Cultura

Cinema

El cineasta Segundo de Chomón, un dels grans pioners dels efectes especials i de l'acoloriment de les pel·lícules

El Centre Cultural va acollir, ahir a la tarda, una projecció de curts titulada "Chomón per la mainada" del cineasta Segundo de Chomón –nascut a Terol– amb motiu del 150 aniversari del seu naixement

Per Berta Ruiz

Un moment de la sessió de projeccions "Chomón per la mainada", ahir a la tarda, al Centre Cultural
Un moment de la sessió de projeccions "Chomón per la mainada", ahir a la tarda, al Centre Cultural | Berta Ruiz

El Centre Cultural va acollir, ahir a la tarda, una projecció de curts titulada "Chomón per la mainada" del cineasta Segundo de Chomón –nascut a Terol l'any 1871– amb motiu del 150 aniversari del seu naixement. L'activitat –organitzada per la Biblioteca Josep Salceda i Castells– va ser patrocinada pel Servei de Biblioteques de la Generalitat de Catalunya. En aquesta ocasió, l'acte va ser presentat per la bibliotecària Rosana Andreu qui va donar pas a l'actori i narradori –va demanar que se l'anomenés amb l'ús d'aquest gènere a l'identificar-se com una persona no binària– Artur Díaz, qui pertany a la Federació Catalana de Cineclubs.

"Va començar a fer mil peripècies, a acolorir les pel·lícules i a fer efectes especials"

Tal com va explicar Díaz a revistacambrils.cat "la projecció 'Chomón per la mainada' és una sessió de filmoteca que ens ajuda a recordar la seva figura. Va ser un gran cineasta que feia efectes especials, feia l'acoloriment de les pel·lícules i era una 'bèstia' del primer cinema. Enguany fa 150 anys del seu naixement i estem en aquest any commemoratiu. Aquesta sessió va adreçada a la canalla perquè són contes; moltes de les seves pel·lícules són curtes i tenen un ganxo d'aventures. La seva figura no és massa coneguda entre el públic general però quan el coneixes te n'adones que va perfeccionar l'stop motion –alguna gent diu que directament el va inventar–, va inventar molts tipus d'enquadraments, va ser moltes coses i va ser un pioner increïble, potser més que Mèliès. De fet, va agafar el primer cinema dels Lumière –que era plantar una càmera davant d'un esdeveniment– i va començar a fer mil peripècies, a acolorir les pel·lícules i a fer efectes especials".

"Va posar colors en una època en la què les cintes eren en blanc i negre"

Segons va explicar Artur Díaz a la canalla, "la primera projecció de cinema va ser a París (França), l'any 1895. Ell va marxar a París i va començar a fer pel·lícules, sobretot va ser expert en efectes especials. Va posar colors en una època en la què les cintes eren en blanc i negre; ell les pintava amb aquarel·la. Del teatre, per exemple, agafava l'escenografia; del circ agafava l'acrobàcia, de la pintura, de la fotografia... tot plegat per fer que el cinema creixés i ens ensenyés unes històries increïbles. Va fer més de 500 pel·lícules –no totes com a creador–. A la seva època el cinema era mut, però solia haver-hi una persona –a les sales on es projectaven –que feia algunes veus dels personatges, que explicava les històries, que feia alguns efectes de so... Avui veureu com es veia una pel·lícula fa més de 100 anys, jo la narraré en directe i serà com un viatge al passat".

Comenta aquest article