Informació general

El sistema educatiu i les dades sobre educació de l'informe PISA, a debat

Per Berta Ruiz



D'esquerra a dreta: Eduardo Palacios, Manuel Ortega, Raquel Lozano, Enric Masdeu i Jordi Fortuny
Dins dels actes programats per l'Antena del Coneixement de la URV a Cambrils i també dins dels actes del 25è aniversari de l'IES Cambrils es va celebrar aquest passat divendres al vespre una taula rodona sota el títol de "A l'entorn de l'educació i l'informe PISA".

La taula rodona va comptar amb a presència de Manuel Ortega –professor de secundària i tècnic del departament d'Educació de l'Ajuntament de Cambrils–, Enric Masdeu –professor de primària i director del CEIP Joan Ardèvol–, Eduardo Palacios – de l'AMPA del CEIP Cambrils– i Jordi Fortuny, inspector d'educació –en substitució de Vicenç Villena–. La taula rodona va comptar amb la moderació de la directora de Ràdio Cambrils, Raquel Lozano.

Rendiment escolar

Durant la xerrada es van abordar diferents qüestions sobre l'educació actual i el sistema educatiu, així com els resultats obtinguts de l'informe PISA, un informe que es realitza cada tres anys i que avalua els resultats i el rendiment dels estudiants d'una determinada franja d'edat. Damunt de la taula es van posar temes i dades com el rendiment dels escolars segons el seu sexe, segons el seu nivell socioeconòmic i cultural o segons el centre educatiu en el què estudia. També es van plantejar d'altres qüestions com les causes del fracàs escolar –que es tradueix en fracàs social–, així com les estructures dels centres i el sistema educatiu, que amb continus canvis de plans d'estudis fa que no es consolidi una estructura educativa forta.

Per altra banda, també es van abordar d'altres postures més optimistes i no tant alarmistes sobre el sistema educatiu i les dades de l'informe PISA, un informe que tal i com va puntualitzar Manuel Ortega, "només se centra en una franja d'edat", i a la vegada se'n fa un ús totalment ideològic dels seus resultats. Ortega també va puntualitzar que sempre es comparen les dades d'Espanya i Catalunya amb les de Finlàndia "que és el país estrella en educació", sense tenir en compte que "en aquell país porten 100 anys invertint en educació i que Espanya va passar més de 40 anys sense invertir en educació i distanciada d'Europa".

També es va apuntar que els problemes socials també es tradueixen en els centres escolars, ja que són "microcosmos" del que passa al carrer. És a dir, els problemes socials també es traslladen a les escoles. Durant la xerrada també es va exposar que l'informe PISA és un reflex de la societat on vivim, uns continus canvis socials als quals no ens adaptem. Segons va apuntar Eduardo Palacios, "és difícil l'adaptació de la immigració en la societat i també hi ha una important falta de mitjans", a més, segons Palacios, "la família hauria de ser un pilar fonamental en l'educació i bolcar-s'hi".

Comenta aquest article