Tema del mes

El port estrena remodelació i dubtes

Per Lluís Rovira i Barenys



Aspecte de la façana portuària a finals de juny
El port ja ha estrenat la nova remodelació. I ho ha fet acompanyat de moltes incògnites respecte a les futures actuacions a realitzar en aquest indret. D’entrada els terminis previstos per a aquesta fase de la remodelació no s’han complert ja que a finals del mes de juny, és a dir, en ple estiu, encara s’estaven enllestint molts detalls del mobiliari urbà de la façana portuària. Les incògnites comencen per la qüestió de l’ordenança que ha de regular la via pública, que no es començarà a aplicar, si no hi ha res de nou, fins a la propera temporada. I continuen per saber com es resoldrà la remodelació de l’altra mitja part del port després de les declaracions fetes a finals d’abril pel mateix conseller de Política Territorial i Obres Públiques en la seva visita d’obres al port. I, finalment, acaben amb el tema estrella, es continuarà la construcció del pàrquing subterrani a tota la façana del port?

Obert al trànsit
La façana portuària es va obrir al trànsit el 20 de juny sense que les obres de condicionament de la superfície estiguessin enllestides del tot. Els darrers dies del mes de juny encara faltava col·locar les balisses lluminoses que delimiten el carril de circulació rodada pel port. També s’estava enllestint la zona de delimitació entre la part de vianants i la zona de les dàrsenes, i faltava fer la instal·lació de l’enllumenat de tota la part remodelada. Pel que fa a l’ocupació de la via pública a la zona del port, atès l’enrenou generat en la modificació de l’ordenança, ha quedat, més o menys, tal i com estava l’estiu passat.

Mobiliari públic de qualitat
El regidor d’Obres Públiques va voler deixar constància que des del consistori s’ha reclamat sempre que el mobiliari públic que es col·loqui al port sigui de molta qualitat, entre d’altres motius, “pel fet d’estar prop del mar i per tractar-se de la postal de Cambrils”. Garriga va demanar públicament que la Generalitat respecti els terminis acordats el seu dia quan Joan Romeu era el gerent de Ports, “des que ell no hi és la relació amb Ports no ha estat la mateixa”, va manifestar. En el moment de fer la roda de premsa, el 18 de juny, encara no s’havien retirat les tanques del port i la circulació a la façana encara no era possible, “recordem a Ports que havien dit que el 15 de juny obririen el port i estem a 18 i encara no s’ha fet. Si aquest proper cap de setmana no es treuen les tanques anirem nosaltres a retirar-les. D’això me’n dóna suport tot l’Ajuntament”. Finalment no va ser necessari fer aquesta acció ja que les tanques es van treure el dia 20 de juny.
§ Actuacions finals i carril bici. La mitja part del port no remodelada es va pavimentar el 27 de juny§


Pavimentació de part de la façana del port el 27 de juny
La mala comunicació entre Ports de la Generalitat i l’Ajuntament cambrilenc va quedar ben palesa en el capítol viscut aquest mes de juny. Ports de la Generalitat va fer arribar un planell de la mitja part del port que falta per remodelar amb un full grapat on per tota explicació hi posava “actuacions finals a la zona de servei del port”. En el planell hi havia dibuixat un carril bici que en aquesta part del port discorria per la part nord de la calçada i a mig port travessava a la part sud. Al planell també es marcava una pavimentació del vial circulatori. Aquesta documentació va causar una enorme sorpresa en el si de la Comissió Informativa d’Obres Públiques. El mateix regidor, Francesc Garriga, va voler comentar aquesta qüestió a la premsa. En to irònic va fer referència a “l’ampli” document rebut i va qüestionar el sentit de les paraules“actuacions finals” que hi figurava, “això que significa, que el pàrquing subterrani no continuarà a tota la façana?”. Garriga es va mostrar disconforme amb la manera de procedir de Ports de la Generalitat i va manifestar, “és important que es facin actuacions a Cambrils però primer consensue’m-ho i anem amb cura en les actuacions que es facin a una zona tan delicada com és el port”.

Resposta de Ports

Les manifestacions del regidor d’Obres Públiques van tenir la seva resposta. Dolors Rodríguez, gerent de Ports de la Generalitat, va dir que l’actuació a la qual es feia referència en el document enviat a l’Ajuntament era per fer-la de forma imminent i que es preveia la pavimentació de la part no remodelada i la construcció del carril bici. Respecte a aquesta darrera qüestió la gerent de Ports va dir que si l’Ajuntament no veia bé la construcció del carril bici no es faria. Finalment, la pavimentació d’aquesta part del port es va fer el 27 de juny i en un dia va quedar enllestida la feina.



