Informació general

Mobilitat

Cambrils, Salou i Vila-Seca presenten les bases per regular l'ús dels patinets elèctrics i les bicicletes assistides

En un acte conjunt entre els tres ajuntaments es va explicar per quines vies podran circular els vehicles de mobilitat personal i en quines condicions s'hauran d'utilitzar

Per Maria Vidal

Imatge de la presentació de la regulació conjunta dels tres municipis, ahir al matí, davant del centre cívic de Vilafortuny
Imatge de la presentació de la regulació conjunta dels tres municipis, ahir al matí, davant del centre cívic de Vilafortuny | Maria Vidal

Els ajuntaments de Cambrils, Salou i Vila-Seca han presentat una regulació conjunta per l'ús dels vehicles de mobilitat personal, com patinets elèctrics, i bicicletes amb pedaleig assistit als tres municipis. Les bases per aquesta normativa s'han fet públiques en un acte que va tenir lloc ahir al Centre Cívic de Vilafortuny, en el qual hi van assistir els alcaldes de les tres poblacions, els regidors responsables de seguretat dels tres consistoris i els caps de la Policia Local de les tres localitats de la Costa Daurada.

Camí Mendoza: "És una necessitat compartida entre els tres municipis, que formen un conjunt que està molt relacionat" 

En primer lloc, l'alcaldessa de Cambrils, Camí Mendoza, va destacar "la feina interna que s'ha fet entre els tres ajuntaments" i va explicar que el que es va presentar són les bases de la normativa que després cada Ajuntament desenvoluparà segons les seves ordenances. A continuació, va manifestar que aquesta iniciativa ha sorgit de l'evolució de la mobilitat a les ciutats i del fet que cada vegada hi hagi més ciutadans als municipis que optin per utilitzar aquest tipus de transport. En conseqüència, "és del tot necessari que els ajuntaments ho regulem a nivell local", segons va exposar l'alcaldessa de Cambrils. Pel que fa al fet d'unir-se per engegar aquest projecte, Camí Mendoza va argumentar que "som tres municipis que estem completament connectats, i això facilitarà als ciutadans que utilitzen aquests vehicles que es puguin traslladar entre les tres poblacions". Mendoza va afegir finalment que el consistori cambrilenc contempla incorporar carril bici a qualsevol obra nova que es duu a terme, com ha sigut el cas de la zona del Molí de les Tres Eres o al voltant de l'Institut Mar de la Frau. 

Segons l'alcalde de Salou, els patinets elèctrics són una nova forma de desplaçament molt interessant i des de les administracions públiques n'han de garantir la seguretat

A continuació, Pere Granados, l'alcalde de Salou, també va deixar constància de "la feina de coordinació i col·laboració que hi ha hagut entre els tres municipis" i va insistir en el recent augment de l'ús del patinet elèctric, un mitjà de transport que "està entre nosaltres, ha vingut i es quedarà". Granados també va afegir els avantatges que tenen els patinets elèctrics respecte al medi ambient, ja que es tracta d'un mitjà de transport ecològic i sostenible. L'alcalde de Salou va comentar que la regulació que ahir es presentava "facilita els desplaçaments als usuaris de patinet elèctric, ja que fa que puguin moure's amb una seguretat jurídica, i dona garanties a la resta de vianants". En la seva intervenció, Granados va reivindicar que aquesta qüestió "no hauria de ser només municipal, sinó que hauria de ser una qüestió de legislació genèrica per tot Catalunya i fins i tot per l'Estat Espanyol, com qualsevol altre vehicle, perquè sinó genera molta inseguretat jurídica als usuaris d'aquest transport". Per últim, l'alcalde de Salou va mencionar breument les bases de la normativa, les quals són "senzilles però fonamentals", segons va dir. 

Finalment, el torn de paraula va ser per l'alcalde de Vila-Seca, Pere Segura, que va reincidir en el fet que "l'ordenança neix amb la voluntat d'organitzar una eina de transport ja estesa, que ha vingut per quedar-se i modifica la manera que les persones tenim de moure's". Segura també va destacar els canvis en les tendències de mobilitat que hem experimentat en els últims anys, ja que "fins ara, la via pública estava ocupada per vianants, cotxes i places d'estacionament, i a partir d'ara haurem d'alliberar espais per una nova mobilitat". L'alcalde de Vila-Seca va assegurar que aquesta regulació conjunta es tracta d'un "acord històric, però que es va repetint en altres àmbits". Segura també va fer incís en el fet que "és una qüestió de posar en valor quina és la voluntat dels municipis, de defensar els interessos generals dels seus ciutadans, i al final, independentment que són tres ciutats diferents, moltes vegades els ciutadans entenen la realitat com una realitat única. Que ens posem a treballar conjuntament té un gran valor". Per tancar la seva intervenció, l'alcalde de Vila-Seca va remarcar que "no és gens fàcil i som pioners en ordenar aquest mitjà de transport. El repte és majúscul".

Els vehicles de mobilitat personal no podran circular per les voreres i els seus usuaris hauran de portar casc

A les bases que de moment s'han establert per regular l'ús dels vehicles de mobilitat personal s'explica que aquests poden circular pel carril bici i per la calçada, en aquelles vies amb una velocitat no superior als 30 km/h. Tanmateix, aquest tipus de mitjà de transport té prohibit circular per les voreres, excepte en els espais senyalitzats que cada municipi especificarà quan pròximament desenvolupi la normativa pròpia. A més, serà obligatori que els usuaris de patinets elèctrics vagin amb casc. Aquests vehicles podran circular tant de dia com de nit, sempre que els usuaris utilitzin elements reflectants i llums si hi ha visibilitat reduïda. A la roda de premsa també es va afegir que els vehicles de mobilitat personal no podran conduir-los menors de 16 anys i només els podrà ocupar una persona. Quant a l'assegurança, es va explicar que aquests vehicles només estan obligats a tenir-ne si se'n fa un ús comercial. 

Els alcaldes van exposar que les ordenances municipals contemplaran multes pels usuaris de patinet elèctric que no compleixin la normativa. Concretament, a la regulació conjunta hi ha fins a 38 tipus de sanció, que van des dels 500 euros en el cas d'infraccions molt greus, fins als 200 euros en cas de les greus o 100 euros en les lleus. Els Policies Locals assistents a l'acte van detallar que la normativa s'ha treballat a partir d'unes instruccions publicades el desembre passat pel Servei Català de Trànsit. Per tant, s'avancen a qualsevol regulació genèrica que pugui sortir pròximament.

Cambrils, exclòs del Pla director per ordenar l'àrea metropolitana de Tarragona

A la roda de premsa també es va comentar el fet que Cambrils no estigui inclòs al Pla director per ordenar l'àrea metropolitana de Tarragona. L'alcaldessa de Cambrils va anunciar que, al proper ple, el consistori cambrilenc farà públic un manifest subscrit per tots els grups polítics en el qual exposen el seu descontentament i reclamen la inclusió de la localitat al pla. "Creiem fermament que hem de ser-hi presents perquè formem part d'aquesta realitat territorial", va defensar Camí Mendoza. L'alcaldessa també va declarar que s'ha posat en contacte amb el secretari de l'Agenda Urbana i Territori de la Generalitat, Agustí Serra, i que aquest li va explicar els motius pels quals no s'ha inclòs Cambrils en aquesta iniciativa. Tot i això, segons Mendoza, aquest és un projecte inicial amb caràcter tècnic i "es pot ampliar".