Informació general

El Defensor de la Ciutadania critica la manca de resposta de l'administració local davant les queixes generades pels ciutadans

Per Berta Ruiz

El Defensor de la Ciutadania, Francesc Amela, llegint el seu informe anual a la sessió plenària del passat dimecres 30 d'abril

En el ple ordinari celebrat el passat dimecres 30 d'abril, el Defensor de la Ciutadania de Cambrils –Francesc Amela– va presentar la memòria de l'any 2007, que recull el nombre d'expedients tramitats, les tipologies de les queixes fetes pels ciutadans o les consultes realitzades al defensor, entre d'altres.

Aquest és el quart any que els ciutadans cambrilencs, compten amb la figura del defensor de la ciutadania, i tal i com va explicar Amela durant la seva intervenció, "amb la presentació d'aquesta memòria s'avala la voluntat de l'Ajuntament de Cambrils de sotmetre's a un control de qualitat extern que supervisa la seva tasca des de l'òptica de l'exercici dels drets ciutadans. La missió que tinc com a Defensor és garantir els drets ciutadans. Aquest dret només és eficaç si s'exerceix, si s'estableixen processos i mitjans de control que n'impedeixin la vulneració". Per això, i tal i com va manifestar Francesc Amela en el seu informe, "és essencial que hi hagi un correcte sistema de defensa i protecció dels drets ciutadans".

El Defensor va atendre a 137 persones durant l'any 2007

Durant l'any 2007, l'Oficina del Defensor de la Ciutadania de Cambrils va atendre a 137 persones, 67 de les quals van interposar una queixa vers l'administració. D'aquests expedients, 18 resten oberts actualment, així com un expedient corresponent a l'any 2005 i 7 més que corresponen a l'any 2006.
En relació a l'any 2006, hi ha un increment del 33% de consultes ateses.

Les gestions realitzades amb les 70 persones restants es comptabilitzen de la següent manera: 41 persones van demanar informació i van plantejar queixes i altres qüestions no referides a l'Ajuntament, i es van assessorar i derivar als organismes i entitats afectades. I les 29 persones restants es van queixar d'actuacions de l'Ajuntament que no van ser admeses pel Defensor, per estimar la resolució com a correcta.

Pel que fa a les diferents zones de Cambrils, el 30% dels expedients oberts pel Defensor durant l'any 2007 corresponen a la zona de Vilafortuny i urbanitzacions de Llevant, seguides per un 25% de queixes provinents de la zona del barri del Port i a continuació, l'Eixample Vila, les urbanitzacions de Ponent i el barri de Nou Cambrils.

Un 53% dels expedients estan relacionats amb el departament d'Obres públiques i Serveis Generals

Més de la meitat dels expedients oberts, un 53%, estan relacionats amb el departament d'Obres Públiques i Serveis Generals, seguit del departament d'Urbanisme, amb un 16%. Després anirien el departament de Seguretat Ciutadana amb un 12%, el d'Hisenda amb un 10%; el departament de Benestar Social amb un 6% i finalment, alcaldia que representa un 3% dels expedients.

Sobre la temàtica de les reclamacions respecte amb el departament d'Obres Públiques i Serveis Generals, la majoria estan relacionats amb tres qüestions: gairebé un 33% fan referència a temes de consum d'aigua; un 17% fan referència a la manca de resposta d'instàncies presentades i un altre 17% és referent als contenidors de recollida, ja sigui pel soroll de les màquines o els criteris de localització en el territori.
Dels temes que tenen a veure amb el departament d'Urbanisme, la majoria dels temes estan relacionats amb el tema de sorolls i les males olors, i novament també, per la manca de resposta a les instàncies presentades. Del departament de Seguretat Ciutadana, els temes guarden relació principalment amb les infraccions de circulació i temes relacionats amb els estacionaments en zona de càrrega i descàrrega o davant de centres escolars. I finalment, dins del departament d'Hisenda, les queixes que se'n deriven tenen a veure amb reclamacions patrimonials.

Queixes sobre reclamacions patrimonials, serveis públics gestionats per privats i manca de resposta de l'administració

Finalment, Francesc Amela va fer una reflexió sobre els principals punts presentats en l'informe. Sobre les queixes ateses davant d'una reclamació patrimonial, Amela va denunciar "la facilitat amb què es desestimen les reclamacions de responsabilitat patrimonial". Segons el Defensor, "quan es presenta una reclamació patrimonial, l'Ajuntament hauria d'informar correctament als ciutadans. No és just que un ciutadà que reclami per la via jurídica se'n pugui sortir i el que reclama per la via administrativa difícilment prospera".

Un altre tema que també genera moltes queixes és sobre els serveis públics gestionats per privats. Sobre això, l'informe del Defensor va detallar que "quan es decideix que un servei que ha estat gestionat per l'Ajuntament passa a gestió indirecta, caldria fer un acurat seguiment par tal d'assegurar que amb el canvi de gestió, la ciutadania no surti perjudicada, i l'administració local ha de poder continuar sent el primer interlocutor davant les qüestions que el ciutadà plantegi".

