Informació general

Autopistes

El Parlament insta el govern espanyol a no ampliar les concessions de l'AP-7 i l'AP-2

Abertis vol acollir-se al decret que permet allargar el servei per compensar les pèrdues causades per l'estat d'alarma

Per ACN

Imatge d'arxiu de l'AP-7, al seu pas per Cambrils
Imatge d'arxiu de l'AP-7, al seu pas per Cambrils | Lluís Rovira i Barenys

La Comissió de Territori del Parlament ha aprovat per unanimitat una proposta de resolució d'ERC que insta el govern espanyol a no prorrogar les concessions de l'AP-7 entre Cambrils i La Jonquera i l'AP-2 entre el Vendrell i Lleida que finalitzen l'1 de setembre del 2021 ni que "en cap cas" s'ampliïn les tarifes i preus dels peatges de la concessió encara vigent. Fa uns dies, Abertis va demanar formalment al Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana la pròrroga de les concessions en acollir-se al decret llei 26/20, que permet a aquestes empreses –sempre i quan compleixin una sèrie de requisits– allargar el servei per compensar les pèrdues pel descens de la mobilitat causat per l'estat d'alarma. El plenari de l'Ajuntament de Cambrils aprovava una moció, el passat mes de juliol, en la què es demanava que no es prorroguessin les concessions d'aquestes dues autopistes. El text, presentat per l'equip de govern, va rebre el vot favorable de tots els grups excepte l'abstenció del PSC. 

El ministeri haurà d'analitzar les sol·licituds d'Abertis al llarg d'aquest mes de novembre

Està previst que el ministeri que dirigeix José Luis Ábalos analitzi aquestes sol·licituds al llarg del mes de novembre, quan expira el termini per reclamar "l'equilibri de la concessió". El decret no preveu una compensació a través d'ingressos directes sinó que apunta que el "reequilibri consistirà en l'ampliació del termini de durada de la concessió pel qual es considerarà un creixement anual acumulat dels ingressos del 2%, respecte als del 2019". El text també apunta que, "en cap cas l'ampliació del termini podrà excedir la durada de vigència de l'estat d'alarma".

D'altra banda, la proposta de resolució del grup parlamentari republicà també instava el govern espanyol a treballar conjuntament amb la Generalitat per trobar una fórmula per gestionar les vies d'alta capacitat en forma de vinyeta. En aquest cas, ha estat aprovada per tots els grups, excepte el PSC i Ciutadans, que s'han abstingut. La vinyeta és la fórmula per la qual aposta el Departament de Territori i Sostenibilitat davant la progressiva finalització de les concessions de les autopistes. En una altra Comissió de Territori, el setembre del 2018, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, va xifrar el cost manteniment de les autopistes i autovies entre 50.000 i 60.000 euros per quilòmetre i any. "Això és insostenible i qui digui el contrari menteix", va assegurar el conseller, que va suggerir que fos un consorci com el de l'ATM qui gestionés la vinyeta.

L’Apunt

El govern espanyol invertirà 8,78 milions d'euros per a mantenir el tram català de l'AP-7 alliberat l'1 de gener
El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma) invertirà 8,78 milions d'euros en diverses actuacions de conservació i explotació al tram català de l'AP-7 alliberat l'1 de gener. En concret, els treballs es faran en 88 quilòmetres d'autopista a les Terres de l'Ebre i el Camp de Tarragona. Els contractes inclouen treballs de serveis de comunicacions, vigilància, atenció a accidents, manteniment, enllumenat, senyalització variable i semàfors. També es faran tasques de desbrossament, fressat i reposició del ferm, neteja de vorals i, en general, totes les feines de conservació ordinària de les vies a càrrec del ministeri, segons informa l'ens en un comunicat.

Comenta aquest article