Cultura

Museu d'Història

El Pla Estratègic fa palesa la necessitat d'una nova seu central pel Museu d'Història de Cambrils

Ahir al vespre, al Centre Cultural, el Museu d'Història de Cambrils va presentar el seu primer Pla Estratègic 2021-2030 per abordar els objectius de futur de la institució

Per Berta Ruiz

Presentació del Pla Estratègic, ahir al vespre. D'esquerra a dreta: Gerard Martí, Oliver Klein, Magda Gassó i Damià Amorós
Presentació del Pla Estratègic, ahir al vespre. D'esquerra a dreta: Gerard Martí, Oliver Klein, Magda Gassó i Damià Amorós | Berta Ruiz

Ahir al vespre al Centre Cultural, el Museu d'Història de Cambrils va presentar el seu primer Pla Estratègic. La presentació va anar a càrrec del director del Museu d'Història, Gerard Martí; el museòleg i historiador de l’art Damià Amorós, que ha redactat el document; la cap del Servei de Museus de la Generalitat, Magda Gassó i, l'alcalde de Cambrils, Oliver Klein.

Per obrir aquesta presentació, el director del Museu d'Història, Gerard Martí, va adreçar unes paraules de gratitud per a totes aquelles persones que han participat en aquest procés. Segons va dir, "per arribar a unes conclusions, ens vam haver de seure, discutir i veure com ha de ser un museu per a un municipi com Cambrils, que és la tercera població del Camp de Tarragona. En tota aquesta recollida d'informació hem pogut extreure les coses bones i dolentes, les fortaleses i les debilitats amb l'objectiu que això sigui una empenta de cara al futur; amb molta motivació, voluntat de servei públic, responsabilitat i coratge de tots els que formem part del Museu d'Història".

Magda Gassó: "Un Pla Estratègic no arregla res, però és un document que ens endreça, ens ordena i posa en fila els problemes, les dificultats i les amenaces per anar-les atacant"

Tot seguit, la cap del Servei de Museus de la Generalitat, Magda Gassó, va fer una sèrie de reflexions sobre què suposa un Pla Estratègic. Tal com va comentar, "un Pla Estratègic és un punt d'inflexió –un reset– i un doble esforç per a l'equip que el du a terme; un Pla Estratègic no arregla res, però és un document que ens endreça, ens ordena i posa en fila els problemes, les dificultats i les amenaces per anar-les atacant. Un Pla Estratègic és un compromís de tot un equip i necessita d'una bona diagnosi i una bona metodologia. Actualment, no n'hi ha prou que un Museu serveixi per guardar coses, sinó que ha de donar noves solucions. Un Pla Estratègic posa una mirada llarga –quin Museu volem per a l'any 2030– però també a anys curts; mirades llargues però també focus curts".

Per la seva part, l'alcalde Oliver Klein va aplaudir la feina ben feta i va manifestar que el compromís és seguir amb aquesta línia de futur. "Avui fem aquesta exposició pública i, a partir d'ara tocarà treballar molt. Aquesta feina ha donat com a fruit aquest document tant important per tenir un Museu d'Història més fort".

La missió del Museu d'Història de Cambrils

A continuació va ser el torn del museòleg i historiador de l’art Damià Amorós qui va entrar en matèria per explicar com s'ha elaborat aquest Pla Estratègic i quina metodologia s'ha seguit. En primer lloc va donar les gràcies a totes les persones que hi han participat –s'han fet 34 entrevistes– i va afirmar que "el Pla servirà perquè el Museu de Cambrils se situï i sàpiga què vol ser de gran. Un Pla Estratègic ens dona estratègies i eines per saber on arribar. Aquest Pla es va iniciar l'any 2020 i és el primer Pla Estratègic de la institució i la primera vegada que hi ha una "missió". Quina és la missió del Museu d'Història de Cambrils? El MHC té per missió fer viure el patrimoni local amb la voluntat d'enriquir el teixit social al qual pertany i permetre la valorització de la memòria col·lectiva mitjançant propostes educatives i culturals, de recerca i de conservació que incideixin de manera transformadora en la ciutadania present i futura".

Objectius a curt, mig i llarg termini

Amorós va detallar que per dur a terme la metodologia s'estudi s'han realitzat tres fases: anàlisis, disseny i implementació –que seria en la què ja ens trobem actualment–. Va fer un repàs per alguns dels punts més destacats de la història del Museu com per exemple la descoberta dels bronzes de la Llosa, l'any 1992, i va destacar la fortalesa de la institució formant part de diferents xarxes museístiques. De tota aquesta informació, segons va dir Amorós, se'n poden extreure el que s'anomena DAFO (Debilitats-Amenaces-Fortaleses i Oportunitats) i per altre costat el que s'anomena CAME (Corregir-Afrontar-Mantenir i Explorar) per donar resposta a tots aquests punts febles localitzats. Quant a objectius aquests es distribueixen en curt, mig i llarg termini, sent el curt termini el que aglutina un major nombre d'accions, tal com va apuntar Amorós.

"Un eix central és la nova seu"

Pel que fa a la implementació de tot plegat, Amorós va apuntar diferents qüestions a dur a terme: "a curt termini: consolidar la plantilla; convertir el Museu en una eina educativa i formativa a través de la cultura a Cambrils, al Baix Camp i al Camp de Tarragona i, a més sabem on fer-ho. Tenim un celler de Bernardí Martorell que és la 'repera', és un espai espaterrant per fer-lo servir. Fer un gran procés participatiu que arribi a tothom i augmentar el pressupost. A mig termini, adaptació de la totalitat dels espais visitables per a les persones amb diversitat funcional; tenir una estratègia de Turisme Cultural fet des del Museu d'Història de Cambrils; l'Associació d'Amics del Museu d'Història de Cambrils; i un altre eix –central– és la nova seu. La nova seu ha de tenir una zona d'exposicions permanents i temporals, hem de tenir una reserva i una zona de gestió al mateix museu, així com una àrea educativa. A llarg termini; tenir una regidoria de Patrimoni i la participació del MHC a futures planificacions urbanístiques".

Comenta aquest article