Opinió

Visca el submarinisme

Vivim en un país anormal. Històricament els catalans hem contribuït com els que més a la modernització d’Espanya i a la reinstauració de la democràcia, però després ens hem de sentir titllats d’autoritaris i d’avariciosos. No hi ha cap país realment democràtic on existeixi aquesta discriminació contra una de les identitats d’un Estat modern. El nacionalisme espanyol, com el dels serbis radicals, imposa la seva lògica “aplastant”, no entén de raons. PPSOE aplica el ribot, amb talante o sense, i als catalans només ens donen opció a triar la marca de la vaselina. Entendre la pluralitat de l’Estat espanyol és encara una de les grans assignatures pendents d’aquesta democràcia tutelada que s’assembla més a la que té Turquia que no pas a models desitjables d’altres latituds europees. El cas sociolingüístic català és únic i requereix d’un sistema d’immersió lingüística que en els trenta anys darrers ha donat uns resultats excel·lents. Després de l’onada migratòria inaudita fins aleshores que es va viure als anys 1960, entre el segle xx i el xxi hem tornat a assistir a una segona onada migratòria en què la immersió lingüística s’ha utilitzat amb èxit com una eina per afavorir la cohesió social. No s’han aconseguit tots els objectius desitjables i al català encara li queda molt camí per recórrer, però precisament la delicada situació del seu ús social requereix d’un sistema d’immersió. Arriben eleccions i ja sabem que els partits posen en funcionament la seva maquinària on tot s’hi val, però tot té un límit. La llengua no es toca. Curiós que els sectors partidaris de dinamitar el sistema educatiu català sempre es posin a la boca el concepte de nacionalisme excloent. No hi ha res més excloent que reclamar que el teu fill tingui una educació diferenciada de la resta d’alumnes. Que la recent polèmica vingui provocada per tres únics casos és l’evidència més clara del poc suport social que tenen aquests sectors ultra espanyols que es beneficien d’unes institucions judicials hereves directament del franquisme.
Com a docent he conegut la realitat de gairebé una vintena d’instituts del Camp de Tarragona. A més he treballat dos cursos en un camp d’aprenentatge on cada any s’atén a un miler d’alumnes de primària i secundària de centres de tot Catalunya. Em fa molta gràcia sentir barbaritats com que a les aules s’imposa el català i que s’obliga els alumnes a parlar-lo a totes les assignatures. Bé, gràcia no, m’indigna. Precisament la indefinició del terme vehicular és el que ha permès que un percentatge important de docents imparteixin les classes en castellà. No s’han publicat mai els percentatges reals de classes en castellà (no els declarats), però hi ha centres on pot arribar al 50% o més. Aquestes dades no surten mai als debats sobre el tema.
El recent desaparegut Josep Termes utilitzava unes paraules de l’expresident Felipe González en què menystenia el terrorisme del País Basc i afirmava que el veritable problema per a Espanya el tenien amb Catalunya. Doncs una peça angular de la nostra identitat és la llengua, per això no podem fer cap més pas enrere si no volem caure en un precipici i enviar l’idioma a la llarga llista de llengües en retrocés d’Europa. Per això, i parafrasejant Màrius Serra a l’acte de la Diada: Visca el submarinisme!