Societat

Vaixells

El vaixell Aris Tima i la Fundació Philippe Cousteau, un futur lligat a les tasques de recuperació mediambiental

Miguel García i Luis Rodríguez, els actuals propietaris, han iniciat la reparació del vaixell i volen que el seu futur vagi lligat a un projecte de recuperació de xarxes i de plom a la Mediterrània

Per Lluís Rovira i Barenys

Luis Rodríguez i Miguel García, els actuals propietaris, al costat de l'Aris Tima
Luis Rodríguez i Miguel García, els actuals propietaris, al costat de l'Aris Tima | Lluís Rovira i Barenys

L'Aris Tima, el vaixell que va arribar al varador del port de Cambrils provinent del port de Maó a finals del passat mes de febrer, té al seu darrere un projecte de restauració lligat a un ús mediambiental de cara al futur que revistacambrils.cat ha pogut conèixer de primera mà. Els seus actuals propietaris, els empresaris de Pamplona Miguel García i Luis Rodríguez, volen que el futur d'aquest vaixell vagi lligat a un projecte de recuperació de xarxes i de plom a la Mediterrània i expliquen que per a fer-ho ja tenen el suport de la Fundació Philippe Cousteau.

De pesquer a vaixell d'esbarjo

L'Aris Tima, un vaixell de 41 metres d'eslora i 9 de mànega, va ser construït l'any 1983 a Holanda com a vaixell pesquer i amb el nom de Willem Adriana. Anys més tard va ser comprat per una parella holandesa que volia donar la volta al món. El van readaptar i condicionar com a vaixell d'esbarjo i van iniciar la seva aventura. En el seu trajecte i mentre feien estada al port de Maó, on havien decidit passar-hi una temporada, el vaixell va patir un important incendi que va calcinar la part que s'havia condicionat com a habitatge i va malmetre força l'interior del vaixell, sense afectar la seva sòlida estructura d'acer. Després d'aquest incident, els problemes que van sorgir amb l'asseguradora van fer que el vaixell no tornés a salpar i quedés atracat al port de Maó davant la impossibilitat dels propietaris de fer-se càrrec de la reparació.

Nou anys després i després de quatre subhastes que havien quedat desertes, l'Autoritat Portuària de Balears va fer un nou concurs sense preu de sortida. La primera subhasta havia tingut un preu inicial de 580.000 euros i s'havia anat baixant, de manera successiva, fins els 80.000 euros. Ara fa un any, l'octubre de 2019, hi va haver el darrer intent sense preu de sortida. L'empresa de Miguel García i Luis Rodríguez van adquirir el vaixell fent una oferta de 153 euros que va resultar guanyadora respecte l'altra oferta presentada, que era d'1,42 euros.

Interior del vaixell on es veu un guarniment de la barana i al seu darrere una zona calcinada per l'incendi que va patir / Foto: Lluís Rovira i Barenys

Projectes mediambientals lligats al futur del vaixell

Miguel García i Luis Rodríguez tenen una empresa que es dedica a la reutilització i reciclatge de bucs i a fer projectes mediambientals. Tal com van explicar a revistacambrils.cat, "vam veure la possibilitat d'adquirir aquest vaixell Explorer Vessel, que és difícil d'aconseguir. Hem estat al darrera d'aquest vaixell des de fa dos anys. Finalment, ara fa un any, vam concursar i ens el van adjudicar". Els dos empresaris de Pamplona coneixen bé Cambrils on hi estiuegen des de fa molts anys i tenien clar que les primeres reparacions del vaixell les volien fer a la nostra població pel suport que tenien del Club Nàutic i de l'empresa naval cambrilenca de Joan Llaves. Segons Miguel García, "un cop ens van adjudicar el vaixell, vam haver d'esperar uns mesos que fes bon temps per treure'l del port de Maó i portar-lo remolcat fins el port de Cambrils. Aquest remolcament va durar unes 24 hores. Podíem haver anat a altres ports però ens va animar el fet de tenir aquí una activitat industrial portuària que es vol potenciar". De moment a Cambrils ja s'ha fet la neteja de la part calcinada a l'incendi de fa nou anys i ara s'està estudiant fer alguna cosa més, "a veure si és possible arreglar la part elèctrica, els motors,.." Més tard el vaixell, que pesa unes 600 tones, s'haurà de portar a un altre port de més envergadura i que disposi del travelift adequat per a treure'l de l'aigua i fer la neteja del casc.

Els empresaris pamplonesos volen que aquest vaixell col·loqui Cambrils dins el mapa de la reparació naval, "aquí a Cambrils es poden fer reparacions industrials de vaixells i, així, generar treball. Hi ha una component molt important de tipus ambiental que pot atraure altres projectes. No li havíem donat publicitat perquè el coronavirus no ens ha permès treballar i hem estat callats fins ara ja que no sabíem que podia passar amb tot això de la pandèmia".

Part de la coberta del vaixell / Foto: Lluís Rovira i Barenys

Suport de la Fundació Philippe Cousteau

Miguel García i Luis Rodríguez expliquen que la Fundació Philippe Cousteau els dóna suport per al desenvolupament d'un projecte de recollida de xarxes, sobretot per treure de la mar el plom que hi duen enganxat. Aquest plom recuperat es destinaria a fer petites figures en forma de tortuguetes gràcies a un acord que ja han fet amb l'artista i escenògrafa catalana, Marga de la Llana; "els nostres projectes sempre els enfoquem per a que vagin en benefici del medi ambient. Teníem previst fer visites al vaixell i volíem emprendre algun projecte que finalment no vam poder arrancar pel tema del coronavirus. Ara hem reprès els contactes i estem intentant atraure gent que vulgui invertir en el projecte. Podria ser que fins i tot féssim un crowdfunding".

Els empresaris pamplonesos remarquen el factor de l'economia circular, "en aquest cas hem agafat un vaixell que hauria pogut acabar al desguàs, l'estem reutilitzant i a més volem recollir els ploms del mar per a reciclar-los en peces d'art". Finalment, Miguel García i Luis Rodríguez comenten que "si a Cambrils ens obrissin les portes i ens donessin suport, contemplaríem la possibilitat de tenir la base operativa aquí. Si no, ja hi ha altres ports que ens han obert les portes".

Pont de l'Aris Tima / Foto: Lluís Rovira i Barenys

 

L’Apunt

Dos grups empresarials optaven per fer-se amb el vaixell
Miguel García i Luis Rodríguez volen precisar que no hi va haver la presentació de cap contenciós administratiu per part de l'altra empresa que licitava per adquirir el vaixell, tal com va informar la premsa de Menorca en el seu moment, "vam concursar els dos grups, nosaltres vam fer una oferta i l'altre grup va fer la seva, que era d'una quantitat inferior a la nostra. Nosaltres vam dipositar l'aval de 50.000 euros que ens demanaven i ells no ho van fer. Vam complir totes els requisits del plec de condicions a més l'oferta es va fer per via electrònica, és a dir, que un cop presentada ja no es podia canviar res. A més, nosaltres vam presentar l'oferta el 3 d'octubre i l'altra empresa ho va fer un dia després, el 4 d'octubre, i sense posar l'aval".
Respecte al preu de 153 euros que potser ha cridat l'atenció, Luis Rodríguez comenta que fins i tot si et regalen el vaixell surt car, "només per portar-lo aquí ens ha costat 40.000 euros entre l'assegurança, el remolc i les taxes endarrerides al port de Maó. Mantenir un vaixell val un dineral".

Comenta aquest article