Informació general

Pere Pujolàs: "Una escola inclusiva inclou a tothom i no exclou a ningú siguin quines siguin les característiques personals de l'alumne"

Per Berta Ruiz

Salvador Matas, Pere Pujolàs, Carme Negrillo i Ester Salas, en l'acte d'ahir al Centre Cultural

Enguany, el Projecte Educatiu de Ciutat (PEC) en col·laboració amb l'Antena del Coneixement de la URV ofereix a la ciutadania cambrilenca l'oportunitat de participar en tres xerrades-col·loqui relacionades amb temes educatius i socials. En aquest marc, ahir a la tarda va tenir lloc la primera d'aquestes xerrades sota el títol "Escola inclusiva, ciutat cohesionada". Aquesta va comptar amb la participació del degà de la Facultat d'Educació de la Universitat de Vic –Pere Pujolàs– com a conferenciant, i la directora de l'IES Mar de la Frau de Cambrils –Ester Salas– i la directora del CEIP Torroja i Miret de Vila-seca, Carme Negrillo, que van mostrar les seves pròpies experiències al capdavant d'aquests dos centres educatius.

"Una escola inclusiva inclou a tothom i no exclou a ningú"

El degà de la Facultat d'Educació de la Universitat de Vic –Pere Pujolàs– comentava a Revista Cambrils Diari Digital què entenem per "escola inclusiva i la relació d'aquesta en el marc d'una ciutat inclusiva". Per definició, segona va apuntar Pujolàs, "una escola inclusiva és la que inclou a tothom i no exclou a ningú. Per tant, siguin quines siguin les característiques personals de l'alumne, tant si té una discapacitat, com si té un origen cultural diferent, com si té greus problemes de comportament o d'adaptació al centre escolar, tots han de ser acollits en aquesta escola. Les escoles no es diferencien en funció de les característiques de l'alumnat". Segons va dir Pujolàs, "tots els estudiants siguin com siguin han de poder anar a la mateixa escola. La filosofia és que ha de ser l'escola la que s'ha d'adaptar a les característiques diferents dels alumnes que té al davant. Per tant, si inclou un alumne amb discapacitat i necessita un suport específic, l'administració l'hi ha de posar, però no fent-lo anar a una escola especialitzada, sinó que ha d'oferir els recursos".

"A Catalunya encara es manté una doble xarxa per alguns alumnes"

Pel que fa a la situació actual de l'escola catalana, Pujolàs va comentar que, "tot i que la llei d'educació que s'acaba d'aprovar es defineix com un sistema educatiu inclusiu i que el sistema educatiu català s'ha d'organitzar a partir del principi d'inclusió, en realitat encara es manté una doble xarxa per alguns alumnes. Per alguns alumnes preveu que no podran ser atesos a l'escola ordinària i manté una xarxa de centres especials per a alumnes amb unes característiques especials". No obstant, tal com va apuntar Pere Pujolàs, "s'està fent un desplegament molt gran del que se'n diu Unitats de Suport a l'Educació Especial (USEE) que és per a que aquest alumnat que abans havia de ser atès en escoles especials pugui ser atès en escoles ordinàries. Això vol dir que no només és tenir-los en un mateix centre, sinó que també és tenir-los en una mateixa aula, amb la qual cosa el concepte d'organització de la metodologia si que s'ha de canviar".

Sobre aquest model d'escola inclusiva, Pujolàs va manifestar que ja existeixen realitats escolars que treballen d'aquesta manera, "és una realitat, no és una utopia". De fet, en la mateixa xerrada d'ahir, el degà de la Facultat d'Educació de la Universitat de Vic també va aprofitar per explicar l'experiència d'un nen amb Síndrome de Down, amb greus problemes de comportament, d'una escola ordinària de Saragossa.

3r Fòrum Cambrils Ciutat Educadora

A banda de la xerrada d'ahir, cal destacar que a finals de febrer tindrà lloc el 3r Fòrum Cambrils Ciutat Educadora, que enguany se centrarà en dos grans eixos de discussió: l'escola inclusiva i la LEC.

Comenta aquest article