Informació general

Pesca

La Generalitat engega una campanya per promoure el consum d'espècies de peix poc conegudes

Entre aquestes, hi ha besuc blanc, la boga, la canana, el capellà, l'oblada o les molles

Per ACN

Un pescador feinejant al port de Roses
Un pescador feinejant al port de Roses | ACN (Gemma Tubert)

El Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural i el Gremi de Peixaters ha engegat la campanya 'La mar et dona molt més' per promoure el consum d'espècies de peix poc conegudes i poc valorades pel consumidor, però que al mateix temps són assequibles i tenen bones propietats nutricionals. Es tracta d'espècies com la maire, el besuc blanc, la boga, la canana, el capellà, la cinta, el congre, la galera, l'oblada, el peixet de plata, el sorell, les molles o bròtoles. Segons el Departament d'Acció Climàtica, cada any es desembarquen i comercialitzen més de 200 espècies de peix i marisc diferents, però d'acord amb la conclusió d'algunes enquestes, el consumidor mitjà en coneix com a màxim cinc.

L'any 2022, es va consumir a Catalunya un total de 67.457 milers de quilos de peix fresc, i, d'aquests, el lluç i el salmó representen un 16% cada un, el bacallà i l'orada el 8% cada un, el seitó un 7% i un 6% el llobarro. És a dir, només 6 espècies representen més del 61% en volum del total consumit. A més, són peixos principalment de fora de Catalunya.

Preus avantatjosos

La campanya, que es va presentar el passat dijous a La Boqueria, ha comptat amb la col·laboració de l'institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentària (IRTA) i la Càtedra d'Oceans i Salut Humana de la Universitat de Girona. La iniciativa compta amb un vídeo divulgatiu per a les xarxes socials, l'edició de cartells amb el dibuix d'aquestes espècies i un díptic que lliuraran els peixaters als seus clients. Pel que fa als preus, la campanya defensa que és "molt avantatjós". En aquest sentit, la Generalitat cita l'exemple de la canana, que a llotja val 3,5 euros el quilo, o el pop blanc, amb 4,98 euros, valors que es troben per sota el pop, el calamar la sèpia, entre d'altres.

Amb aquesta iniciativa, no només es vol promoure el consum d'aquestes espècies més desconegudes sinó el consum de peix fresc en general davant la reducció continuada del seu consum (20% el darrer any i un 22% en els darrers 14 anys). A Catalunya, l'any 2021, el consum per càpita a les llars de productes pesquers en general (fresc, congelat, enllaunat...) va ser de 23,76 quilos per any (22,72 a tot l'Estat) i el de peix i marisc fresc de 13,8 quilos per any (13,01 a tot l'Estat).

Comenta aquest article