos sense treballar ni veure un duro? el dia que sapigas com fero mu dius i tranquil que jo fare veda ...i si tu pares a pensar a la llarga fem mes festes nantros que els altres per que i els dies de maltemps la majoria no sortim a la mar .. i aixo qui ens u paga? ningu.. aixi que quan cobrem ja farem veda

espero que no taigi sentat malalament
mariner | Contestar aquest comentari! | 17/7/2007 - 21:58
Mariner, no te que veure una cosa a altre, ara te dic ....( jo entenc que els mariners cuant no surten no cobren igual que es pagesos a mal temps ..no fa la feina o no pot recullir ni fruita o que sigui) pero la tradició de la mare de deu Carme era dillums i tots tenia que fer igual com el serrallo,sant carles de rapida i tot arreu menys els de Cambrils ( que son molt guapos) i aixó a de tindre una vergonyaaaaa i no nomes parlo a vosté si no a tots els mariners de Cambrils ...así com no vas cumplir la tradició,i la veritat a tots els mariners per anys próxim anys de dia de la mare de deu Carme que cau amb dimecres estaras 3 dias sense sortir la mar ..per no cumplir-lo. ( i sense cobrar)
Cavall de Mar | Contestar aquest comentari! | 18/7/2007 - 17:43
cavall de mar:: saps que si demi depengues la profeso es faria el dia que toca pero com que vivim en un mon que la societat importa una merda i les decisiones les prenen els 4 que manen ningu pot opinar i ens toca callar... tambe te de dir que jo dissabte encara que no estigues gaire dacord estava al costat de la mare de deu per que es el que em toca i la faigin el dia que la faigin mempasare l'orgull i estare al costat d'ella pero per altra banda dillums per la tarda que era quant tocava tambe estava al serrallo nomes dirte que hi ha gent per tot i opinions de tots els gustos
mariner | Contestar aquest comentari! | 19/7/2007 - 21:49
com es que aquest apartat apareix i desapareix?. Jo nomes volia dir que perdre un dia de feina per honorà la seva patrona, no veig que sigui un daltabaix per cap dels pescadors.
Edub | Contestar aquest comentari! | 24/7/2007 - 23:24
I la famosa reunió que han de fer?, que esperen?,pot-ser tenen la "ilusió", que la gent no se'n recordi.
Meri | Contestar aquest comentari! | 30/7/2007 - 12:44