Informació general

Infraestructures

El plenari municipal, excepte el PSC, es posiciona contra la proposta d'implantar nous peatges a les autovies i autopistes

La moció, presentada per Cs, va proposar que l'Ajuntament de Cambrils insti al govern de l'Estat a no instaurar aquest cobrament i a no gravar els ciutadans amb nous impostos

Per Berta Ruiz

Màquines dels peatges d'accés a l'autopista Ap-7 a Cambrils, a principis de l'any passat, un cop aplicada la gratuïtat des de Vila-seca a Alacant
Màquines dels peatges d'accés a l'autopista Ap-7 a Cambrils, a principis de l'any passat, un cop aplicada la gratuïtat des de Vila-seca a Alacant | Lluís Rovira i Barenys

El plenari municipal celebrat el passat dilluns va aprovar –amb el vot a favor de tots els partits i dels dos regidors no adscrits Joan M. Artigau i Patricia de Miguel i el vot en contra el PSC– una moció presentada per Ciutadans contra els nous peatges a les autovies i autopistes de l'Estat una vegada quedin alliberades. Segons va exposar el portaveu de la formació taronja –Juan Carlos Romera–, "l'any 2018 el ministre de Foment, José Luis Ábalos, va instar a buscar una fórmula per assegurar el manteniment de les autovies, que tenen un cost anual per a l'Estat de 11.000 milions d'euros; i es fa inviable perquè cada vegada hi ha més quilòmetres (20.000 actualment) i menys recursos públics. El govern de l'Estat planeja posar en marxa un sistema de pagament en la xarxa de vies d'alta capacitat –autovies i autopistes– per finançar la seva conservació. El pla de recuperació presentat pel president del Govern recull aquesta proposta per pal·liar el dèficit en la conservació de la xarxa estatal".

A nivell local, tal com va apuntar Romera, "a Cambrils hi conflueixen diverses autovies i autopistes com l'A-7, l'AP-7 i té influència directa amb l'A-27 que connecta amb l'AP-2. Una implantació d'un sistema de peatges tal i com s'està plantejant influiria molt negativament en la competitivitat del nostre territori, sobre mercaderies transportades però també per l'impacte negatiu sobre el turisme". Per tot plegat, la moció de Cs va proposar que l'Ajuntament insti al Govern de l'Estat a no instaurar aquest cobrament; a no gravar als ciutadans amb nous impostos i a negociar amb tots els agents afectats mesures de consens per solucionar el dèficit de manteniment d'aquestes vies.

David Chatelain (PP): "La decisió del govern d'establir peatge a les autovies és especialment sagnant per a la nostra província i per al nostre municipi"

En el torn d'intervencions, el portaveu del PP –David Chatelain– va explicar que, "la decisió del govern d'establir peatge a les autovies és especialment sagnant per a la nostra província i per al nostre municipi que veia amb grat la fi de les històriques concessions després d'anys de reivindicacions. De sobte, i sense haver pogut gaudir de l'alliberada AP-7 –encara hi ha tram amb peatge–, se'ns informa que les vies tornaran a ser de pagament. Les autopistes de peatge es van alliberar per convertir-se en autovies i acte seguit, totes les vies d'alta capacitat, passaran a ser de pagament i ens deixen sense alternativa gratuïta en alguns trajectes . Si bé és cert que mantenir els 26.000 km de carreteres a l'Estat és una important càrrega també ho és que sense una correcta gestió no caldria tornar a posar la mà dins de les butxaques del ciutadà, molt castigades".

Josep M. Vallès (PSC): "El senyor Rajoy ja tenia contemplada la proposta de cobrar per totes les vies d'alta capacitat"

El regidor del PSC –Josep M. Vallès– va argumentar el vot contrari de la seva formació. Segons va dir, "les propostes presentades a la moció fan inviable qualsevol solució al problema. El senyor Rajoy ja tenia contemplada la proposta de cobrar per totes les vies d'alta capacitat. Això ja ho va pensar el PP i el ministre Ábalos no ha decidit sinó que ha fet unes propostes, a les quals han respost les comunitats autònomes. A Catalunya som més partidaris de la vinyeta, que significa pagar per l'ús. S'ha de fer un sistema –pot ser peatge–, però també poden ser altres per al manteniment d'autopistes i autovies. Totes aquestes coses no són gratis. Ja portem més d'un any sense pagar a l'AP-7 en sentit sud; ja estem gaudint de la liberalització".

Lluís Abella: "Votarem a favor en un exercici de coherència i perquè creiem que és el millor per al ciutadà"

En resposta de l'equip de govern, el regidor de Protecció Ciutadana –Lluís Abella– va comentar que, "ja albiràvem aquest tipus de coses. Al plenari de juliol de 2020 ja es va presentar una moció en contra de l'ampliació de les concessions de les autopistes, per tant, no votarem en contra per coherència i per aquesta moció és complement d'aquella. Caldria revisar els pressupostos per a l'encaix del manteniment de carreteres que hauria d'anar a càrrec de l'Estat. Votarem a favor en un exercici de coherència i perquè creiem que és el millor per al ciutadà".