§ Joan Serra, alcalde: “La meva batalla personal és aconseguir que es faci la resta de pàrquing subterrani”§ L’alcalde, Joan Serra, considera primordial el fet d’aconseguir que es faci l’aparcament subterrani a tota la façana del port, “la batalla gran i personal és aconseguir que es faci la resta de pàrquing subterrani al port. Això és importantíssim ja que ens fan falta pàrquings i en aquest cas això seria una cosa ja definitiva. Tenir una altra possibilitat per fer-ho serà molt difícil. Jo personalment esperaré a finals d’estiu a veure si la Generalitat es defineix. Crec que la Generalitat, ara, hi està interessada, però també m’estic adonant que els pressupostos no arriben a tot arreu”. El fet d’aconseguir un compromís per part de l’administració per a la construcció del pàrquing a tota la façana del port és la principal fita de l’alcalde, “si es pogués aconseguir un estudi informatiu i un compromís per part de tots que primer s’alinearia el moll, després es faria una petita reforma i l’altre any es faria el pàrquing, a mi ja m’estaria bé. I crec que no seria dolent passar dos estius de la forma en què està. Ara bé, si això no és possible per qüestions econòmiques, el que sí s’ha d’exigir a la Generalitat és que faci el passeig i l’alineació del moll, que és imprescindible”.

Les declaracions del conseller
Respecte a les declaracions que va fer el conseller de Política Territorial, Felip Puig, posant en dubte els terminis d’actuació a la façana del port, l’alcalde es va mostrar prudent, “jo, des de llavors no he volgut aprofundir més en aquesta qüestió amb el conseller. Directament no n’he parlat més. Jo crec que el conseller, en entrar a agafar tot el que és infraestructures, no estava prou assebentat del que s’ha de fer a Cambrils ja que hi ha unes referències a fer el moll molt clares i uns terminis molt definits de 4 a 5 anys”, va manifestar l’alcalde.
§ Diferències a l’equip de govern per la regulació de l’ocupació a la façana del port. La comissió de govern va canviar l’acord unànime de la comissió informativa sobre el tipus de tendal a utilitzar§


La nova ordenança d’ocupació de la via pública a la façana litoral s’aplicarà l’any vinent
La discussió si ombrel·les o tendals en forma de “v” i de com ha de ser l’ombrejat de les terrasses del port ha generat una polèmica sense precedents dintre de l’equip de govern. Quin poder de decisió tenen les comissions informatives va ser la qüestió de fons que va planar sobre la discussió que hi va haver al ple sobre quina era la solució final que s’havia de donar a la regulació de l’ocupació de la via pública a la façana litoral. La caixa dels trons la va obrir el regidor Robert Benaiges, que va preguntar a l’alcalde per què i de quina manera s’havia canviat l’acord unànime pres per dues comissions informatives que van decidir la instal·lació d’ombrel·les i que en una posterior comissió de govern s’havien ampliats les possibilitats permeten la instal·lació també de tendals en “v”. L’alcalde Joan Serra va explicar tot el procés que havia portat a rectificar els acords de les comissions informatives. L’alcalde va dir que s’havia parlat amb els afectats i s’havia vist després de les converses que era possible que de comú acord amb les dues parts la façana marítima es podia ordenar de manera coherent, que tindria en compte la futura ordenança de la façana marítima. Després de diverses intervencions de regidors de l’equip de govern, com Montserrat Garrido i Anton Callau, Robert Benaiges va insistir a demanar l’opinió del president de la Comissió d’Obres Públiques i Promoció de la Ciutat, Francesc Garriga, que finalment va intervenir. El regidor va dir que “després de moltes reunions amb els afectats en què s’havia arribat a diversos acords, les dificultats van començar quan es va començar a estudiar el tipus d’ombratge, i es va optar per un tipus que s’anomena terrassa oberta. I aquest acord es va prendre unànimement i després va passar per la Comissió de Govern, on també es va prendre unànimement”. Francesc Garriga va continuar explicant que amb el canvi d’acord a la Comissió de Govern “està desautoritzant el president d’una comissió informativa. És la forma, no el contingut. Jo no dubto que tots el que volem és el millor i que cal consens amb tothom. Li haig de dir que no estic d’acord amb la forma, podent haver-hi consens”. Joan Serra va dir que el ple municipal no era el lloc per fer un debat públic entre dos membres de l’equip de govern, “que és el que segurament vol l’oposició”.


Una ordenança canviant

L’ordenança per a l’ocupació de la via pública es va consensuar entre els polítics, tant del govern com de l’oposició, i una representació de comerciants i botiguers. Quan ja s’havia arribat a l’acord i s’havia ratificat en la Comissió Informativa d’Obres Públiques es va veure que el punt on hi deia “terrasses obertes” podia prestar a confussions. Aquest apartat es va corregir i es va especificar que l’ocupació del sector de la restauració s’havia de fer amb parasols. De nou va ser aprovat per unanimitat per la Comissió Informativa d’Obres Públiques i fins i tot per la comissió de govern en què també es va aprovar per unanimitat. Però a partir d’aquest moment es van produir un seguit de pressions d’una bona part del sector de la restauració que demanava una modificació d’aquest punt. Aquest sector volia tendals. L’alcalde es va comprometre unilateralment a estudiar aquesta possible solució demanant un informe tècnic. Aquest nou canvi va ser, finalment, debatut i acceptat en una posterior comissió de govern que no va comptar amb la presència del regidor d’Obres Públiques a l’hora de debatre aquest punt. Ja en el plenari, l’alcalde va aclarir que l’acord pres la primera vegada en comissió de govern no s’havia transmès a la Generalitat.

Comenta aquest article