Societat

Espectacle

Carolina Figueras, les llums i les ombres de la vida d'una corista explicades en un llibre

La coreògrafa i directora artística cambrilenca Carolina Figueras ha publicat recentment el llibre "Memorias de una corista: Luces y sombras de las varietés" que és número 1 de vendes a Amazon en la categoria de Broadway i musicals

Per Berta Ruiz

Imatge del Teatre Apolo/Empresa Colsada, any 1983, Carolina Figueras a l'esquerra al costat de la vedette Tania Doris. Revista "Una reina peligrosa"
Imatge del Teatre Apolo/Empresa Colsada, any 1983, Carolina Figueras a l'esquerra al costat de la vedette Tania Doris. Revista "Una reina peligrosa"

La coreògrafa i directora artística cambrilenca Carolina Figueras ha publicat recentment el llibre "Memorias de una corista: Luces y sombras de las varietés". Un llibre on parla de la seva experiència vital com a dona, ballarina, artista i coreògrafa fins del món de l'espectacle tant a Catalunya com a Espanya i a diferents països del món. Una obra biogràfica amb les seves vivències com a corista, vedette, ballarina de la revista musical i del music-hall dels anys 80 i 90. Recull tot allò que li ha donat i li ha pres aquesta professió, amb les seves llums i les seves ombres; amb allò bo i allò dolent. Hi ha vivències d'assajos, d'estrenes, de presentacions, de gires, d'espectacles, de posades en escena, de pel·lícules i de shows; així com d'il·lusions, nervis, decepcions, frustracions i, també moments bons, divertits i especials.

Arrels cambrilenques

Nascuda l'any 1961 al barri barceloní de Sant Martí de Provençals, Carolina Figueras Pijuán té arrels cambrilenques –és filla i neta de pescadors cambrilencs– i des de petita va tenir molt clar que volia dedicar-se a l'espectacle. Primer el ballet –durant la seva infància– i posteriorment el món de l'escena, sent una adolescent, van encaminar-la professionalment cap aquest sector. L'any 1973 va iniciar els estudis de dansa, però professionalment ja va començar a actuar amb 15 o 16 anys –quan encara era obligatori tenir el carnet del Sindicat de l'Espectacle–.

De corista i vedette a coreògrafa i creadora d'espectacles

Segons ha explicat a revistacambrils.cat, "començo a treballar fent 'bolos' de Festa Major –recordo haver actuat a les antigues instal·lacions de la Cooperativa Agrícola de Cambrils al costat del col·legi La Salle–, en espectacles de varietats, etcètera. Quan jo vaig començar, a Barcelona, pràcticament no hi havia ni ballarines catalanes ni espanyoles. Era un món ocupat per estrangers –sobretot anglesos–. Poc a poc vaig anar passant per diversos àmbits de l'espectacle, les festes, l'animació a restaurants... Vaig pujar de categoria i em van oferir ser vedet amb Matías Colsada –que era l'empresari més important del Paral·lel de Barcelona, però vaig dir que 'no'. Començo a ser capitana de ballet i encarregada d'assajos amb grups de ballarins". A partir d'aquí, Figueras s'ha dedicat professionalment a la dansa jazz, com a ballarina, docent amb escola de dansa pròpia, coreògrafa i creadora d'espectacles en directes, per a la televisió i per als videoclips musicals. És productora de shows, musicals i tot tipus de produccions artístiques.

Restaurant-Espectacle, Salou 1991. Ballet Elite's Show. Coreògrafa, primera ballarina i Productora del primer ballet de Music hall fet amb components catalans al mateix temps a TV3 "Això és massa" del Màgic Andreu

"Ballar no és un sacrifici si t'agrada; si és la teva vocació; però deixo molt clar que jo no vaig tenir res de cara, res absolutament, més que pals a les rodes"

Sobre la part fosca d'aquest món, tal com ha explicat Figueras, "també hi ha alguns episodis de masclisme i de violència dins del món de l'espectacle –quan no es podia denunciar–, de l'ara anomenat #metoo (assetjament), així com de l'empoderament femení. D'altra banda, explico molt clarament i, crec que és molt interessant per a les dones, dir que també existeix una violència de dona a dona dins d'aquest món. En el llibre també parlo dels accidents laborals patits, de la gran precarietat laboral... De les mans negres que existeixen, de les amenaces, de les revenges. Ballar no és un sacrifici si t'agrada; si és la teva vocació; però deixo molt clar que jo no vaig tenir res de cara, res absolutament, més que pals a les rodes".

"També explico les coses maques i la gent maca que m'he trobat pel camí"

Aquest món però també té moltes llums i la part positiva: "també explico les coses maques i la gent maca que m'he trobat pel camí; artistes molt importants que he conegut, des de que vaig sortir de Barcelona i vaig voltar per tot Espanya, així com la meva tornada a Cambrils. Dels bons companys que em van ensenyar una professió; perquè avui en dia, els estudiants de dansa i de teatre musical no tenen ni idea del que va costar als anys 80 i 90. Des dels anys 90 he estat coreògrafa, primera coreògrafa a molts llocs i pionera allà on no hi havia res. He obert camí a moltes persones que ara es dediquen al món de l'espectacle i vaig donar feina a molta gent que començava; els vaig acollir. Amb aquesta obra també vull deixar molt clar que, tal i com es diu, l'èxit té un preu, però jo no estava disposada a pagar-lo. Un periodista m'ha dit que jo sóc 'la noia que va dir no'”.

"En una part, el llibre és càndid, però té una altra part molt crua; és com un tros de carn amb sang, però és la realitat. Jo no fabulo, jo explico la meva vida amb els companys que he tingut"

Figueras ha afegit que, "en una part, el llibre és càndid, però té una altra part molt crua; és com un tros de carn amb sang, però és la realitat. Jo no fabulo, jo explico la meva vida amb els companys que he tingut i explico el perquè de les coses i de les situacions. S'expliquen coses molt fortes dins del llibre que ningú s'ha atrevit a explicar mai, jo no li dec res a ningú". En aquesta primera experiència com a escriptora d'un llibre –ja havia col·laborat anteriorment com a columnista en diferents mitjans de premsa–, la cambrilenca està al número 1 de vendes d'Amazon dins de l'apartat de llibres de musicals i d'espectacles. "Estem sent número 1 des de fa més d'un mes" ha comentat satisfeta.

La redacció d'aquest llibre ha estat tota una catarsi per a ella en la què també s'han succeït episodis personals molt dolorosos com la mort de la seva mare –mentre l'escrivia–. "Ha estat molt dolorós, perquè mentre estava escrivint el capítol 9 va morir la seva mare i ho vaig passar molt malament. Li dedico el llibre que, tot i que no el va poder veure publicat, sí va poder llegir l'esborrany".

Últims projectes

Recentment, la cambrilenca es trobava treballant en dos projectes que han quedat aturats per la pandèmia de la covid-19. "He estat treballant online amb un musical que s'havia estrenat a Itàlia fa uns anys. Actualment tinc previst recomençar "Serial kiSSers"; un espectacle 'diabòlic de Cabaret Vintage', en petit format amb artistes de dansa, cant i música swing, dixie i standars jazz, de Cambrils, Salou, Reus i Tarragona. I un altre llibre... de 13 relats de sentiments de dones".

TEATRE ARNAU, Barcelona. 1995 amb els germans Calatrava i E.R.A. Produccions, Revista "La creación"