Informació general

El Corredor Mediterrani que passa per Madrid

Per Lluís Rovira i Barenys

Cartell col·locat a la part sud de l'estació, a la zona d'obres d'Adif a Cambrils

La confusió que des de fa anys practica de manera sistemàtica el govern de Madrid amb el tema del Corredor del Mediterrani es ben palesa a Cambrils. El rètol que Adif va col·locar al seu dia per informar de les obres que s'estan fent a Cambrils des de fa uns anys ho diu ben clar, tot i que costi d'entendre. El rètol diu que les obres corresponen a la "Conexión Ferroviaria Corredor Mediterráneo Línea de Alta Velocidad Madrid-Barcelona-Frontera Francesa". Aquest mateix rètol, instal·lat a la part sud de la futura estació de tren de Cambrils també informa que la inversió que es fa a Cambrils és de 17.341.252,17 euros i que el projecte està cofinançat pels ajuts RTE-T (Xarxes Transeuropees de Transport). Un cop més, el govern de Madrid fa palesa la seva intenció de fer un particular corredor Mediterrani que passi per Madrid.

Josep Rull, conseller de Territori i Sostenibilitat: "L'Estat obstaculitza de manera clara i premeditada el Corredor Mediterrani perquè travessa els Països Catalans

El govern de Madrid fa anys que practica aquesta confusió de manera sistemàtica i en moments puntuals, fins i tot a la pàgina web del propi Ministeri i de manera puntual s'ha pogut veure un mapa en el que hi ha dibuixat el Corredor Mediterrani que passa per Madrid. Aquesta situació ha tornat a ser denunciada, tot just fa cinc dies, pel conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, en la seva participació a la Universitat Catalana d'Estiu, a Prada del Conflent. Segons Rull, l'Estat obstaculitza "de manera clara i premeditada el Corredor Mediterrani perquè travessa els Països Catalans. Si al sud de Catalunya hi hagués Múrcia o al nord del País Valencià, l'Aragó, ja hi hauria Corredor Mediterrani". Durant el debat, que duia per títol "Eix mediterrani, camins ferroviaris", Rull es va queixar amargament de les traves que els diversos governs espanyols han posat sistemàticament al desenvolupament del Corredor Mediterrani, malgrat l'impacte positiu que pot suposar tant en termes d'exportació com de benestar social. Segons Rull, s'hi amaga un motiu polític evident, que l'Estat "no vol contribuir a la vertebració dels Països Catalans. Si el Corredor Mediterrani travessés indrets com Múrcia o l'Aragó ja estaria operatiu". De moment el tram entre Vandellòs i Castelló està molt lluny de la seva concreció mentre que les línies d'AVE que connecten les capitals valencianes amb Madrid estan totes en funcionament.

Ximo Puig, president de la Generalitat valenciana:
"Estem perdent moltes oportunitats"

Per la seva part, a finals d'aquest passat mes de juliol, el president de la Generalitat valenciana, Ximo Puig, també es va posicionar i va manifestar que "el fet de que encara no existeixi el Corredor Mediterrani comporta un fre enorme per al desenvolupament de l'economia valenciana. Estem perdent moltes oportunitats". Per això, va advertir que el Govern valencià estrenyerà "l'accelerador de la reivindicació" en matèria d'infraestructures i finançament. En aquest sentit, Ximo Puig va anunciar que a partir del mes de setembre el Consell, junt amb la societat civil valenciana, durà a terme una sèrie d'accions per a reivindicar aquesta infraestructura. En primer lloc, es planeja un acte a Madrid en el que "des de la unitat i la cohesió plantejarem clarament quina és la situació de la Comunitat Valenciana, quin és el problema valencià i de quina manera ho volem solucionar", va explicar. Però, a més, la Generalitat continuarà defenent la necessitat del Corredor Mediterrani "també a Brussel·les i en tots els àmbits". També va detallar que se celebrarà "una nova reunió del 'Fòrum Valencià pel Corredor Mediterrani'", i que les universitats valencianes preparen un congrés internacional sobre la dita infraestructura.

La Unió Europea es va pronunciar l'any 2011

La Unió Europea, tal i com es va pronunciar el 19 d'octubre de 2011, va destacar com a prioritaris el Corredor Mediterrani i l'Eix Atlàntic a l'hora de rebre les aportacions econòmiques d'aquesta institució. Quedava clar per a la Unió Europea que el Corredor Mediterrani va des de Portbou a Algecires pel litoral. En un segon pla quedava l'Eix Central, que és el que passa per Madrid també des d'Algecires. Per la seva part, l'Estat Espanyol es va comprometre a tenir enllestits els cinc eixos ferroviaris, tant els dos prioritaris com els altres tres, l'any 2020.


Comenta aquest article