Opinió

Tortura telefónica

Truquen al telèfon. Dediques una dècima de segon a maleir l'automatisme del món actual que fa que no podem deixar de sentir timbres, alarmes, sirenes i altres sorollets. Deixa't tot el que estàs fent i corre a agafar el telèfon, que potser és important. Amb les presses no encens el llum de la sala i no veus la pantalla del telèfon on hi apareix el fatídic "Número ocult". Només despenjar sents els sorolls d'una sala plena d'operadores amb accent llatinoamericà a punt de fer-te tota mena de preguntes sobre si tens Internet, quant pagues per la connexió actual, a quina velocitat navegues i omplir-te el cap de xifres de preus i de megues. Aquell dia no els penjo i me'n surto persistint amb una expressió bilingüe que resulta prou eficient: "No m'interessa".

Les organitzacions de consumidors recullen cada any queixes d'aquest tipus de campanyes publicitàries de les companyies de telèfon que adopten unes qualitats gairebé etèries, inabastables. Resulten molt pròximes quan t'han de donar d'alta i infinitament llunyanes al més mínim problema. Això és possible gràcies a exèrcits d'operadors sense escrúpols amb ganes de guanyar-se la vida a base de convèncer clients al preu que sigui. Tot i que el seu ofici pot ser molt digne, la seva campanya publicitària passa per davant de la llibertat de cadascú i això els permet de trucar-te a qualsevol hora del dia i qualsevol dia de la setmana incloent-hi els festius. Per donar-te d'alta d'un servei tens totes les facilitats, però, ai las!, si caus en la temptació de canviar-te de companyia, donar-te de baixa pot resultar un suplici de trucades i tràmits on sempre qui té raó són aquestes grans companyies. És trist que això passi en un país com Espanya, que està a la cua d'Europa pel que fa al servei de banda ampla i que acumula rècords de tota mena d'abusos per part d'aquestes companyies que ofereixen un servei que sempre es troba per sota del que es contracta. En els darrers anys en l'anomenat espai europeu, l'accés eficient a la xarxa telemàtica s'ha convertit en un dret ciutadà. Difícil de creure amb la situació que estem vivint a l'Estat espanyol amb unes tarifes completament abusives i amb un servei per sota del que hi ha a altres països d'Europa. Se suposa que és proporcional al grau de qualitat de la nostra democràcia.

La forma com aquestes companyies telefòniques intervenen amb aquesta impunitat en la nostra vida quotidiana és un petit exemple del poder que tenen per tal d'imposar les seves condicions. Sovint apareixen als mitjans casos flagrants de clients o simples ciutadans que han estat maltractats per aquests operadors. Per sort no he viscut cap d'aquests episodis. Sí que em va xocar en una ocasió quan després d'haver parlat amb aquell operador d'origen argentí em va preguntar de quin país era jo, ja que no li sonava l'accent. Li vaig haver de dir que li estava parlant en un altre idioma, el català. Ell deia que trucava de Madrid, però està clar que viuen en un altre món.