Finalment, Francesc Amela va tancar la seva intervenció sobre el procediment administratiu afirmant que, "no puc trobar arguments per justificar la manca de resposta per part de l'administració local, tant al ciutadà com a la mateixa institució del Defensor. Els hi asseguro que és la situació més compromesa que em trobo, possiblement la que més em preocupa i la que més perjudica la imatge de l'administració local. L'efecte de la manca de resposta i de les demores sense justificació és demolidor, suposa la pèrdua de confiança amb el seu Ajuntament, amb els polítics, amb els funcionaris i amb la mateixa figura del Defensor de la Ciutadania".

Tots els grups van agrair la tasca del Defensor de la Ciutadania

Després de finalitzar la lectura del seu informe, el Defensor de la Ciutadania de Cambrils va rebre el reconeixement i agraïment de tots els grups polítics.
En primer lloc, Robert Benaiges, va agrair-li la seva labor i la seva tasca per atendre a les persones que se senten agreujades. "És important conèixer aquelles qüestions que se'ns poden escapar, ja que ens serveix com a toc d'atenció per poder resoldre aquests casos que queden pendents i millorar entre tots".

Mar Roca (PLIC): Des de la Plataforma Independent Cambrilenca també van felicitar-lo per la seva tasca, i van recordar que davant d'una queixa el que s'ha de fer és respondre i donar solucions i no "obtenir el silenci".

Mercè Dalmau (CiU): La portaveu de CiU va reclamar que l'administració tingui sempre en compte totes les reclamacions que el ciutadà fa, i que no es desaprofitin eines tan vàlides com el Defensor, "per posar tots els recursos i que tot funcioni millor". Segons Dalmau, "és intolerable que el ciutadà no rebi resposta i que el Defensor tampoc rebi resposta".

Francesc Garriga (PP): El portaveu del PP va recordar que gran part de les queixes dels ciutadans provenen de temes relacionats amb serveis públics gestionats per privats. Segons Garriga, "es continua oferint un mal servei per part de Secomsa, i a més, és car".

Joan Recasens (ERC): Joan Recasens també va voler felicitar la tasca exercida pel Defensor i va agrair "totes les reflexions i suggeriments per tal de millorar en eficiència i en eficàcia, i creiem que estem en el bon camí".

Salvador Matas (ICV): El portaveu d'ICV va agrair al Defensor el seu esforç i dedicació, "ja que és una feina molt lloable i feta amb tot el rigor". Matas va destacar que "és important atendre els petits problemes que afecten a la gent, i que totes les queixes siguin oportunitats per millorar el funcionament d'una maquinària tan gran com l'Ajuntament de Cambrils".

Joan Mas (PSC): Finalment, el portaveu del PSC va afirmar que la tasca del Defensor és molt important per millorar l'eficàcia en la gestió de l'administració, de la qual, va dir, "tots en prenem nota". Tot i això, Mas també va especificar que si es té en compte el volum d'expedients que anualment entren a l'Ajuntament, "el tamany de les queixes vers l'administració és una petita proporció".

Altres punts que van ser aprovats pel ple ordinari

El ple ordinari d'aquest dimecres també va aprovar tota una sèrie de punts. Es fer l'aprovació de la modificació dels estatuts del Patronat de Turisme, amb el vots favorable de tots els grups de l'oposició. En la roda de premsa prèvia al ple, la regidora de Turisme –Anna López– va explicar alguns detalls d'aquestes modificacions, per tal d'adaptar-se a la normativa vigent. En primer lloc, la junta de govern –màxim òrgan de funcionament administratiu– passarà a dir-se consell rector. Per altra banda, Cambrils passarà a tenir vot dins de l'Associació Hotelera Salou - Cambrils- La Pineda, i el sector privat tindrà molt més pes dins d'aquest consell rector. Per altra banda, també es crea un comissió de treball, com a òrgan informatiu i consultiu, per tal de generar "un debat molt més profund i dinàmic", que estarà molt més obert a tots els sectors, segons va explicar la regidora de Turisme, Anna López.

Cessió dels terrenys per a la ubicació provisional del CEIP La Bòbila

També es va aprovar la cessió provisional a la Generalitat dels terrenys situats en el carrer de Manuel Hidalgo –a la zona de la Llosa– per a la instal·lació provisional del CEIP La Bòbila. Segons va explicar el regidor d'Educació i Polítiques Actives d'Ocupació –Salvador Matas– aquest nou centre, que ja està en funcionament al costat del CEIP Marinada, tindrà aquest emplaçament provisional en aquests terrenys a l'espera de que la urbanització de La Bòbila estigui enllestida. Matas va afirmar que el centre disposarà de tots els serveis necessaris, amb uns accessos adequats i servei de menjador, i que hi estarà entre un i dos cursos, com a màxim.

Altres punts de l'ordre del dia que es van aprovar amb el suport unànime de tots els grups van ser l'aprovació provisional i puntual del POUM per a la construcció de les vivendes dotacionals. Es va aprovar el conveni amb la comunitat de propietaris de l'edifici Filadelfia –situat a la zona de Ponent–, que era una de les darreres sessions del passeig de Ponent, i també es va aprovar el conveni de col·laboració per al projecte de cooperació i millora de l'actual sistema d'informació de base, en els àmbits tecnològics, funcional i formatiu per complir amb els drets dels ciutadans segons la LAECSP.

Comenta aquest article