Informació general

El projecte de la variant de l’N-340 contempla dues entrades a Cambrils

Per Lluís Rovira i Barenys

Plànol del terme municipal de Cambrils amb els desviaments previstos de l’N-340 i de la via fèrria

1. Desviament de l'N-340
2. Autopista
3. Desviament de la via fèrria
4. Actual traçat N-340
5. Actual traçat via fèrria
6. Carretera a Montbrió
7. Entrada sud a Cambrils des de l'N-340
8. Entrada nord a Cambrils des de l'N-340

Des de principis d’aquest mes de setembre, l’Ajuntament ja disposa del projecte de la variant de l’N-340 pel que fa al seu pas pel terme municipal cambrilenc. Un cop el Ministeri de Foment aprovi definitivament el projecte no s’encetarà cap període d’al·legacions. És per això que l’Ajuntament vol recollir de seguida el parer de totes les persones afectades pel traçat perquè les possibles modificacions a realitzar puguin ser contemplades abans no s’aprovi definitivament el projecte. Queda clar que les modificacions que es puguin fer estaran relacionades amb els carrils laterals, els accessos, etc. i no de variar el traçat ni variar les entrades i les sortides a la variant.

Sis carrils entre Vila-seca i la carretera de Misericòrdia

La futura variant tindrà sis carrils, tres en cada sentit de la circulació, des de Vila-seca fins arribar a la carretera de Misericòrdia, que és el lloc on es desviarà de l’actual traçat i passarà per damunt de l’autopista. Des d’aquí i fins al final del terme municipal cambrilenc és on l’N-340 té un nou traçat que passa per la part nord de l’autopista i de la futura via fèrria. Al final del terme en direcció sud travessa de nou l’autopista a la part sud, al mateix temps que travessa la riera de Riudecanyes i retorna a l’antic traçat. La variant contempla dues entrades a Cambrils, l’una a l’alçada del pont de Misericòrdia i l’altra amb la confluència de la variant i la carretera de Montbrió, en una rotonda que tindrà entre 5 i 6 metres d’elevació. Aquesta es preveu que sigui la gran entrada a Cambrils. Segons l’alcalde, Robert Benaiges, “aquest serà un nus important de comunicacions. Aquí, també, hi haurà la distribució del trànsit cap al parc agrícola del municipi. Ara per ara, tenim dos problemes a solucionar, l’accés a les noves instal·lacions de la Cooperativa i la viabilitat a la xarxa de camins rurals, sobretot al camí de Mont-roig”. Pel que fa a terminis es calcula que aquest any vinent es licitarà l’obra i que l’inici de la construcció podria començar aquest any vinent o a principis del 2005. En dos o tres anys les obres podrien estar enllestides.

Desmuntar l’actual pont

El criteri de l’Ajuntament és que es tregui l’actual pont de l’N-340 damunt de la riera d’Alforja un cop la variant estigui en funcionament. De totes maneres, tal com diu l’alcalde “això serà una altra negociació que haurem de tenir amb la Direcció General de Carreteres de l’Estat. En altres llocs aquesta Direcció General ha pagat les obres de recuperació com a espai urbà d’aquest traçat. Espero que a Cambrils es tingui la mateixa consideració”.

§ Robert Benaiges, alcalde “És una monstruositat d’obra que canviarà radicalment el nostre paisatge”§

L’alcalde és ben conscient de l’impacte visual que causarà aquesta infraestructura i així ho va voler expressar: “és una monstruositat d’obra que canviarà radicalment el nostre paisatge i això ho hem d’assumir. Fa tant de temps que reivindiquem aquesta infraestructura que només n’hem vist la part positiva, que és que es tregui l’actual N-340 que passa pel centre de la població. Però després vindran els efectes col·laterals. Un d’ells serà la visualització d’una estructura enorme que ens travessarà de nord a sud, a una certa alçada i que necessita travessar altres infraestructures també de considerable tamany i dimensió. Quan hi hagi feta la nova via fèrria hem de tenir en compte que, a més, tindrem la nova estació a 9 metres d’alçada”. Una de les zones on hi haurà més afectació serà dins el terme municipal de Vinyols, en una zona on en poc espai hi haurà la doble afectació, la de la variant i la de la via fèrria, i el pas de la variant per damunt de la via i per damunt de l’autopista amb tots els talussos respectius. L’alcalde és conscient del canvi radical que es produirà a l’interior del terme, “no sé si per bé o per mal. Jo, personalment, penso que per mal pel que fa a visualització del paisatge. Ara, quant a comunicacions, tindrem una millora lògicament important”.

Comenta aquest article