Informació general

Infraestructures

El PP de Cambrils presenta al·legacions a l'estudi informatiu del tren tramvia i demana estudiar els BRCat (Bus Ràpid)

"L’estudi informatiu del tren-tram no ha estat exposat al territori amb la claredat que requereix una inversió d’aquesta magnitud" segons ha manifestat el PP

Per Redacció

Imatge de l'antic traçat ferroviari a l'alçada de l'antiga estació de tren
Imatge de l'antic traçat ferroviari a l'alçada de l'antiga estació de tren | Lluís Rovira i Barenys

"L’estudi informatiu del tren-tram no ha estat exposat al territori amb la claredat que requereix una inversió d’aquesta magnitud" segons ha manifestat el PP de Cambrils en un comunicat de premsa. Els populars recorden que han demanat de forma reiterada que l’Ajuntament obri un procés participatiu per tal de copsar l’opinió de la població en un tema tant sensible, atenent que l’antiga via del tren ha estat sempre una barrera arquitectònica que ha tingut una influència cabdal en el desenvolupament de la ciutat.

El portaveu popular –David Chatelain– explica que la primera impressió és que "ens trobem al davant d’un projecte que té més de tren que de tramvia". Això és desprèn de la idea de mantenir en part l’antiga infraestructura ferroviària en molts trams, el que obliga, a més, a perpetuar les catenàries elèctriques i l’ample de via ibèric. Per Chatelain, "cal recordar que ADIF té l’obligació de procedir al desmantellament de la vella infraestructura, i que si finalment no es construeix el tren-tram, paradoxalment podria deixar un problema que haurien de resoldre les administracions territorials, ja que no hi ha cap conveni que reguli aquest punt". Tampoc justifica una inversió de 160 milions d’euros (en la primera fase) una pujada del pes del transport públic al territori del 18% al 25%, segons indica el propi estudi.

"Manca de connectivitat entre barris"

Per al PP, "el manteniment de vies convencionals i balast torna a condemnar a Cambrils al manteniment de barreres arquitectòniques en gran part del recorregut, que si bé no tindrien una afectació a curt termini, si podrien representar una limitació en el creixement urbanístic de la població a futur. A més obligaria a la ciutat a mantenir els passos a nivell o la manca de permeabilitat en aquests trams. La previsió de les velocitats que podria assolir el propi tramvia, especialment en les zones no urbanes, obliga a un tancament perimetral si no volem trobar-nos amb accidents constants, provocant de retruc la manca de connectivitat entre barris".

Els populars critiquen que la nova línia no connecti d’inici amb la nova estació de tren, el que si seria un argument engrescador. De fet, l’autobús seria la forma de comunicar el tramvia amb la nova estació. Chatelain indica que la pròpia Generalitat està treballant al territori en un sistema de Bus Ràpid (BRCat), que permetria un sistema més polivalent, econòmic i escalable.

Les al·legacions demanen un estudi alternatiu per tal de substituir el tren tramvia per una línia BRCat. En el cas de que se segueixi contemplant el tren-tram es proposa que es descarti l’ús de les vies d’ample ibèric, construint un sistema segregat, de via estreta i sobre catifa de gespa en tot el traçat. Tant mateix es demana que es descarti l’ús de les catenàries i s’opti per sistemes de propulsió neta i eficient, com cel·les d’hidrogen. Per acabar, plantegen que la connexió amb la nova estació s’avanci a la fase 1, com a mesura de vertebració del territori, ja que el desenvolupament de solucions de permeabilitat no pot esperar.