Opinió

Km 0, un valor afegit davant la crisi

Rere el concepte del km 0, que certament està molt en voga, existeix la inquietud d’impulsar decididament el teixit econòmic agroalimentari local, potenciant els productors compromesos amb la biodiversitat i defensant al seu torn la cuina de temporada.

Els mateixos restaurants es converteixen en aparadors per als productes propers de la terra i del mar, productes, en molts casos, en risc de desaparèixer per la manca de demanda o per la forta competència que exerceixen les grans multinacionals.

Rere la proposta del km 0 hi ha el consolidat moviment Slow Food, que ha marcat una sèrie de criteris per tal de reconèixer aquells restauradors que siguin sostenibles i implicats amb el seu entorn. A Catalunya hi ha un total de 34 cuiners que han pujat aquest carro de gastrosostenibilitat.

La consigna principal és que els productes han de ser nets, justos i saborosos. Una idea que va sorgir el 1989 en oposició al fast food i a la fast life, per recuperar les tradicions alimentàries locals, lluitar contra la pèrdua d’interès pels nostres aliments, el seu sabor i els seus orígens, i per demostrar com les nostres decisions alimentàries influeixen en el món.

Actualment es troba present en cent cinquanta països amb una xarxa de cent mil socis agrupats en convivia, grups de proximitat que treballen per defensar la seva cultura alimentària local.

Realment, en moments difícils per a tots, propostes com aquestes d’apostar per allò que ens envolta, afavoreix la recuperació econòmica de tot el nostre territori, ja que es crea un repartiment més just fora de l’agressiva i insostenible política globalitzada que empobreix el petit pagès o comerciant.

De vegades la solució la tenim al davant però no la sabem veure i precisament el que ens ajudarà més a tots són coses senzilles que podem fer tots en el dia a dia. Comprar al detall i no a l’engròs, anar a la tenda del barri en comptes del gran hipermercat, comprar verdura un xic lletja però de collita pròpia i no pas aquelles peces encerades, en safata i insulses.

El meu propòsit per a aquest any és apostar per allò que tenim a prop, pel producte de casa, per la qualitat i la sostenibilitat. I de retruc si compro de temporada també ho notarà la meva butxaca. Serè un ciutadà de km 0. Bones festes!