Cultura

"Anar a escola a Cambrils", des del segle XVIII fins a l'actualitat

Per Berta Ruiz

Josep Bertran Cuders i el regidor de Cultura –Francesc Garriga–, ahir al vespre, al Centre Cultural

Ahir al vespre, al Centre Cultural, s’encetava el 9è Cicle de Memòria de Tardor “Anar a estudi: ensenyament a Cambrils (segles XVIII-XX)”, organitzat pel Departament de Cultura. La primera conferència del programa va anar a càrrec de Josep Bertran Cuders que, sota el títol “Anar a escola a Cambrils: una visió històrica” va fer un repàs cronològic dels darrers segles: des del primer testimoni escrit d’un mestre que exercia a Cambrils l’any 1711, fins a l’actual desplegament de la xarxa de centres educatius a Cambrils. El regidor de Cultura –Francesc Garriga– va presentar l'acte.

Els mestres de minyons i els mestres de gramàtica, al segle XVIII

A l’inici de la seva intervenció, Josep Bertran Cuders es va remuntar al segle XVIII, a l’antic règim, quan existien els mestres de minyons. Aquests –sense cap mena de titulació– es feien càrrec dels xiquets nens d’entre 6 i 9 anys. Aquestes mestres eren pagats per l’Ajuntament i ensenyaven a la canalla una mica d’escriptura, lectura i moral. Aleshores a Cambrils només hi havia un únic mestre que havia d’assistir un gran volum de xiquets en una època en què, l’absentisme escolar era elevadíssim. En aquesta mateixa època també hi havia els anomenats mestres de gramàtica –una equivalència a la Secundària– a la qual hi assistien els xiquets d’entre els 10 i els 12 anys. En aquesta etapa els ensenyaven una mica de llatí, filosofia, etcètera. Després d’això, només alguns pocs accedien a la universitat. Tal com va explicar Bertran Cuders, “va ser el cas del metge cambrilenc Antoni de Gimbernat que va fer l’ensenyament de primària a Cambrils, després va fer la segona etapa a Riudoms i, posteriorment va anar a estudiar a Cervera i a Cadis. Aleshores, només una minoria podia accedir als estudis, l’ensenyament era elitista i només per als alumnes masculins, perquè les nenes havien de ser mares i mestresses de casa”. Pel que fa a la falta de professorat, Bertran Cuders va comentar que, “si feien falta professors, es podia anar al convent de Gràcia, on els frares –per un mòdic preu– suplien els mestres oficials, perquè era difícil trobar-ne”.

Males condicions dels locals on s'impartien les classes

Al segle XIX, cap a l’any 1821, durant el trienni liberal, es va fer la primera Llei General d’Educació, amb la què l’Estat controlava l’educació. Després, en el període de 1823-33, el protagonisme de l’ensenyament va passar a mans del sector religiós. Uns anys després, el 1843, es va fundar l’Escola Normal de Tarragona, in van començar a formar-se nous professors. Al llarg de tots aquells anys, segons va explicar Bertran Cuders, les condicions dels locals on s’impartien les classes eren deplorables. L’Ajuntament havia d’anar buscant locals per diferents punts del municipi i llogar-los –es van muntar classes al carrer de Sant Plàcid, a l’actual plaça de la Vila, al carrer de Rovira, a la plaça de Marianao, etc–. Segons va citar, a l’Arxiu consten denúncies tant dels professors com dels pares dels alumnes queixant-se de les penoses condicions: amb problemes d’humitat, falta de llum, etcètera. Com a curiositat, també va apuntar que l’escola que hi havia a la platja, era considerada de segon nivell respecte les de la vila i, allí, els professors cobraven menys.

Cap a finals del segle XIX, s'afavoreix l'ensenyament religiós

Cap a l’any 1885, un nou decret del govern va tornar a afavorir l’ensenyament religiós. En aquest període es quan arriben les dues congregacions religioses a Cambrils: els germans de La Salle i la Congregació de les Germanes Carmelites de la Caritat. Es van construir uns grans edificis que, segons Bertran Cuders, no tenien color respecte l’ensenyament públic. Així doncs, l’ensenyament religiós va assolir un gran pes i va absorbir un nombrós alumnat.

Arribat el segle XX, l’any 1901, l’Estat ja va assumir el pagament dels sous dels professors que, fins aleshores anava a càrrec de l’Ajuntament. En anys posteriors, a Cambrils es va plantejar, en diferents ocasions, la construcció d’un centre públic. L’any 1900 s’havia de construir la primera escola pública, però no va arribar a bon port. Va succeir el mateix, els anys 1910 i 1917 –quan s’havia de construir una escola al barri de La Pallissa–. A l’inici dels anys 30, amb l’arribada de la República, segons Bertran Cuders, el sistema educatiu es torna a reforçar amb millors professors. En aquell període, el mestre Josep Ortoneda va arribar a Cambrils –provinent de la Seu d’Urgell– per impartir classes. Ortoneda va protestar per les males condicions de l’ensenyament públic i va començar a moure’s per tirar endavant el projecte d’escola pública. Posteriorment, amb l’esclat de la Guerra Civil, el projecte torna a quedar aturat. Després del conflicte, l’ensenyament franquista queda marcat per un fort control ideològic, nacional i catòlic, amb un absolut control del professorat.

Primer centre públic, l'any 1960

No va ser fins a l’any 1960 quan a Cambrils es construeix la primera escola pública: l’escola Joan Ardèvol, al passeig d’Albert. Deu anys després, al 1970, amb la Llei General d’Educació, Cambrils no disposava d’ensenyaments secundaris, ni FP ni BUP. Noves pressions socials van fer que l’Ajuntament cedís l’actual espai que ocupa la Biblioteca Municipal, on es van instal·lar un conjunt de barracons fins que es van construir –a la zona Direccional– l’institut Ramon Berenguer IV i, posteriorment, l’institut Cambrils. Novament, l’Ajuntament es va fer càrrec inicialment de les despeses. Posteriorment, es va tirar endavant l’Escola d’Hoteleria i Turisme, que inicialment, es va instal·lar a l’hotel Mònica. L’any 1983, es construïa l’actual escola Marinada.  

Finalment, tal com va explicar Bertran Cuders, en els darrers temps de bonança, s’han anat construint nous centres públics fins a configurar l’actual xarxa educativa actual.

Comenta aquest article