Informació general

El Departament d'Educació denega al CEIP Cambrils i a l'IES Ramon Berenguer IV la seva proposta de Jornada Integradora

Per Berta Ruiz



L'IES Ramon Berenguer IV, és un dels dos centres cambrilencs que han proposat fer Jornada Integradora
Aquest passat dilluns 30 de juny, el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya va comunicar la denegació als dos centres cambrilencs –CEIP Cambrils i IES Ramon Berenguer IV– la seva proposta de realitzar una modificació de l'horari escolar amb la Jornada Integradora.

Sobre aquesta qüestió, el regidor d'Educació i Polítiques Actives d'Ocupació de l'Ajuntament de Cambrils –Salvador Matas– va voler explicar ahir com s'ha realitzat tot aquest procés i detallar quines eren les propostes d'ambdós centres per al proper curs escolar 2008-2009.

Millorar el servei educatiu a les famílies

Segons va explicar Matas, els dos centres havien treballat intensament al llarg de tot el curs –creant una comissió de treball oberta al conjunt de la comunitat educativa– i van presentar una proposta al Departament d'Educació, destinada a modificar la jornada escolar. Aquesta proposta és la de la Jornada Integradora que, concentra les classes al matí, i a la tarda s'incrementen el nombre d'activitats extraescolars. Salvador Matas va comentar ahir que, "hi ha noves demandes ciutadanes i els dos centres han sigut innovadors, perquè han sigut capaços de plantejar una proposta molt treballada, molt argumentada i molt raonada que anava en la línia d'oferir un millor servei educatiu a les famílies".

De fet, segons Matas, "la proposta naixia d'una voluntat de millorar l'atenció eductiva, tant durant l'horari escolar com fora de l'horari escolar amb l'increment d'activitats extraescolars. No només no es reduïa l'horari d'atenció a l'alumnat sinó que s'incrementava". Des de l'Ajuntament de Cambrils també s'ha donat tot el seu suport a aquestes dues propostes dels dos centres cambrilencs, perquè segons va explicar Matas, "creiem que és una proposta molt interessant que va en la línia de millorar en l'atenció educativa".

Tot i això, des del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya no s'ha autoritzat aquesta modificació de l'horari, ja que la normativa actual que existeix a Catalunya és molt restrictiva i el marc legal no contempla variacions en l'horari escolar. Sobre aquesta denegació, Matas va afirmar que, "entenem que pot suposar una certa decepció pels centres, ja que han dedicat molta feina a preparar els projectes i perquè eren projectes sòlids". No obstant, des del Departament d'Educació s'han valorat molt positivament les propostes i s'ha reconegut la tasca d'ambdós centres.
Actualment s'està tramitant la futura Llei d'Educació de Catalunya, i properament s'aprovarà l'avantprojecte. Aquesta nova llei, si es permetran aquest tipus de propostes.

En un futur, es vol que la Jornada Integradora es faci a tots els centres cambrilencs

Per Salvador Matas, en un futur si es possibilitarà aquests canvis de jornada. Tot i això, Matas va remarcar que des de l'Ajuntament es vol que aquesta Jornada Integradora no es limités a un sol centre, sinó que aquesta modificació fos pel conjunt de l'Educació Primària. "Entenem que si hi han diverses jornades escolars en els diferents centres, això pot suposar una dificultat d'encaix entre els horaris escolars i d'altres serveis municipals. Enguany, això no serà. Però el nostre desig, a ser possible, és intentar que es faci de manera conjunta".

Una certa oposició d'alguns pares i mares

Sobre l'oposició d'alguns pares i mares dels alumnes a aquest canvi d'horari, Matas va manifestar que "és raonable i lògic que quan es fa alguna modificació de la jornada no hi hagi unanimitat. Però em consta que hi ha hagut una amplia participació. Una nova proposta d'horari escolar no recull al 100% totes les demandes, i pot tenir algun problema d'encaix. Nosaltres també vam fer un esforç per resoldre determinades carències de les propostes, i des dels centres també s'intentava posar-hi solució".

De fet, una de les principals dificultats de la proposta presentada pel centre era que els alumnes d'entre els 3 i els 6 anys que no tinguessin germans al centre –en cas de voler assistir a la tarda– havien de fer front al pagament d'una quantitat. Això afectava a la meitat dels alumnes. Salvador Matas va explicar que es va mantenir una reunió entre l'Ajuntament, la direcció del centre i l'AMPA, per tal que entre les tres parts es pogués fer front a aquesta despesa, a través dels mateixos ajuts que ofereix l'Ajuntament als centres i a través d'altres subvencions que ofereix la Generalitat.

Comenta aquest article