Cultura

Música

El musicòleg cambrilenc Albert Recasens recupera obres musicals inèdites de José de Baquedano, mestre de la Catedral de Santiago

Al capdavant de la seva agrupació musical ha enregistrat algunes de les obres més destacades de l'autor i les ha publicat en un CD

Per Redacció

Albert Recasens amb un exemplar del CD "José de Baquedano. Música en latín para la Catedral de Santiago"
Albert Recasens amb un exemplar del CD "José de Baquedano. Música en latín para la Catedral de Santiago" | Cedida

El musicòleg cambrilenc Albert Recasens –investigador de l'Institut Cultura i Societat (ICS) de la Universitat de Navarra i director del conjunt La Grande Chapelle–, ha recuperat música inèdita de José de Baquedano (1642-1711), cèlebre cantant, compositor i mestre de capella de la Catedral de Santiago de Compostel·la. Al capdavant de la seva agrupació musical ha enregistrat algunes de les obres més destacades de l'autor i les ha publicat al CD "José de Baquedano. Música en latín para la Catedral de Santiago". L'àlbum, editat per Lauda, ​​se centra en el repertori vocal en llatí de Baquedano, amb una selecció de motets, salms i música de Setmana Santa per a un màxim de dotze veus. Destaca l'enregistrament del salm Miserere a 10 veus seguint la pràctica interpretativa de l'època i l'ús de la plantilla original a la lamentació de Dijous Sant a 6 veus, amb les violes d'arc.

Rigorosa investigació i estudi musicològic

Albert Recasens ha realitzat una rigorosa investigació, l'estudi musicològic paral·lel i la coordinació de la transcripció de les obres, seguint la metodologia científica que ha aplicat en recuperacions anteriors d'altres compositors hispànics dels segles XVI, XVII i XVIII. Per això ha acudit als fons de l'arxiu de la Catedral de Santiago, on es conserva la majoria dels manuscrits d'aquest mestre navarrès. La tasca de recuperació s'emmarca en el projecte de recerca que Recasens desenvolupa al grup 'Creativitat i herència cultural' de l'ICS.

José de Baquedano va néixer a Puente La Reina, enclavament del Camí de Santiago. Sent nen, va iniciar allí la seva formació i més endavant va buscar feina com a cantor a Bilbao, Sant Sebastià, Vitòria i Segòvia. Posteriorment es va traslladar a Madrid, on va començar a consolidar el prestigi. A causa dels seus mèrits, el cabildo de la Catedral de Santiago li va proposar com a mestre de capella el 1680, on va exercir fins al 1710.

Simbiosi d'estil modern i llenguatge polifònic tradicional

"La producció de Baquedano ofereix, com en altres compositors de la seva generació, una admirable simbiosi d'estil modern –amb girs melòdics italianitzants, harmonia agosarada, cromatisme o intervencions per a solistes– i el llenguatge polifònic tradicional que imperava als centres eclesiàstics hispans", ha subratllat el musicòleg i investigador de l'ICS. "En la major part de la producció a vuit o més veus –misses, salms, càntics o lamentacions– predomina l'estil policoral, tan en voga als temples catòlics europeus a la segona meitat del segle XVII", ha detallat Recasens. "En aquestes obres a diversos cors s'encadenen seccions basades en el contrapunt imitatiu i d'altres amb textura homofònica".

Recasens ha apuntat que la figura de Baquedano ha suscitat l'interès de musicòlegs i intèrprets des dels anys 50 del segle XX: "Ha comptat amb pioneres recuperacions impulsades per institucions com la Catedral de Santiago o la Universitat de Santiago, afavorides per les administracions públiques" . Tot i això, ha puntualitzat que la part de la seva obra que ha estat gravada "és reduïda i no és proporcional a la importància i a la qualitat artística de la producció conservada".

Les obres del CD es van estrenar a la catedral de Santiago de Compostel·la el juny de l'any passat

El treball s'ha presentat durant un seminari en què han intervingut com a ponents Ofelia Rey Castelao, de la Universitat de Santiago de Compostel·la; Robert L. Kendrick, de la Universitat de Chicago (EUA); i Albert Recasens. Cristina Diego Pacheco, de la Universitat de Lorena (França), ha exercit com a moderadora. L'activitat ha rebut la distinció Mecna de mecenatge cultural del Govern de Navarra. Cal recordar que les obres del CD es van estrenar el 24 de juny de 2021 durant un concert a la Catedral de Santiago de Compostel·la, en el marc del Xacobeo 2021-22. Tant l'esdeveniment com l'edició discogràfica han comptat amb l'assessoria intel·lectual del Centre d'Estudis Europa Hispànica (CEEH).