Informació general

Infraestructures

El plenari demana que no es prorroguin les concessions de les autopistes AP-2 i AP-7

El govern espanyol ha obert la possibilitat que les empreses concessionàries de les autopistes puguin demanar una pròrroga dels contractes per compensar les pèrdues generades durant l'estat d'alarma

Per Berta Ruiz

Autopista AP-7 al seu pas pel terme municipal de Cambrils
Autopista AP-7 al seu pas pel terme municipal de Cambrils | Lluís Rovira i Barenys

El plenari telemàtic del passat dilluns va aprovar una moció presentada per l'equip de govern posicionant-se en contra de la pròrroga o l'ampliació de les concessions de les autopistes AP-2 i AP-7. Ho va fer amb el vot favorable de tots els grups i l'abstenció del PSC. El text, que havia estat transaccionat amb el PP, també va incloure afegir la C-32 a les altres dues vies de pagament. Segons va exposar el portaveu d'ERC –Alejandro Garcia–, "el ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana del govern espanyol, va tancar la porta, l’abril passat, a compensar les empreses concessionàries que exploten la gestió de les autopistes per les eventuals pèrdues provocades per una disminució de la mobilitat vial com a conseqüència de la covid-19. Aquest anunci es va produir mentre les empreses concessionàries com Abertis reclamaven que el govern espanyol compensés les pèrdues que es poguessin produir per la disminució del volum de trànsit al llarg d’aquest període de la pandèmia. La realitat ha estat que, malgrat l’anunci inicial, el govern espanyol ha autoritzat per decret llei que aquestes empreses puguin demanar a l’Estat una pròrroga en els contractes de concessió per compensar les pèrdues ocasionades durant l’estat d’alarma".

La moció demana que no s'ampliïn les concessions de l'AP-2, AP-7 i C-32

Segons la moció, "a Catalunya aquesta mesura podria afectar a les concessions del tram d’AP-7 comprès entre Cambrils i La Jonquera i del tram de l’AP-2 entre El Vendrell i Lleida. En tots dos casos, el contracte amb Abertis expira l’1 de setembre de 2021, però amb el nou decret es podria allargar. La finalització de les concessions de l’AP-2, en els trams Mediterrani-Saragossa, i de l’AP-7, en els trams de Tarragona-Alacant i Tarragona-La Jonquera, suposen una gran oportunitat per desfer l’embolic viari català i per apostar definitivament per un model de mobilitat sostenible en el qual els catalans i catalanes no hagin d’estar pagant mitjançant peatges infraestructures que ja han estat sobradament amortitzades per unes concessionàries que han rebut beneficis milionaris". Per tot plegat, el text va instar al govern espanyol a no ampliar, en cap cas, les tarifes i preus dels peatges de l’AP-7 i AP-2 al llarg de la concessió encara vigent fins l’1 de setembre de 2021 i, així mateix, demanar a la Generalitat que faci el mateix amb la C-32.

Suport del PP i del regidor no adscrit Joan M. Artigau

El regidor no adscrit –Joan M. Artigau– i el portaveu del PP –David Chatelain– van votar a favor. El regidor del PP va aplaudir que s'hagués afegit la C-32, "una via que representa un problema pels cambrilencs que es volen desplaçar sobretot a l'aeroport. La N-II, que és una alternativa, és una de les vies que té més sinistralitat a Catalunya. Era pertinent modificar la moció perquè estem demanant l'eliminació dels peatges com també ho demanem per a la C-32".

Ana López (PSC): "Cal llegir la lletra petita i, per a rebre aquesta compensació han de complir una sèrie de requisits molt estrictes"

La portaveu del PSC –Ana López– va manifestar que, "creiem que s'avancen a coses que encara no s'han produït. El text de la moció és poc rigorós i ambigu. És cert que el govern de l'estat ha obert el termini per prorrogar el termini, però només en alguns supòsits i és important llegir la lletra petita, no només els grans titulars. L'estat d'alarma ha pogut perjudicar el dret d'explotació a aquestes concessionàries i és per això que el govern ha de preveure la compensació a les empreses. Cal llegir la lletra petita i, per a rebre aquesta compensació han de complir una sèrie de requisits molt estrictes i han de presentar la documentació abans del 20 de novembre. Fins a finals d'any no podrem saber si ha estat així o no". La regidora socialista també va demanar a l'equip de govern que faci gestions amb la Generalitat donat que és la que gestiona la C-32.

Juan Carlos Romera (Cs): "Celebrem que també s'incloguin les autopistes que són de gestió directa de la Generalitat que, al final, seran les més cares d'Espanya"

Per part de Cs, Juan Carlos Romera va aplaudir la transacció feta amb el PP, "perquè així la moció guanya en quantitat i en qualitat. Celebrem que també s'incloguin les autopistes que són de gestió directa de la Generalitat que, al final, seran les més cares d'Espanya i segurament les úniques que quedaran de pagament perquè les altres seran gratuïtes". Cs va votar a favor.

Comenta aquest article