Opinió

Sóc un modern Robin Hood

En l’imaginari de moltes generacions roman ben actual la figura i les peripècies medievals d’aquell valerós proscrit que robava als poderosos per ajudar els desvalguts. La literatura romàntica anglesa va reforçar la llegenda amb la novel·la més coneguda de Walter Scot, Ivanhoe. Robin Hood era un noble anglosaxó que havia tornat de les Croades i que, tip dels abusos dels nobles normands, passava a comandar una colla de lladregots que lluitarien per restablir la justícia i la dignitat del poble humil.
El cinema també ha contribuït força per popularitzar aquest personatge de ficció; des del clàssic dels clàssics amb Errol Flynn, The Adventures of Robin Hood, fins a la més propera recreació amb Kevin Costner i Morgan Freeman: Robin Hood: Prince of Thieves. Segurament això de “príncep dels lladres” va com anell al dit al protagonista de la darrera pel·lícula de Constantin Costa-Gavras, El Capital.
En aquesta pel·lícula, albirar on acaba la realitat i on comença la ficció és tot un repte. Marc Tourneuil és un cínic i astut banquer que mostra amb la seva enginyeria financera la cara més fosca i massa real del sistema econòmic que ha portat la misèria a milions de persones; contradient els mantres dels economistes neoliberals: eficiència, competitivitat, desregulació, flexibilitat del mercat laboral...
Malgrat estar a punt de fer 80 anys, el director de films tan reconeguts i guardonats Z, Amen, La capsa de música o Missing (la història de la desaparició d’un jove periodista americà durant el cop d’estat del general Pinochet) no ha perdut pas la seva fresca capacitat crítica. Jugant amb el nom de l’obra culminant de Karl Marx, Das Kapital, el polèmic cineasta grec fa una dissecció de la mal anomenada economia de lliure mercat. Després de l’enfonsament del mur de Berlín i la desfeta del model d’economia planificada (allò que la gent deia el comunisme), el capitalisme ja no va necessitar crosses ni topalls. Allò tan repetit de l’interès individual va esdevenir una veritat ex catedra i semblava que res ni ningú podia oposar-se al model de pensament únic, on es defensava que l’economia no necessitava cap supervisió política. Tornàvem a allò tan trillat de la mà invisible d’Adam Smith, el pare del liberalisme econòmic.
Malauradament, el progressiu desballestament dels drets socials i la proletarització de les classes mitjanes al Primer Món ha fet descobrir les vergonyes amagades del sistema; cada cop es palesa més com tot plegat és un capitalisme de timba o de casino on sempre guanyen els mateixos i també perden els mateixos de sempre.
El gran filòsof alemany del segle xix, el pare del socialisme científic, va necessitar un dens tractat d’economia política (del qual molts pretesos deixebles no en van mirar ni les tapes) per denunciar les contradiccions del capitalisme industrial. En canvi, Costa-Gavras, amb menys de 120 minuts de metratge, ens brinda la crua radiografia d’un món sense ànima. El protagonista, conseqüent amb l’axioma del model capitalista, “l’afany de lucre com a motor de les activitats econòmiques” només actua com un depredador que vol acumular més i més diner. A través de la meteòrica carrera d’un personatge sense escrúpols, un aconseguit paradigma de tots els taurons de la globalització, l’espectador s’endinsa en les clavegueres d’un sistema; atònit i indignat, palesa com els beneficis dels grans directius són directament proporcionals al nombre d’acomiadaments d’una empresa o com l’enfonsament d’una companyia rendible i solvent està perfectament dissenyat i preestablert des d’un luxós despatx.
Marc Tourneuil, el despietat protagonista del film, no té cap recança en mostrar la seva absoluta manca d’ètica; davant d’una junta d’accionistes se sincera i, enmig de l’entusiasme general, fa una declaració de principis: “Continuaré robant als pobres per donar-ho als rics. Sóc un modern Robin Hood”.
Després de la sessió de cinema, un surt força indignat, però no pel preu abusiu de les crispetes. Tanmateix, l’espectador cabrejat sospita que la realitat és més roïna que la ficció i que més val no trobar-se amb cap Errol Flynn amb iPhone i corbata de seda.


Il·lustració: Daniel Uzquiano