Informació general

Ecologisme

Greenpeace senyalitza espais poc ecològics de Barcelona, Badalona, Tarragona, Reus i Cambrils

L'ONG instal·la panells que indiquen falta d'espai verd, energia neta o aliments naturals

Per ACN

Senyal instal·lat per Greenpeace que indica l'entrada a Barcelona com a ciutat poc sostenible
Senyal instal·lat per Greenpeace que indica l'entrada a Barcelona com a ciutat poc sostenible | Cedida (Greenpeace)
Les ciutats de Barcelona, Badalona, Cambrils, Reus i Tarragona es van despertar, aquest passat dissabte al matí, amb nous panells de senyalització urbana en les seves calçades, que indiquen les mancances de les ciutats pel que fa a la seva sostenibilitat: mobilitat, espais públics i verds, energia neta, accés a productes locals i ecològics i serveis públics. Es tracta d’una iniciativa de voluntaris de l’organització mediambiental Greenpeace, que han col·locat, a més, senyals sota les senyals d’entrada a les ciutats, en les quals es pot llegir 'Ciutat Insostenible. Reinventa la Ciutat'.
 
D’aquesta manera, i amb motiu del Dia Internacional de les Ciutats, que es va celebrar el 31 d’octubre, l’ONG vol visibilitzar el paper essencial que juguen els ajuntaments a l’hora d’impulsar un canvi transversal a les ciutats de manera que es transformin en urbs sostenibles, resilients, i per a les persones.

Aconseguir ciutats més sostenibles

Aquesta activitat s’emmarca en un treball més ampli realitzat pel grup de voluntariat de Greenpeace a Catalunya per aconseguir ciutats més sostenibles. En un context molt marcat pel virus i la necessitat de repensar l’ús de l’espai públic, els grups han elaborat propostes d’urbanisme tàctic que promoguin la creació de nous espais per a vianants i bicicletes. Aquestes propostes han estat presentades als seus respectius ajuntaments perquè valorin la seva implantació. Aquest és el cas de Tarragona, on voluntaris d’aquesta ciutat es van reunir la setmana passada amb responsables municipals per estudiar noves mesures després de la declaració de Tarragona com a 'Ciutat 30', que implica reduir a 30 km/h la velocitat màxima a la majoria de carrers.

Tot i no existir a dia d’avui una metodologia consensuada per mesurar i atribuir les emissions a les ciutats, el transport, el consum elèctric a les llars, oficines i a l’enllumenat públic, l’alimentació i el consumisme en general són les principals activitats responsables de les emissions a les ciutats. Segons Nacions Unides, el 70% de les emissions climàtiques globals s’originen a les ciutats, i a Espanya aproximadament el 53% de la població viu en zones urbanes. El transport és responsable del 29% de totes les emissions a Espanya.

Des de Greenpeace consideren que els alcaldes haurien d’escoltar a la ciutadania i moviments urbans per començar a crear polítiques que transformin les ciutats en llocs millors i sostenibles. I que aquesta revolució urbana hauria de canviar no només les ciutats, sinó també els països, cap a una lluita contra l’emergència climàtica.

Comenta aquest article