Opinió

Valorem els nostres restauradors

El proper mes posem punt i final a una sèrie d’entrevistes que a mode de menú degustació ha volgut recollir les inquietuds i pensaments dels nostres restauradors, un petit tast d’idees i intimitats d’aquells que estan al capdavant dels fogons de casa nostra.
He de donar les gràcies pel suport rebut per la gent de la Revista i de l’Associació de Restauradors. Agrair també la feina feta per Cristina Sierra amb la seva càmera.
Ha estat tota una experiència, poder entrar a casa i conèixer en primera persona aquells que cada dia ens atenen i ens escolten amb tanta amabilitat i professionalitat. Poder apropar-me i adonar-me que darrere d’aquells somriures que no defalleixen mai, s’amaga una passió per la feina que serveix de carburant en el dia a dia. Personatges que aposten pel treball ben fet i que, sens dubte, tenen un prisma molt diferent de la vida.
Un denominador comú dels entrevistats ha estat el respecte pel producte i per les bases de la cuina marinera, agermanada, sens dubte, de la cuina mediterrània. Un tipus de dieta que precisament s’ha elevat a patrimoni de la humanitat. Dieta que parteix d’una variada alimentació i que fins als més entesos omplen de lloances pel seu caràcter equilibrat a nivell nutritiu i de salut. De fet, es maximitzen les seves propietats gràcies a un alt contingut en vitamines, minerals, oligoelements, antioxidants o colesterol bo. I moltes més paraulotes tècniques que beneficien el nostre cos.
La pluralitat i la miscel·lània de clients ha provocat que molts establiments hagin hagut de reinventar-se en els darrers anys, podríem dir que la crisi econòmica ha estat un detonant més per aguditzar l’enginy. El turisme per a molts és un cop d’aire per inflar les veles i poder avançar, però el client de tot l’any és el tresor més preuat que tothom vol mantenir i atraure per no passar gana als mesos d’hivern.
Molts dels establiments són de caràcter familiar, val a dir que de vegades l’estabilitat del negoci es debilita o s’enforteix depenent del planter que hi ha a cada casa. Hem pogut veure diversos sistemes i fórmules per tractar el personal i fer que funcioni. Un ofici que podem afirmar que és molt dur, tant pels seus horaris com pel tracte directe amb el públic.
La competència i la gran oferta és el millor reclam d’una ciutat gastronòmica com Cambrils, que encara que de vegades pugui ser una jungla, beneficia a tots, perquè gent fa gent i està en boca de tots. Tenir una associació activa i desperta així com un ajuntament que dinamitzi la gastronomia per mitjà d’activitats, jornades o diferents esdeveniments relacionats, crea marca, reconeixement i ens beneficia a tots.
Al morter s’han posat moltes coses aquests darrers mesos, però potser el més anomenat ha estat la necessitat de tenir un bon equip humà, de treballar amb un producte de qualitat i la de ser respectuós amb les nostres arrels, conservant d’allà on venim perquè això és el que ens identifica com a poble.