Informació general

El col·legi Joan Ardèvol opta a convertir-se en el primer CEIPSO de Cambrils

Per Berta Ruiz

Sortida de l'escola dels alumnes del CEIP Joan Ardèvol

L'APA del CEIP Joan Ardèvol i l'equip directiu del centre estan portant a terme tots els passos necessaris per tal que el centre pugui acollir els estudis d'Educació Secundària Obligatòria (ESO) en un futur immediat.

La presidenta de l'APA –Natàlia Manchón– i el director del CEIP Joan Ardèvol –Enric Masdeu– han explicat a Revista Cambrils Diari Digital com està actualment aquest projecte i quins canvis hauria de patir el centre en cas que pugui acollir tota l'etapa educativa obligatòria, des dels 3 als 16 anys. Tal i com ha explicat Natàlia Manchón, "una colla de pares vam anar a parlar amb el regidor d'Educació de l'Ajuntament de Cambrils –Salvador Matas–, al qual li va semblar molt correcta la idea i inclús ens va animar a picar més alt. Vam anar als Serveis territorials d'Educació i vam parlar amb el director dels Serveis –Vicens Villena–, que també ens va donar la raó i el seu recolzament. Estem contents pel suport rebut, però evidentment no sabem ni quan, ni com haurà de ser. Tenim el plantejament, però estem a l'espera que algú ens digui quan serà.

La nova Llei d'Educació de Catalunya (LEC) permetrà aquest tipus de centres públics

Actualment no existeix a Catalunya cap centre públic que aculli tota l'etapa educativa obligatòria, és a dir, l'Educació Infantil, Educació Primària i Educació Secundària Obligatòria. Només els centres privats o concertats ofereixen aquesta opció. A Cambrils, hi ha l'exemple del col·legi Cardenal Vidal i Barraquer que acull els seus alumnes des dels 3 als 16 anys.

Tal i com va especificar el director del CEIP Joan Ardèvol –Enric Masdeu–, la nova Llei d'Educació de Catalunya (LEC), que actualment s'està discutint al Parlament de Catalunya, "possibilitaria que hi hagués aquest tipus de centre". No obstant, fins que la llei no sigui aprovada, el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya "no pot avançar els diners", segons va dir Masdeu, "però sí que ho pot fer l'Ajuntament". Actualment, ja s'està construint a Reus el primer centre públic d'aquestes característiques, el que s'anomenarà "CEIPSO" (Centre d'Educació Infantil, Primària i Secundària Obligatòria). Sobre aquesta manca de referents, Masdeu va dir que, "no hi ha models d'aquest tipus de centres públics a Catalunya i això ens desperta dubtes".

Obres al centre

En cas que el CEIP Joan Ardèvol pogués acollir els estudis d'Educació Secundària, s'haurien de realitzar obres al centre. Segons va comentar Enric Masdeu, "les obres es farien en el mateix solar del centre. Els arquitectes del Departament d'Educació han ratificat recentment, que el solar de l'escola té prou metres quadrats. Tot i així, hem de tenir present que seria interessant annexionar el pinar que hi ha a la vora del barranc de la Verge del Camí al pati de l'escola. S'hauria d'ampliar la tanca del pati i utilitzar aquest espai com a zona verda per a l'escola".

D'altra banda, tal i com va explicar Manchón, també està prevista la creació d'un nou menjador per a l'escola. Segons van dir, "actualment tenim un menjador petit, fosc, sense claror, sense ventilació i s'han de fer tres i quatre torns de servei. Hi ha poc espai per als nens i les monitores". Inicialment estava previst col·locar-hi un prefabricat, però finalment es projectarà un nou edifici que estaria situat en la graderia del pati. Aquest nou edifici també podria servir per acollir els estudis de secundària. Segons va detallar Masdeu, "d'aquesta manera ja es marcarien físicament les diferents etapes amb tres entrades diferents: els petits entren per un costat, els de Primària per un altre i els de Secundària entrarien per una altra porta".

"Crearíem una zona educacional"

Tant el director del centre com la presidenta de l'APA van reiterar que seria molt positiu pels alumnes del centre poder iniciar i finalitzar els seus estudis obligatoris en la mateixa escola. Segons va comentar Natàlia Manchón, "els instituts estan plens, estan al màxim. I no només és la distància que han de recórrer per anar als instituts, sinó que també és el nivell. Quan el nen passa a primer d'ESO s'ha de formar com a persona, ha d'adaptar-se a un nou centre, a uns nous companys, a uns nous professors... Fins que no es dóna a conèixer, perd tot el nivell amb el què ha sortit d'aquí. Tornen a ser petits quan comencen l'institut i això no és lògic amb l'edat que tenen".

Per Enric Masdeu, "els pares valoren la nostra tasca i volen continuïtat en el què nosaltres fem. Nosaltres portem una línia de treball, i aleshores aquest trencament que es produeix a sisè de Primària", a vegades és força complicat, ja que porta al fracàs escolar i a la inadaptació. Segons el director del CEIP Joan Ardèvol, "s'hauria d'estudiar on es produeix realment el fracàs escolar. Molts casos es produeixen al primer cicle de l'ESO, primer i segon d'ESO. Alumnes nostres que funcionen a primària, arribats a l'institut han fracassat o els ha costat avançar". D'altra banda, Enric Masdeu també va comentar que amb aquesta opció d'esdevenir un centre "CEIPSO", "crearíem una zona educacional, ja que al costat tenim la llar d'infants Maria Dolors Medina i nosaltres acolliríem l'Educació Infantil, Primària i Secundària Obligatòria".

A nivell tècnic i logístic al centre se li "augmentarien els problemes", tal i com va dir Masdeu, ja que es passarien dels 500 alumnes actuals als gairebé 740 alumnes en cas d'acollir l'ESO. Això suposaria més professorat, més complexitat d'horaris i més treball en tots els aspectes. "Ens fa una mica de respecte, però això no ens fa enrere. Pensem que els beneficis pesen molt més".

Comenta aquest article